کد خبر: ۱۶۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان گفت: هیچکس پیش بینی نمی کرد خشکسالی 100درصدی در استان اتفاق بیفتد اما به این وضعیت رسید.
ناطقان:هوشنگ ملایی در یک نشست خبری افزود: کم بارشی سال گذشته هرمزگان در 50 سال اخیر بی سابقه بود و وضعیت 'بسیار بسیار ' بغرنجی به وجود آمد.

وی ادامه داد: آب سد استقلال میناب به حجم مرده رسیده و سه میلیون مترمکعب نیز از حجم مرده برداشت شده است.

*پیاده روی در سد نیان
وی اضافه کرد: ذخیره سدهای شمیل و نیان به پایان رسیده به گونه ای که می توان در بستر آن پیاده روی کرد و آب سایر سدهای ذخیره ای کوچک نیز تمام شده و حجم آب سد جگین نیز 100میلیون مترمکعب اعلام شده است.

*عبور از بحران تابستان با همراهی مردم و رسانه ها
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان ادامه داد: با وجود شرایط دشوار گفته شده، با همکاری رسانه ها و همراهی مردم از بحران تامین آب در تابستان عبور کردیم و از سوی دیگر شاهد حمایت استاندار و تعامل سایر مجموعه های مرتبط در تامین آب بودیم.

ملایی یاد آور شد: طرح های سازگاری با کم آبی در استان تهیه و مصوب شده که سوق دادن تامین آب بخش های شرب و صنعت از منابع زیرزمینی به سمت شیرین سازی آب دریا از محورهای اصلی این برنامه است.

وی اضافه کرد: همچنین مطالعات بر روی 10رودخانه استان برای احداث سد در مسیر آنها در دستور کار قرار گرفته است.

این مسوول تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی را یکی دیگر از محورهای طرح سازگاری با کم آبی در استان اعلام کرد که بر اساس آن توسعه کشت گلخانه ای و کاهش 50 درصدی کشت هندوانه و ذرت علوفه ای به عنوان دو محصول با آب مصرفی بالا مورد توافق و تفاهم قرار گرفته است.

*آب شرب بندرعباس از چاه های میناب نیست
ملایی در پاسخ به سئوال ایرنا درباره منابع فعلی شرکت آب منطقه ای استان برای تامین آب شرب بندرعباس اظهار داشت: انتقال آب از سد استقلال میناب متوقف شده و از سال 95 تاکنون حتی یک پمپ چاه در میناب برای تامین آب شرب بندرعباس روشن نشده و تمام آب شرب مورد نیاز بندرعباس از 14حلقه چاه حفر شده در شمیل و نیان تامین می شود.

*برنامه های آینده تامین آب هرمزگان
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در بخش دیگری از این نشست خبری به تشریح طرح های در حال اجرا و برنامه های آینده تامین آب استان پرداخت.

*آبگیری سرنی امسال، گابریک 1400
ملایی با اشاره به پیشرفت 90درصدی سد در حال احداث سرنی در شهرستان میناب گفت: این سد امسال آبگیری می شود و ساخت سد گابریک جاسک نیز با 270 میلیون متر مکعب ظرفیت به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) واگذار شده که انتظار می رود تا قبل از سال1400 به بهره برداری برسد.

وی تهیه نقشه جامع منابع آب استان، مطالعه حفاظت از رودخانه ها و سواحل دریا، تهیه نقشه اطلس رودخانه ها و مطالعه حریم خورهای بین المللی را از دیگر سرفصل های کاری آب منطقه ای اعلام کرد.

ملایی همچنین از آغاز مطالعات ساخت 10سد روی رودخانه های سدیج، شریفی، مرک، زرانی، جاماش، ده شیخ، برآفتاب، کمش، مهران و کل خبر داد.

*چالش فروچاله های میناب
این مسوول فروچاله های میناب را یک چالش مهم معرفی کرد که چندین طرح برای مدیریت آن برنامه ریزی شده و یا در حال اجراست.

به گفته ملایی بهسازی 11هزار هکتار زمین دشت میناب در دستور کار است که تاکنون عملیات بهسازی کانال ها و لوله گذاری 2 هزار و 500هکتار از این اراضی تمام شده و در مرحله نصب تجهیزات است.

وی اضافه کرد: ساماندهی یک هزارو 500هکتار از باغ ها نیز در مرحله تجهیز کارگاه است و برای اجرای آبیاری تحت فشار در 11هزار هکتار زمین میناب با جهاد کشاورزی توافق و هماهنگی شده است.

ملایی اجرایی طرحی برای ساماندهی شن چاله ها در محدوده رودخانه میناب را یکی دیگر از برنامه های مرتبط با مدیریت چالش فروچاله های این شهرستان دانست.

*ادامه سریال ساماندهی خورهای بندرعباس
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان سطح همکاری این مجموعه با شهرداری بندرعباس برای ساماندهی خورهای مرکز استان را خوب توصیف و اضافه کرد: مطالعه خور داماهی بالادست خور نایبند و بهسازی خور مجموعه منازل نیروی دریایی هدیش در حال انجام است.

*آب شیرین کن ها ضرورت مضر
ملایی شیرین سازی آب دریا برای مصرف شرب و تامین نیاز بخش صنعت را ضرورتی دانست که با وجود در نظر درگرفتن تمام ملاحظه ها، عوارض منفی زیست محیطی را به دنبال دارد.

وی در عین حال تصریح کرد: پیش بینی سایر منابع آبی نیز یک رویکرد و اولویت همیشگی است چرا که آب شیرین کن ها با مسائل خاصی روبرو هستند و به عنوان مثال در صورت بروز پدیده کشند قرمز از مدار خارج می شوند.

* آبرسانی به روستاهای بشاگرد با اعتبارات دفتر رهبری
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان در پاسخ به یکی دیگر از پرسش های ایرنا گفت: سد جگین در شرق استان آب شرب جاسک را تامین می کند و با اختصاص اعتبار از سوی دفتر مقام معظم رهبری آبرسانی به روستاهای بشاگرد از سد جگین نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی مجموع بودجه دولتی و اعتبار اختصاص یافته از سوی دفتر مقام معظم رهبری برای تامین آب روستاهای بشاگرد از سد جگین را 500میلیارد ریال اعلام کرد.

*انسداد 496چاه غیرمجاز
ملایی در تشریح وضعیت چاه های غیرمجاز نیز اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون، 496حلقه چاه با حکم قطعی قضایی مسدود شده است.
وی ادامه داد: 4 هزار و 301 چاه با تشخیص اولیه غیرمجاز در کمیسیون صدور پروانه بررسی شده که برای 3هزار و 203چاه ، رای غیرمجاز صادر شده و 956 چاه نیز تعیین تکلیف شده اند.

همچنین پرونده هزار و 311 چاه به کمیسیون آب‌های زیرزمینی رفته و 957 رأی در این خصوص صادر شده که از این تعداد، 565 رأی به ضرر کشاورزان و 392 رأی نیز به نفع آنان صادر شده است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: هرمزگان ، خشکسالی ، آب
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین