کد خبر: ۱۶۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲
ولایی گفت: زمانیکه مقادیر بالایی از این الکل در زمان کوتاه استفاده می‌شود فرد دچار عوارضی حاد از جمله اسهال، استفراغ، عدم تعادل، اختلال در تکلم، خواب آلودگی، اختلال در بینایی را ایجاد می‌کند و یا حتی از بین رفتن تفکر منطقی و کاهش هوشیاری را در پی خواهد داشت که منجر به نزاع ، غرق شدن در آب، تصادف در رانندگی خواهد شد.
ناطقان: بحث مسمومیت با الکل جدی است و امروزه شاهد آن هستیم که بیمارانی به دلیل مسمومیت با الکل متیلیک در بیمارستان‌ها بستری و گاها  فوت می‌کنند.

ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران باتوجه به جدی شدن این نوع مسمومیت‌ها اطلاعاتی پیرامون سو استفاده و استفاده نابجا از این الکل ها را بیان کرد.

وی گفت: امروزه الکل‌های اتانول ( الکل اتیلیک ) که از تخمیر قندهای موجود در میوه ها و غلات بدست می‌آید متاسفانه بعضا جهت شرب مورد سو استفاده قرار گرفته می‌شوند؛ زمانیکه مقادیر بالایی از این الکل در زمان کوتاه استفاده می‌شود فرد دچار عوارضی حاد از جمله اسهال، استفراغ، عدم تعادل، اختلال در تکلم، خواب آلودگی، اختلال در بینایی را ایجاد می‌کند و یا حتی از بین رفتن تفکر منطقی و کاهش هوشیاری را در پی خواهد داشت که منجر به نزاع ، غرق شدن در آب، تصادف در رانندگی خواهد شد.
اثرات منفی مصرف طولانی الکل بر بدن

ولایی افزود: مصرف طولانی الکل روی قلب و عروق تاثیر منفی دارد و باعث ایجاد مشکلات کبدی و آسیب های جدی به سلول های عصبی، مشکلات جنسی و حتی گاها اختلالات دائمی در عملکرد مغز و سرطان را به دنبال خود دارد؛ آنچه عملا دیده شده مصرف نا بجا و یا مقدار زیاد آن منجر به کما و خیلی از موارد منجر به مرگ می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: یکی از مشکلات تهدید کننده سلامت مردم ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی و دست ساز است که در آنها به جای اتانول، متانول استفاده شده است. متانول یک نوع الکل چوب است که از منواکسیدکربن و هیدروژن ساخته شده و عوارضی کشنده ، مسمومیت، کوری و خطر مرگ راه به همراه دارد. متانول ( الکل متیلیک )در مایع شیشه شورهای ماشین و ضد یخ های خطوط گاز، حلال ها و پاک کننده ها و تهیه فرمالدئید و پلاستیک استفاده می شود.

در ادامه وی به رنگ الکل متیلیک اشاره کرد و گفت: الکل متیلیک ماده ای سمی و بیرنگ است که برای قابل تفکیک کردن به آن نوعی رنگ اضافه می کنند اما متاسفانه اخیرا اشتباهی که در بازار رخ داده که گاها از ریختن این ماده رنگی اجتناب کرده و بدین ترتیب افراد سودجو بجای الکل اتیلیک از الکل متیلیک استفاده که منجر به نابینایی و حتی مرگ می شود.

ولایی در ادامه تصریح کرد: علایم مسمومیت حاد با الکل متیلیک 6تا 24 ساعت پس از مصرف ظاهر می شود؛ توصیه می‌کنم از مصرف مشروبات الکلی جدا خودداری شود و در صورت بروز علایم اولیه مسمومیت فورا و بدون ترس و نگرانی فرد با اعلام نوع مواد مصرفی به اولین مرکز درمانی مراجعه کند تا جهت فرد مسموم هرچه سریعتر جهت اقدامات درمانی و رفع سمیت اقدام شود، در اقدامات اورژانسی مسمومیت با متانول باید سریعا الکل اتانول بصورت وریدی یا خوراکی برای بیمار شروع و دیالیز انجام شود.

آمارها نشان می دهد در بین 100 هزار نفر مراجعه مسمومیت ثبت شده سال 95 در بیمارستان ها 5 درصد آنها مربوط به مسمومیت با الکل بوده که 100 نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین