کد خبر: ۱۵۱۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲
همه روزه در جهان زلزله‌ها در ابعاد کوچک و بزرگ رخ می‌دهد که رعایت نکات ایمنی در زمان بروز این حادثه طبیعی از آسیب دیدگی پیشگیری می‌کند و خسارت‌های مادی را کاهش می‌دهد.
ناطقان: همه روزه در جهان زلزله‌ها در ابعاد کوچک و بزرگ رخ می‌دهد، زلزله به حرکت گسل‌های درونی زمین بر روی یکدیگر گفته می‌شود که می‌تواند سبب آسیب‌های جسمانی و خسارت به تاسیسات و بناها در مناطق شهری و روستانی شود.

در زمان بروز زلزله رعایت نکاتی می‌تواند مانع از آسیب دیدگی و کاهش خسارت‌های مادی شود.

اگر در منطقه زلزله خیز زندگی می‌کنید با احتمال وقوع زلزله در آینده توجه ویژه‌ای به بازسازی، استحکام خانه و محل کار داشته باشید، استفاده از جعبه کمک‌های اولیه شامل تمامی وسایل مورد نیاز همچون داروها، آب، خوراکی‌ها با قابلیت ماندگاری طولانی برای جلوگیری از آسیب دیدگی تا عادی شدن وضعیت بسیار اثرگذار است.


در زمان بروز زلزله خونسردی خود را حفظ کنید، در یک مکان امن مانند زیر میز یا در امتداد دیوار‌های داخلی که پنجره در نزدیک آن‌ها نیست، پناه بگیرید.

از پناه گرفتن در مکان‌های پرخطر در خانه و محل کار مانند پله‌ها، چارچوب درها، آسانسور، نزدیک پنجره‌ها، آینه‌های بزرگ، زیر لوستر و آویز‌های سقفی بزرگ و اطراف شومینه‌ها خودداری کنید.


برای جلوگیری از آسیب دیدگی و افزایش ایمنی منزل، اشیای سنگین را در قفسه‌های پایینی کابینت‌ها و اشیای شکننده را در کابینت‌های قفل دار قرار دهید تا در صورت بروز زلزله اشیای تیز و شکننده به شما آسیب نرساند.


کتابخانه‌های خانه، بدنه پشتی تلویزیون، آبگرمکن دیواری و وسایلی از این دست را با پیچ به دیوار‌ها متصل کنید تا در زمان زلزله کمتر در معرض سقوط قرار بگیرند.


در زمان بروز زلزله خانه یا محل کار را ترک نکنید و تنها در جایی ایمن پناه بگیرید و پس از اتمام زلزله با آگاهی از ایمنی مکانی که در آن هستید، آنجا را ترک کنید.


یکی از خطر‌های بسیار جدی در زمان بروز زلزله، نشت گاز یا اتصالی جریان برق است. پس از پایان یافتن زلزله یا پس لرزه که معمولا بیش از یک دقیقه طول نمی‌کشد، بلافاصله تمامی وسایل برقی و گاز سوز را خاموش و جریان برق و گاز را قطع کنید.

اگر در حال رانندگی هستید و ناگهان زلزله شروع شده است، آرامش خود را حفظ کنید، در کنار جاده توقف کنید، از ایستادن در زیر دکل‌های برق، درختان، ساختمان‌های در حال ساخت و پل‌ها خودداری کنید، همچنین از حرکت برروی پل‌های روی آب خودداری کنید، زیرا احتمال بروز سونامی و وقوع سیل وجود دارد.


در صورتی که در حال پیاده‌روی خارج از خانه هستید، از قرار گرفتن زیر ساختمان‌های نیمه ساز، درختان، زیر پله‌ها، کابل و دکل‌های فشارقوی برق خودداری کنید.

اگر فرد سالمند یا بیمار دارید که بستری است و امکان حرکت دادن او وجود ندارد، فرد را از کنار پنجره‌ها دور کنید و با قرار دادن بالش در اطراف سر و صورت او مانع از آسیب دیدگی‌های احتمالی شوید، افراد معلول برروی صندلی چرخ دار نیز باید در اولین لحظه‌های شروع زلزله، چرخ‌های صندلی چرخدار را قفل و سرخود را بین دستانشان قرار دهند.


اگر بوی گاز را احساس کردید بلافاصله مکان‌های دربسته را ترک و درب‌ها و پنجره‌ها را باز کنید. درصورت اتصالی جریان برق یا نشت گاز به نیرو‌های امدادی اطلاع دهید تا در اولین زمان به ایمن سازی محل زندگی و کارشما بپردازند.


در صورت بروز جراحت به ویژه تروما، به مراکز درمانی مراجعه کنید، اگر افراد مصدوم در اطراف شما هستند، میزان جراحت و صدمه آن‌ها را بررسی کنید و از حرکت دادن افراد دچار آسیب‌های نخاعی بدون رعایت نکات ایمنی خودداری کنید.


در ساعت‌های اولیه بروز زلزله از استفاده از وسایل گازی یا الکتریکی خودداری کنید، زیرا امکان آتش سوزی وجود دارد.

همیشه در منزل، محل کار و داخل خودرو کپسول آتش نشانی داشته باشید تا درصورت شعله ورشدن آتش درحجم کم بتوانید آن را مهار کنید.

در زمان بروز زلزله درماه‌های گرم سال، مشکل‌هایی چون گرمای هوا، احساس تشنگی، وجود حشرات موذی و جانداران وحشی در اطراف مناطق آسیب دیده، فساد سریع مواد خوراکی و احتمال عفونت زخم‌ها بیشتر شایع است به همین دلیل استفاده از منابع آب ایمن و بهداشتی، همکاری با نیرو‌های امدادی، خودداری از حضور در مناطق جنگلی و بیابانی، پرهیز از مصرف مواد غذایی باقیمانده در یخچال و هوای آزاد به دلیل احتمال فساد توصیه می‌شود.


قبل از زلزله اصلی یا پس از آن، امکان وقوع پس لرزه وجود دارد به همین دلیل تا زمان عادی شدن وضعیت و اطمینان از امن بودن ساختمان و بررسی کارشناسان به خانه و محل کار بازنگردید.


در زمان وقوع زلزله در زمستان، سرمای هوا و احتمال بارش برف و باران و مسدود شدن مسیر‌های ارتباطی یکی از مشکل‌های اصلی برای امدادگران و نجات یافته‌گان است اما در فصل‌های گرم سال، امکان گرما زدگی، گزیدگی با نیش حشره‌ها و حیوان‌های موذی، بروز بیماری‌های عفونی و مسمومیت‌های غذایی بیشترشایع است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین