کد خبر: ۱۵۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
احسان علیخانی مجری و تهیه کننده "ماه عسل"گفت: یک چهره فرهنگی چقدر باید ساده لوح باشد که به اسم هدیه پول دریافت کند. اسپانسر‌ها تعهد می‌کنند که به مهمانان هدیه دهند و ربطی به مجری یا احسان علیخانی ندارد. اگر اتفاقی افتاده براساس ضوابط و قوانین بوده است. اگر کسی بخواهد کار خلاقی کند مخفیانه انجام می‌دهد.
ناطقان: احسان علیخانی مجری و تهیه کننده "ماه عسل" در برنامه "حالا خورشید" با رضا رشیدپور به گفت و گو نشست.

در این برنامه که با تاخیر روی آنتن رسانه ملی رفت، علیخانی برای شرح برخی از مسائل میهمان برنامه "حالا خورشید" شده تا به سوالات رشیدپور در خصوص برخی حواشی پیرامون مسائل مالی پاسخ دهد.

احسان علیخانی در ابتدای برنامه گفت: من ناراحتم که وقت مردم را برای چیزی که بدیهی و طبیعی در تلویزیون است بگیرم.

هیچ وقت فکر نمی‌کردم اسمم جزو لیستی بیاید و در فضای مجازی به سرعت منتشر شد. در پیامم نوشتم که ما گوشت قربانی هستیم و فکر می‌کنم به راحتی می‌توانیم این مسئله را شفاف سازی کنیم تا مردم بدانند برنامه‌های مشارکتی و اسپانسری یعنی چه و اسپانسر‌ها در برنامه‌ها چه می‌کند.

بار‌ها ضجه زدیم روی آنتن تلویزیون که تلویزیون پول ندارد. از اواخر دهه نود اسپانسر‌ها وارد برنامه سازی تلویزیون شدند و در سریال‌ها هم اسپانسر هزینه‌ها را می‌دهد مثل سریال پایتخت. مدیران نیز فریاد زده اند که دیگر پول وجود ندارد و اسپانسر‌ها به رویه عادی در تلویزیون تبدیل شده است. برنامه‌های سنگین حتما اسپانسر دارد.

من از قضاوت‌ها و تعابیری که دیدم دل زده شدم. من قصه هایم از میان مردم است و برای مردم کار کردم، اما بخشی قائل نیستند اندکی تامل کنند. باید این مسئله توضیح داده شدود تا آگاهی شکل گیرد.

سالهاست در حال برنامه سازی در تلویزیون هستم. تهیه کننده داریم که با ۲۰۰، ۳۰۰ نفر مدیریت می‌کند تا اثری ساخته شود. سال ۹۱ به عنوان یک شهروند هستم و جایی تاسیس شده و تیزر و آگهی داشته و اگهی ساخت برنامه مشارکتی داده می‌شود. ثامن الحجج به تلویزیون پیشنهاد میدهد که برنامه‌ای ساخته شود یعنی در خواست اسپانسری برای برنامه‌های مختلف می‌دهند و امکان ندارد بدون مجوز صدا و سیما تبلیغ کند. برای تبلیغ پشمک هم مجوز صار می‌شود و بدون مجوز امکان پذیر نیست.

ما کارگروه واحد و نهادی در سازمان داریم که باید مجوز اساسنامه پروانه آن تایدد و صادر شود و محال است بشود بدون مجوز تبلیغی رفت.

آن زمان ثامن الجج ۵۰۰ شعبه و انواع مجوز داشت. برنامه ماه عسل سال ۹۲ بود که و برنامه نوروز ۹۲ که در ۶ برنامه اسپانسرمان ثامن الحجج بود.

در سال ۲۵ مرداد سال ۹۵ ثامن الحجج منهل شد.

من برای برنامه سازی برای مردم در تلویزیون اقدام کردم و این گونه برخورد کردن بدون قضاوت صحیح نیست.

من توهم توطئه ندارم و از کسی هم شکایت نمی‌کنم. مقصر خودمان هستیم که با نبود سرمایه به ساخت اولویت‌ها می‌پردازیم. چرا کسی اصل خبر را گوش نمی‌کند و تنها اصل خبر را همه در ذهنشان است.

کریمان گفت: مهران مدیری و احسان علیخانی پیگیر مراتب قضایی است. در زمان فعالیت علیخانی ثامن الحجج فعالیت داشته و قانونی است و این که بعدش چه شده است به او ارتباطی ندارد.

علیخانی: من چگونه به تک تک مردم این موضوع را بیان کنم.

ایا برای این که بخواهم با یک موسسه مالی و بانک همکاری کنم باید به کجا زنگ بزنم باید چگونه اگاهی پیدا کنم. برنامه‌هایی که من ساختم و ثامن الحجج برنامه داشته است قبل از انحلال این موسسه بوده است. ۶ مجموعه برنامه که حساب و کتاب براور دارد و سارمان ما دستگاه‌ها و سیستم نظارتی دارد. بودجه براساس قرارداد برای کار و عوامل طی سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳توزیع شد.

در اواخر سال ۹۳ دستوری ابلاغ شد که دیگر ثامن الحجج تبلیغ نشود.

اوایل سال ۹۴ دوباره اعلام شد که به هیچ وجه از ثامن الحجج اسمی برده نشود و چند ماه بعد موسسه منحل شد.

من هیچ گلایه‌ای از روزنامه شرق ندارم، اما امیدوارم درباره همه معوقات و فساد‌ها با شفافیت اسم بیان کنید و با مسئولان و مدیران مربوطه صحبت کنند و جریان حقیقی را بدانند نه این که یک طرفه بیان شود.

من سال‌ها جلوی شما حرف زدم و قد کشیدم. کاش سوال شود و واقعیت گفته شود.
من تا امروز هزار تومان وام از صندوق محل هیات خونواده و موسسه نگرفتم. اصل موضوع چیز دیگری است. ما دو مرجع داریم که یکی تلویزیون است که پول ندارد، اما انقدر کارشناس دارد که مو را از ماست می‌کشند و براساس میزانی که تعیین می‌کنند برنامه سازی انجام می‌شود.

علیخانی درباره دلیل شکایت نکردنش اظهار کرد: حساب‌های این موسسه در حال بررسی و بازگشت پول مردم است. این که یک چیز‌هایی منتشر شود که نادرست نیست.

یک چهره فرهنگی چقدر باید ساده لوح باشد که به اسم هدیه پول دریافت کند. اسپانسر‌ها تعهد می‌کنند که به مهمانان هدیه دهند و ربطی به مجری یا احسان علیخانی ندارد.

اگر اتفاقی افتاده براساس ضوابط و قوانین بوده است. اگر کسی بخواهد کار خلاقی کند مخفیانه انجام می‌دهد نه در ملا عام. ناراحتی من این است که بیاییم ریز جزئیات موسسه ثامن الحجج را بگویند. خدا را شکر که از سال ۹۵ بررسی‌ها شروع شده است.


وی ادامه داد: ۱۲ هزار میلیارد پول مردم خورده شده است، اما یک کار کوچک را به سادگی نمی‌شود راه انداخت. مسئله این است افرادی را در حوزه نظارت استفاده کرده ایم که تخصص لازم را ندارند. کسی که در حوزه نظارتی بانک مرکزی است و تخصص بانکی ندارد قائم مقام یک بانک نیمه دولتی بزرگ شده است نتیجه این می‌شود که صورت جلسه انحلال موسسه ثامن الحجج پس از جلسه تغییر می‌کند و با آنچه صادر شده تفاوت دارد.

این فعال رسانه‌ای درباره وضعیت موجود تاکید کرد: زمانی که در شورای تصویب پول در سال ۹۳ انحلال موسسه صادر شد باید آگهی انحلال آن منتشر می‌شد تا مردم تا سال ۹۶ پولشان را به این موسسه منحل وارد نکنند. در زمانی که آقای بهمنی از موسسات مالی تقدیر می‌کردند اجازه ورود بازرس به موسسات نمی‌دادند.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین