کد خبر: ۱۵۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
وزیر آموزش و پرورش از افتتاح سامانه کنترل کیفیت مدارس از مهر ماه خبر داد.
ناطقان: سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نوزدهمین اجلاس سراسری مدیران استانی و پردیس‌ها و مراکز تابعه دانشگاه فرهنگیان که در تربیت معلم نسیبه تهران برگزار شد از حمایت‌های مقام معظم رهبری نسبت به تربیت معلم قدردانی کرد و گفت: تحول در آموزش و پرورش صورت نمی‌گیرد مگر معلمی شایسته داشته باشیم.

وی ادامه داد: معلم شایسته یعنی آنچه لازم است در حیطه دانشی بداند و مهارت‌های به‌کارگیری دانش‌ها را برای آموزش برخوردار باشد؛ حتی بهترین برنامه‌ها و فضا بدون معلم شایسته به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

بطحایی به وضعیت تربیت معلم طی سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: رویکردهای متفاوت در بعد از انقلاب نسبت به تربیت معلم، متأسفانه خسارت‌هایی را زده است و باید به جایگاه نظام تربیت معلم توجه کنیم.

وی افزود: البته پرورش معلمان شایسته همه کار نیست بلکه نگهداشت معلم هم مهم است یعنی نظام تربیت معلم شایسته، شرط واجب است اما کافی نیست.

* برگزاری دوره یکساله ۱۸ هزار مهارت‌آموز برای اولین بار

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: خیز بلندی را برای رسیدن به این جایگاه برداشتیم و بیش از ۴۰ هزار نفر در مهر ۹۷ در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به دوره آموزشی یکساله مهارت‌آموزان، گفت: در سال‌جاری ۱۸ هزار مهارت‌آموز بر اساس ماده ۲۸ جذب شدند که برای اولین بار، دوره یک ساله را طی می‌کنند یعنی دوره ۲ و ۳ ماهه کافی نیست.

بطحایی ادامه داد: علی‌رغم کمبود نیرو، نخواستیم با سرعت دوره مهارت‌آموزان را برگزار کنیم و با ساز و کارهای دیگر، مشکل کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید را حل کردیم و عنوان کردیم که مهارت‌آموزان دوره یکساله را طی کنند.

وی با بیان اینکه فقط به لفظ نگوییم تربیت معلم مهم است بلکه در عمل نیز باید به تربیت معلم توجه شود، گفت: همه جانبه در خدمت و اختیار دانشگاه فرهنگیان هستیم تا کم و کاستی‌ها رفع کنیم.

* امیدواریم سایه خوفناک غول چند سر کنکور کنده شود

وزیر آموزش و پرورش درباره تحول در آموزش و پرورش اظهار کرد: در مسیر تحول علاوه بر تحول در نحوه مدیریت، ساختار و شکل اداره آموزش و پرورش باید به تحول در محتوا و متن برنامه آموزشی و پرورشی توجه کرد؛ این درحالیست که تاکنون تحول ساختاری و محتوایی بود.

وی اظهار امیدواری کرد تا سایه خوفناک غول چند سر کنکور که بر نظام آموزشی و پرورشی سیطره انداخته و مدرسه را به محل تست زدن تبدیل کرده است، از سر آموزش عمومی کنده شود و گفت: البته خودمان هم در این شرایط شبه کنکور ایجاد کردیم و در مدارس آموزش‌های متعدد داشتیم و در نتیجه فضای پرورشی را تحت الشعاع قرار داده است.

* دوره آموزش عمومی جای رقابت‌های فردی نیست

بطحایی با تأکید بر اینکه کنکور و شبه‌کنکورها، تمام اهداف آموزش عمومی را تحت الشعاع قرار داده است، افزود: خط مقدم مقابله با این آسیب‌ها، دانشگاه فرهنگیان است.

وی با بیان اینکه دوره آموزش عمومی جای رقابت‌های فردی نیست، ادامه داد: این موارد باید از دانشگاه فرهنگیان اعلام شود و اساتید در مقاله‌ها و سخنرانی‌ها مطرح کنند تا فرهنگ‌سازی شود چرا که از نظر از نظر خانواده‌ها، مدرسه‌ای موفق است که قبولی بیشتر در کنکور داشته باشد اما مدرسه محل تمرین زندگی است و دانش‌آموز باید معاشرت پذیری، صبوری و مدارا را بیاموزد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه این وزارتخانه پاشنه‌اش را ورکشیده تا آموزش و پرورش اسلامی را اجرا کند، گفت: برخی موسسات کنکور از خانواده‌ها میلیونی می‌گیرند و حتی در بعضی موارد برای یک جلسه،  یک میلیون و ۲ میلیون از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و همین مؤسسات در برابر حذف کنکور و شبه‌کنکورها مقاومت می‌کنند.

وی با تأکید بر مسابقات گروهی تصریح کرد: بر گردن برنده مدال می‌اندازیم اما او مهارت زندگی را نمی‌داند و گاهی حتی نمی‌تواند یک نان بخرد؛ هدف ما از مسابقات، کارگروهی است و دانش‌آموزان باید با هم طعم شکست و پیروزی را بچشند.

* مسیر تکالیف دانش‌آموزان در دوره ابتدایی تغییر می‌کند

بطحایی به تکلیف شب دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: در حال تغییر مسیر تکالیف دانش‌آموزان در دوره ابتدایی هستیم البته به این معنی نیست که رونوشت کردن اهمیت ندارد اما هر کاری اندازه‌ای دارد و تغییر مسیر تکالیف، به معنی  انعطاف برنامه درسی است.

وی ادامه داد: بر این اساس ۲ ساعت از برنامه درسی کم می‌شود و در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد که محتوا را مدیر و معلم تأمین کنند البته بسته‌‌های پیشنهادی برای کمک به مدارس تعیین کردیم و از مهر ماه این طرح اجرا می‌شود.

* وقتی مصوبات ۷۰۰ صفحه‌ای به مدارس ابلاغ می‌شود

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در ساختار وزارت آموزش و پرورش تنها سازمانی که اصل است، مدرسه است که ساختار سازمانی اصل و رکن در آموزش و پرورش است و مابقی نیروها، خادم مدرسه هستند و این در حالیست که در طی سال‌های گذشته آنقدر مصوبه ابلاغ کردیم که امروز تعداد مصوبات قانونگذار به مدرسه، ۷۰۰ صفحه است. بعد به مدارس می‌گوییم چرا نوآوری ندارید.

وی با تأکید بر مدرسه‌محوری گفت: ما مدرسه را مثل آدم معلولی فرض کردیم که لازم دانستیم زیر دستانش عصا بگذاریم اما نیاز نبوده است و اکنون به عصا عادت کرده است و ما باید به تدریج عصا را از زیر بغل مدرسه بیرون بیاوریم.

بطحایی به خاطره‌ای از سال‌ها پیش درباره جذب معلم در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: سال ۶۵ و ۶۶ کمبود معلم داشتیم و آزمونی برگزار شد اما ۶۰ درصد کسانی که ثبت‌نام کرده بودند در آزمون شرکت نکردند؛ در آن سال به ۳ نفر از جمله بنده مجوز دادند که از طریق مصاحبه، داوطلبان را جذب کنیم ما یکی یکی به داوطلبان زنگ می‌زدیم و می‌گفتیم چرا در آزمون شرکت نکردید و تشریف بیاورید. 

وی با بیان اینکه مدارس امروز ما مدارس بانشاط و سرشار از امیدی نیست و باید موانع را برطرف کنیم، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان باید محیط شاد داشته باشد و ریشه‌های ایجاد نشاط و شادابی در مدرسه، نهالش در دانشگاه فرهنگیان کاشته می‌شود پس نباید فضای دانشگاه فرهنگیان به مانند نحوه ورود، سختگیرانه باشد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از ایجاد سامانه رصد مستمر و کنترل کیفیت مدارس از مهر امسال خبر داد و گفت: این سامانه آماده شده است و مهر ماه افتتاح می‌شود.


منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین