کد خبر: ۱۶۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
میلوراد دودیک، رهبر صرب حامی روسیه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سه‌گانه بوسنی توانست کرسی صرب‌ها را به دست آورد.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتایج اولیه انتخابات نشان می‌دهد، دودیک ناسیونالیست ۵۶ درصد رای به دست آورده است و رقیب اصلی او، ملادن ایوانیچ ۴۲ درصد رای گرفت. این آمارها براساس شمارش صندوق‌های شمارش شده تا دیشب است. ایوانیچ به شکست اذعان کرده است. انتظار می‌رود نتایج رسمی کامل امروز دوشنبه منتشر شود.

پس از اعلام این نتایج دودیک گفت: اراده مردم شکی بر جای نگذاشت که آنها چه می‌خواهند. رای‌دهندگان، رقیب مرا بابت سیاست‌های چاپلوسانه‌اش در قبال غرب تنبیه کردند.  

دودیک حامی جدایی نهایی صرب‌ها از بوسنی‌ است. انتخاب او در ریاست جمهوری سه‌گانه که همچنین شامل یک عضو مسلمان و یک عضو کروات‌ هم می‌شود، ضربه‌ای به تلاش‌ها برای تقویت اتحاد در این کشور است؛ سرزمینی که اختلافات قومی موجب بروز جنگ ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ در آن شد و نهایتا جان ۱۰۰ هزار تن را گرفت و میلیون‌ها تن را بی‌خانمان کرد.

دودیک با اشاره به نهاد سیاسی کوچک تحت کنترل صرب‌ها که از سال ۲۰۱۰ در کنترل اوست و حاصل توافق صلح ۱۹۹۵ است، گفت: اولویت اول من در آینده جایگاه مردم صرب و جمهوری صرب است.

این انتخابات به چشم مولفه‌ای در تعیین آینده بوسنی دیده می‌شد: حرکت به سمت عضویت در  اتحادیه اروپا و ناتو یا انحراف توسط رقابت‌ها و اختلافات قومی موجود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دودیک را که آشکارا با غرب ضدیت دارد، تایید کرده است. ایالات متحده آمریکا دودیک را بابت مانع‌تراشی در اجرای معاهده‌ دیتون که به جنگ بوسنی پایان داد، تحریم کرده است.  

رای‌دهندگان بوسنیایی یکشنبه پست‌های خالی در سیستم حکومتداری پیچیده کشورشان را که حاصل توافق صلح است، پر کردند. این کشور متشکل از دو موجودیت منطقه‌ای- جمهوری صرب تحت کنترل صرب‌ها و فدراسیون مسلمان-کروات- با نهادهای مشترک در یک دولت مرکزی است.

در مقابل، حامیان یک بوسنی چند قومیتی، با پیشتازی یک نامزد میانه‌رو برای کرسی کروات در ریاست جمهوری سه‌گانه پس از اعلام نتایج شمارش اولیه انگیزه گرفتند. زلیکو کومسیچ ۴۹ درصد رای به دست آورد. دراگان چوویچ، رقیب ناسیونالیست او ۳۸ درصد رای کسب کرد.

چوویچ حامی تکه تکه شدن بیشتر بوسنی با ایجاد یک موجودیت جداگانه برای کروات‌های این کشور است. با این وجود، پیروزی احتمالی کومسیچ هنوز هم می‌تواند باعث تحریک نارضایتی درون فدراسیون مسلمان-کروات شود.

ناسیونالیست‌های کروات مشروعیت او را به عنوان یک نماینده کروات زیر سوال برده و تاکید دارند کومسیچ از سوی اکثریت مسلمانان حمایت می‌شود. چوویچ نسبت به وقوع "بحرانی بی‌سابقه" هشدار داده است.   

در میان مسلمانان نیز شفیک جفروویچ از حزب حاکم اقدام دموکراتیک کرسی ریاست جمهوری مسلمانان را در بوسنی به دست آورد. در کنار انتخابات ریاست جمهوری بوسنی، رای‌دهندگان همچنین رئیس‌جمهوری صرب، پارلمان‌های دو موجودیت و مقام‌های کانتون را حین انتخابات یکشنبه برگزیدند.    

مقام‌های انتخاباتی تاکید کردند، بیش از نیمی از ۳.۳ میلیون بوسنیایی واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند. این کمپین با لفاظی‌ها و اختلاف‌پراکنی و اتهامات تخلف که به تنش‌ها دامن زد، برگزار شده بود. مقام‌های انتخاباتی رای‌گیری برگزار شده را "کاملا منصفانه" می‌دانند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین