کد خبر: ۱۵۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
مرتضوی با اشاره به اینکه منافع ملی کشور را نباید بابت چهار قران پول دنیا به خطر انداخت گفت : کسانی که می خواهند به ما آرامش بدهند مثل اینکه خیلی ترسیده اند، آقای ترامپ حتی نمی‌تواند خانه خود را اداره کند.
ناطقان: برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دیشب با موضوع فرصت ها و چالش های صنایع کوچک و متوسط برگزار شد.

 فرصت ها و چالش های صنایع کوچک و متوسط موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 20 مردادماه بود که با حضور صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك های صنعتی و مرتضوی دبیر کل اتاق صنعت و معدن کشور برگزار شد.

صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در ابتدای برنامه اظهار کرد: در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بالاترین مجموعه‎ تولیدی که می‌تواند کشور را به توسعه برساند، صنایع کوچک است. ما امروز در کشور حدود 84 هزار واحد تولیدی داریم که دارای مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و طبق آمار حدود 92 درصد آنها مربوط به صنایع کوچک هستند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در ادامه بیان کرد: به دستور شریعتمداری وزیر صمت، ما با معاونت برنامه ریزی وزارتخانه، بطور مشترک حدود 6 ماه آخرین وضعیت صنایع کوچک و متوسط کشور، چه آنهایی که داخل شهرک ها و نواحی صنعت ها هستند و چه بیرون را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: طبق این آمار در داخل شهرک ها حدود ۶۹ درصد و در خارج از شهرک‌ها حدود ۶۰ درصد از صنایع ما با درصد‌های مختلف مشغول فعالیت هستند و حدود ۳۵ درصد از آن‌ها تعطیل شده اند که البته طبیعی است. در حال حاضر صنایع کوچک ما نقش بزرگی در تولید ناخالص، تامین کالا و همچنین تامین مواد اولیه و حتی اشتغال کشور داشته‌اند.

در ادامه برنامه مرتضوی دبیر کل اتاق صنعت و معدن کشور درباره شرایط کنونی صنایع کوچک و متوسط اظهار کرد: نقش بی‌بدیل صنایع کوچک و متوسط در تمام اقتصاد‌های بزرگ دنیا، نقشی استثنایی است و بخش بزرگ زیرساخت‌های تولید و اشتغال در همین صنایع کوچک و متوسط تعریف می‌شود، البته تعاریف کشور‌های مختلف جهان بسته به فراخور مدل اقتصادی‌شان، تعریف خاص خود را از صنایع کوچک و متوسط دارد.

وی تاکید کرد: آنچه مشخص است بیش از ۹۰ درصد کسب و کار‌های کوچک در ایران که شامل صنایع، واحد‌های صنفی و تولید زراعی و اقتصادی کوچک هستند، در بخش صنایع کوچک و متوسط در ایران تعریف می‌شود. در واقع مدل اقتصادی ایران به گونه‌ای است که تحمل واحد‌های بزرگ صنعتیِ آنچنانی را که متعلق به فرد است را ندارد.

مرتضوی گفت: حدود 20 سال است که حاکمیت اعلام کرده که هیچ حد و مرزی برای گسترش واحدهای صنعتی و غیره نیست، اما با وجود این، مدیران این صنایع ترجیح می‌دهند در همان سطح خود ادامه دهند و علاقه ای به بزرگ شدن ندارند. حالِ صنایع کوچک با شرایط فعلی اصلا خوب نیست، چرا که هر گز تصور نمی‌کردند که دولتمردان با سابقه اجرایی تنها با نسیمی از تحریم‌ها، با توجه به گذشته‌ای که داشتیم اینطور دستپاچه شوند.

وی بیان کرد: 11 مورد بخشنامه در خصوص تامین ارزی که با یکدیگر متناقض هستند وجود دارد و یک بلاتکلیفی را در بخش اقتصادی کشور ایجاد کرده‌اند. ایران درطول سالهای گذشته نشان داده که می‌تواند با اتحاد و یکپارچگی مردمش از تمام سختی‌ها و اعمال فشارها سربلند بیرون بیاید.

دبیر کل اتاق صنعت و معدن در خصوص توقف کالاها در گمرک هم گفت: ما با اعتماد به بزرگان کشور تمام دارایی خود را هزینه کردیم تا بتوانیم قبل از تحریم ها اجناس مورد نیاز یک سال خود را تهیه کنیم، اما حالا در گمرک توقیف شده است. دارایی ما به نصف رسیده است، یعنی ما تولید خود را 50 درصد کاهش داده‌ایم و این یعنی دولت باید پول خرج شده را بازگرداند، نه اینکه 50 درصد پول دریافت شود.

وی بیان کرد: 11 مورد بخشنامه درخصوص تامین ارزی که با یکدیگر متناقضند و یک بلاتکلیفی را در بخش اقتصادی کشور ایجاد کرده‌اند. ایران درطول سالهای گذشته نشان داده که می‌تواند با اتحاد و یکپارچگی مردمش از تمام سختی‌ها و اعمال فشارها سربلند بیرون بیاید.

مرتضوی درخصوص توقف کالاها در گمرک هم گفت: ما با اعتماد به بزرگان کشور تمام دارایی خود را هزینه کردیم تا بتوانیم قبل از تحریم ها اجناس مورد نیاز یک سال خود را تهیه کنیم اما حالا در گمرک توقیف شده است. دارایی ما به نصف رسیده است یعنی ما تولید خود را 50 درصد کاهش داده‌ایم و این یعنی دولت باید پول خرج شده را بازگرداند نه اینکه 50 درصد پول دریافت شود.

نجفی در ادامه بیان کرد: ما نمی توانیم بگوییم صنایع ما مشکل ندارد. مثلا درباره تامین ارز، چند ماهی است که صنایع کوچک را با مشکل مواجه کرده و در این راستا تمام تلاش حاکمیت بر این بوده که راهکاری پیدا کند.

نجفی درباره اقداماتی که دولت در این باره انجام داده؛ تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت ممنوعیت 1339 کالا بود که حاکی از حمایت از صنایع کوچک بود.هفته گذشته طبق دستور وزیر بسته حمایتی خوبی در زمینه های مختلف از جمله تامین مالی، مسائل ارزی، پیشنهادات مربوط به صنایع کوچک و مشوق‌های مربوط حضور در نمایشگاه‌ها و... آماده شد که می‌تواند بخشی از دغدغه‌های صنایع کوچک را رفع کند.

نجفی درخصوص کالاهایی که در گمرک مانده‌اند گفت: باید برای صنایع کوچک همچون واحدهای بزرگ جایی برای گمرک در نظر گرفته شود تا کالاها در آنجا ترخیص شوند.

مرتضوی دبیر کل اتاق صنعت و معدن کشور در ادامه اظهار کرد: مسئولان کشور تئوری‌های خوبی دارند که در عمل مقدورات و امکاناتی در کشوربرای آنها وجود دارد که باید الویت بندی شوند.

وی درخصوص خواسته‌های صنایع کوچک گفت: ما در رابطه با صنایع کوچک چند خواسته بیشتر نداریم، از جمله اینکه بدهی‌های بانکی آنها به مدت 6 ماه فریز شود. طبق بررسی‌های به عمل آمده ریشه بیشتر بحران‌های کشورهای جهان در گرفتاری های اقتصاد کلان است و ارتباطی با سوءمدیریت در بخش‌های صنعت ندارد. ما در صحنه‌های سیاست به کسانی رای خواهیم داد که قدر کارگران صنایع را بدانند. ما بیمه تامین اجتماعی کارگران را از دولت خواستاریم.

فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امروزه در خط مقدم جنگ اقتصادی بخش خصوصی ، تولید کننده و بنگاه داران قرار دارند گفت: بنگاه های کوچک و متوسط در سیاست های کلان اقتصادی جزو پیشران های اقتصاد محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه امروزه باید صنایع کوچک و متوسط را به طور ویژه مورد توجه قرار دهیم اظهار کرد: ما اخیرا گرفتار ممنوعیت صادرات هستیم، یعنی واحدهای تولیدی ما برای صادرات شان مانع‌تراشی می‌کنند.

احمدی با تأکید بر اینکه تولید باید صادرات محور باشد خاطرنشان کرد: امروزه با عدم حمایت جدی از تولید داخل مواجهیم، تولید کننده و فعال اقتصادی گرفتار تحریم خارجی نیست، بلکه ما گرفتار تحریم داخلی هستیم لذا باید برای آن فکر عاجلی کنیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه ما به قانون احتیاج نداریم زیرا با انباشت قانون مواجهیم افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده زیرساخت‌های لازم را برای کار درست نداشت، زیرساخت های گرفتن مالیات بر ارزش افزوده در کشور ایجاد نشده و متأسفانه به گردن تولیدکننده افتاده است.

وی با اشاره به اینکه ما همیشه در شرایط اضطرار هستیم و مشکل اصلی کشور با جلسات شبانه و تصمیم گیری ‌های سران قوا حل نمی‌شود عنوان کرد: تصمیمات شبانه سران سه قوه کشور خلق الساعه است، تمام مسائل کشور را سه نفر تصمیم می‌گیرند و تمام می‌شود، البته مکانیزم سران سه قوه را جدی نمی بینم، این نیست که برای یک مملکت ۳، ۴ نفر بخواهند تصمیم گیری کنند.

سید محمد مرتضوی دبیر اتاق صنعت معدن و تجارت در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه کاری که پتروشیمی ها و فولادی‌ها در بورس می‌کنند جرم و تبانی است ادامه داد: بورس کالا محل تبانی یک عده برای افزایش قیمت شده، مشکل اصلی کشور خارجی نیست، بلکه مشکل ناهماهنگی است که در کشور به وجود آمده است.

دبیرکل اتاق صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اتفاقاتی که در طول سه ماه گذشته در بورس کالا پیرامون پتروشیمی ها ، صنایع مس و فولاد رخ داد، افزود: ۴ ماه پیش پروپیلن را ۵ هزار ‌فروختند.

وی تصریح کرد: در مجلس و دولت دور هم نشستند و مشکل کسانی را که ۷۰ درصد بهره از صندوق ها می‌گرفتند را حل کردند، ما شش ماه تنفس می خواهیم ، ۲۳ درصد بهره دادیم و شش ماه تنفس می خواهیم، برای این نزول خوران که ۷۰ درصد بهره می گیرند سران سه قوه کنار هم نشستند، ما خواهان این مسئله هستیم که آنها هم در رابطه با مشکلات و مسائل ما دور هم بنشینند.

مرتضوی با اشاره به اینکه منافع ملی کشور را نباید بابت چهار قران پول دنیا به خطر انداخت گفت : توصیه ما به مسئولان این است که طوری نشده ، چرا انقدر به جان هم افتاده اند و يکدیگر را لو می‌دهند، یک دقیقه دست نگه دارند جای گله و شکایت قوه قضائیه است نه تریبون مجلس.

دبیر اتاق صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند به ما آرامش بدهند مثل اینکه خیلی ترسیده اند، آقای ترامپ حتی نمی‌تواند خانه خود را اداره کند.

مرتضوی با اشاره به اینکه در کره جنوبی وقتی رئیس جمهور برای خیریه پول می گیرد روانه زندان می شود گفت: تمام قطعات ،مواد اولیه واحدهای صنعتی را در گمرک نگه داشتند تا سازمان حمایت مابه التفاوت بپردازد.

صادق نجفی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان شهرک های صنعتی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از ورودی صندوق توسعه ملی باید صرف ارائه تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط شود ادامه داد: امروزه نیازمند وضع قوانینی هستیم که متناسب با شرایط روز کشور باشد.

نجفی با بیان اینکه چه دلیلی دارد که بخش خصوصی تولیدات خود را احتکار می‌کند ،چرا یک عده پمپاژ منفی برای تولید می کنند گفت: در رابطه با مراکز مبادله ای الگوهای موفق را پمپاژ و از طریق استارت‌آپ‌ها نمونه های موفق را معرفی می کنیم.

معاون وزیر با اشاره به اینکه امروز شرایط ما با سه ماه پیش فرق کرده است گفت: تمام حاکمیت به دنبال کمک به حوزه تولید است، لذا نیازمند همدلی و هماهنگی و همکاری یکدیگر هستیم؛ اگر همه در کنار هم قرار نگیریم وضعیت درست نمی شود.

مدیرعامل سازمان شهرک های صنعتی با اشاره به اینکه ارزش افزوده نباید از حلقه اول گرفته شود، بلکه باید از مصرف کننده نهایی اخذ شود ادامه داد: قانونی در رابطه با صنایع کوچک نداریم که در یک بسته باشد، لذا نیازمند تدوین یک بسته پیرامون صنایع کوچک و متوسط هستیم به‌طوری‌که همه مسئولان می‌گویند راه گریز از این مسائل صنایع کوچک است .

وی با اشاره به اینکه الان مجلس می‌داند که در شرایط اضطرار قرار دارد و دولت هم وضعیت را گزارش می دهد افزود : واحدها باید خودشان از پتروشیمی‌ها خرید انجام دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین