کد خبر: ۱۵۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
وزیر خارجه عراق:
ابراهیم الجعفری گفت: حمله عده ای مزدور به سرکنسولگری ایران در بصره فقط علیه ایران نبود بلکه علیه خود ما نیز بود. و نباید اقدامات نادرست عده ای معدود در حمله به سرکنسولگری ایران را به حساب دولت و ملت عراق و حتی معترضانی گذاشت.
ناطقان: از دفتر 'ابراهیم الجعفری' وی روز دوشنبه در یک گفتگوی تلویزیونی تصریح کرد که نباید اقدامات نادرست عده ای معدود در حمله به سرکنسولگری ایران را به حساب دولت و ملت عراق و حتی معترضانی گذاشت که طبق قانون برای احقاق حقوق خود تظاهرات می کنند، مهاجمان عده ای مزدور بودند که سعی داشتند چهره عراق را تخریب کنند و به روابط این کشور با ایران آسیب بزنند.

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که روابط ایران و عراق امری ذاتی است و از واقعیت های تاریخی و جغرافیایی ریشه گرفته است و میان دو کشور حدود 1200کیلومتر مرز و منافع مشترک و احترام متقابل وجود دارد.

الجعفری افزود: زائران ایرانی به عتبات مقدس در عراق می آیند و عراقی ها نیز به زیارت آستان های مقدس در ایران می روند و همه این ها باعث به وجود آمدن روابط خوب میان دو ملت شده است. 

وی افزود: ما نباید این اقدام (حمله به سرکنسولگری ایران) که از سوی افراد منحرف هدایت می شوند را از چشم تظاهرات کنندگان و ملت و دولت عراق ببینیم، آنها فقط نماینده خودشان هستند و بزودی تحت پیگیرد قضایی قرار می گیرند و مشخص خواهد شد مزدورانی هستند که دنبال آسیب زدن به وجهه عراق و روابط با ایران بوده اند. 

** بصره اهل اهانت نیست
الجعفری گفت: بصره شهری باستانی با بعد تاریخی، فکری، ادبی و جغرافیایی است زیرا به عنوان راه عراق به کشورهای همسایه به حساب می آید و بسیار دارای اهمیت است و در عین حال استان بصره پس از بغداد دومین استان بزرگ عراق است و از تاریخ جهادی و فداکاری های بسیار بزرگ بهره مند است. 

وی افزود: استان بصره با رژیم قبلی مخالف بود و شهیدان زیادی را در راه مبارزه علیه رژیم صدام و رژیم دیکتاتوری داد و امروز نیز در نبرد با داعش شهیدان زیادی تقدیم کرده است و همراه استان های آسیب دیده مانند صلاح الدین، الانبار و موصل به صحنه آمد و در آزادی عراق از تروریسم داعش سهیم شد.

الجعفری گفت: کشورهای همسایه برای استان بصره قابل احترام هستند و جمهوری اسلامی نیز برای این استان قابل احترام است و نمی شود چیزی را که به کشورهای همسایه آسیب می رساند را به نام بصره ثبت کرد.

وی در توصیف اخلاق مردم بصره گفت: مردم بصره به سخاوت، اخلاق مهربانی، محبت و همکاری معروف هستند، بنابراین من از آنچه اتفاق افتاده متاسفم و تاکید می کنم که جریان حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی، کار اهل بصره و ملت عراق نیست.

وزیر امور خارجه عراق افزود: بصره همچنان استان متمدن و گذرگاه عراق به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی باقی خواهد ماند و امیدوارم پیگیری این موضوع تا زمانی که ماهیت دشمنان مشترک عراق و کشورهای همسایه چه کشور ایران و چه کشورهای دیگر مشخص نشود، کنار گذاشته نشود.

الجعفری با اشاره به عمق روابط ایران و عراق و پایداری آن در مقایسه با تلاش های برخی افراد گفت: جمهوری اسلامی مواضع شرافتمندانه ای با ما داشته است و هنگامی که در مخالفت با رژیم صدام بودیم، بسیاری از کشورها درهای خود را بر روی عراقی ها بستند و عراقی ها را نمی پذیرفتند و به آنها پناهندگی سیاسی نمی دادند در حالی که جمهوری اسلامی درها را بر روی مخالفان عراقی گشود.

وزیر امور خارجه عراق گفت: از دیگر مواضع شرافتمندانه ایران، حمایت از عراق در زمان مواجهه شدن با داعش بود که از حمایت مستشاری ما دست برنداشت.

** به ملت و رهبر حکیم ایران درود می فرستم
الجعفری با مخاطب قرار دادن ملت ایران گفت: ملت ایران مورد احترام و تقدیر ما هستند و ما آنها را بسیار دوست داریم و به آنها اطمینان می دهیم که این منحرفان معرف احساسات ملت عراق نیستند. 

وزیر امور خارجه عراق گفت به جمهوری اسلامی، ملت ایران و رهبر حکیمش درود می فرستم و تاکید می کنم که نباید به دشمنان اسلام و دشمنان کشورهایمان فرصت دهیم روابط برادرانه و وجهه ای که در این سالها ایجاد شده است را تخریب کنند و به آن آسیب برسانند. 

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین