کد خبر: ۱۷۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۵
سودا یا آب گازدار یا آب کربناته آبی است که در آن کربن دی‌اکسید، تحت فشار حل شده باشد.
ناطقان: شاید نام آب گازدار به گوشتان خورده باشد و یا در هنگام فعالیت بدنی آن را نوشیده باشید و یا حتی برای آنکه احساس گرسنگی‌تان را سرکوب کرده باشید از آن استفاده کنید، اما واقعا آب گازدار چیست و چه خواصی دارد.

معرفی آب گازدار

سودا یا آب گازدار یا آب کربناته آبی است که در آن کربن دی‌اکسید، تحت فشار حل شده باشد.

آب گازدار یکی از مواد اولیه برای ساخت نوشابه‌های گازدار است.
نی

سودا معمولاً با آب میوه مخلوط و مصرف می‌شود.
آب گازدار اسیدی است

دی اکسیدکربن و آب، طی یک واکنش شیمیایی، اسید کربنیک تولید می‌کنند؛ نوعی اسید ضعیف که ثابت شده همان گیرنده‌های عصبی را در دهان شما تحریک می‌کند که خردل می‌کند. این تحریک نوعی سوزش و گزش در دهان به وجود می‌آورد که برای بسیاری افراد تحریک‌آمیز و خوشایند است.

PH آب گازدار بین ۳ و ۴ است که نشان می‌دهد کمی‌اسیدی است، با این حال نوشیدنش اسیدیته بدن را تغییر نمی‌دهد.

کلیه‌ها و ریه‌های شما دی اکسیدکربن اضافی را دفع می‌کنند. این کار باعث می‌شود فارغ از این که چه چیزی می‌خورید و چه چیزی می‌نوشید، PH الکالین خون شما بین ۷٫۳۵ تا ۷٫۴۵ باقی بماند.

مضرات و فواید آب گازدار را بشناسید!

آیا تا به حال یک قوطی آب گازدار گرفته اید؟ به حقایق تغذیه‌ای آن نگاه کرده و هیچوقت از آن تعجب نکرده اید؟

کالری صفر، شکر صفر، مواد افزودنی صفر؛ این مزه صفر چقدر می‌تواند طراوت و تازگی را نشان دهد، چرا این موضوع اینقدر بحث برانگیز است و درآن اختلاف نظر وجود دارد؟

هنگامی که به بحث مزایای تغذیه‌ای و خطرات آب گازدار می‌رسد، افسانه‌های سلامتی Health در اطراف آن فراوان است.

آیا این آب که به صورت کربن در آمده، دندان‌های شما را از بین می‌برد؟ استخوان‌های شما را چطور؟

و آیا این آبی که به عنوان آب شیرین معمولی به شما معرفی شده، یک آبی است که از شیر آب معمولی پر شده است یا خیر؟



اگر چه هنوز تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است، اما مطالعات متعددی نشان داده است که بله، آب آشامیدنی گازدار شما هنوز از آب معمولی بهتر است (و متخصصان تغذیه تمایل دارند تا با آن موافق باشند.) با توجه به این که آب گازدار فقط آب معمولی است که با گاز کربن حبابدار شده است، این امر منطقی است.

این حباب‌ها ممکن است احساس سیری شما را بیشتر کند و یا اگر به سرعت نوشیده شود، مقداری سوء هاضمه به شما خواهد داد و این می‌تواند بر میزان نوشیدن آب شما اثر بگذارد.

یک مطالعه پزشکی ورزشی نشان داد افراد ورزشکاری که آب گازدار در دست داشتند، بعد از تمرین احتمال کمتری برای هیدراته ماندن داشتند. با این حال، یک مطالعه دیگر نشان داد که بچه‌هایی که یک دستگاه مخصوص گازدار کردن آب در خانه داشتند (مثل یک Soda Stream) از بچه‌هایی که این دستگاه را نداشتند، بهتر هیدراته شدند.

در نهایت اینکه آیا شما وقتی که یک لیوان آب گازدار می‌نوشید، کمتر یا بیشتر هیدراته می‌شوید، ممکن است موضوعی باشد از این که آیا معده خوب و سالمی برای هضم آن دارید یا نه. خوب، پس این ادعا که آب گازدار بیشتر احتمال دارد که دندان‌های شما و کلسیم استخوان شما را از بین ببرد، چه می‌شود؟

خبر خوب این است که هیچ شواهدی وجود ندارد که آب آشامیدنی گازدار روی سطح کلسیم شما هیچ تاثیری بگذارد. این مطلب ممکن است از مطالعه سال ۲۰۰۶ ناشی شود که نشان داد زنان سالمندی که هر روز سودای شیرین می‌نوشیدند، نسبت به زنانی که آن را نمی‌نوشیدند، دارای تراکم استخوانی کمتری بودند. زنانی که آب کربناته ساده می‌نوشیدند، هیچ گونه کاهشی در تراکم نشان ندادند.

از سوی دیگر، ادعایی وجود دارد که آب گازدار می‌تواند مینای دندان شما را از بین ببرد. (مینای دندان سطح سخت و بیرونی دندان‌های شماست.) این به دلیل اسید کربنیک آن است، که یک محصول جانبی از آب و گاز کربن است که به آب گاز بخشیده و آن را شفاف و دارای طعم کمی تند می‌کند. مطالعات نشان داده اند که اسید کربنیک در طول مدت طولانی می‌تواند اثر فرسایشی بر روی دندان‌ها داشته باشد. نوشیدنی‌های گازدار با طعم‌های مرکبات مانند لیموترش، لیمو و گریپ فروت، حاوی مقادیر کم اسید سیتریک در روی آن هستند و در نتیجه باعث فرسایش بیشتر می‌شوند.

با این که اسید موجود در نوشابه‌های گازدار بدون شکر ضعیف است اما به دندان‌های شما آسیب می‌زند. برای مقایسه، دریافته شده است که سودای شیرین نسبت به آب گازدار ساده، ۱۰۰ برابر بیشتر باعث آسیب به دندان‌ها می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین