کد خبر: ۱۷۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
دبیر استروک دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در کشور است، گفت: در مدت یک ساعت تا 90 دقیقه اول بروز علائم سکته مغزی، بهترین نتایج برای درمان به دست می‌آید.
ناطقان: دکتر شهرام رفیع در همایش استروک (سکته مغزی) که امروز (6 آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: رسالت حوزه بهداشت این است که عوامل ریسک فاکتور را کاهش دهد و آموزش در این زمینه نقش اساسی دارد.

وی با بیان اینکه عوامل خطر در بیماری‌های قلبی و عروقی (سکته‌های قلبی و مغزی) تقریبا تفاوتی ندارد، تصریح کرد: کم‌تحرکی، فشار خون، دیابت، چاقی، عدم تحرک کافی و چربی موجب سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند.

رفیع با اشاره به نقش سکته‌ها در مرگ و میر بیان کرد: سکته قلبی نخستین عامل مرگ و میر و سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در کشور ما هستند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به اجرای طرح ملی 724 (مدیریت درمان سکته‌های حاد مغزی) جهت درمان به موقع بیماران دچار سکته مغزی در سطح کشور تصریح کرد: طرح 724 تقریبا از شهریورماه سال 95 فعال شد و در اجرای آن به نتایج خوبی دست یافتیم. این طرح، یک کار تیمی است و فوریت‌های پزشکی خط مقدم طرح 724 هستند و باید تقویت شوند.

وی با اشاره به مشکلات طرح 724 تصریح کرد: مراجعه دیرهنگام اکثر بیماران، عدم رضایت برخی بیماران به تزریق دارو، مراجعه عمده بیماران با وسیله شخصی به بیمارستان، عدم اطلاع‌رسانی به مردم، عدم ارتباط مناسب بین فوریت‌های پیش‌بیمارستانی و اورژانس و نداشتن تخت کافی استروک یونیت از جمله مشکلات این طرح بوده است.

رفیع در خصوص مشکلاتی که در طرح مدیریت درمان سکته‌های حاد مغزی، گفت: پس از آغاز این طرح، به تدریج کمیته‌های بیمارستانی و دانشگاهی فعال شدند و آموزش‌ دستیاران، پرستاران و پرسنل فوریت‌ها برای این طرح آغاز و دنبال شد.

وی تصریح کرد: این درست است که می‌گوییم سکته مغزی تا سه ساعت اولیه قابل درمان است اما می‌دانیم که در یک ساعت تا 90 دقیقه اول بروز علائم سکته مغزی، بهترین نتایج درمان به دست می‌آید.

دبیر استروک دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: استاندارد تزریق داروی بیماران سکته مغزی حدود 50 دقیقه است. در اوایل شروع کار، همه مراحل از مراجعه تا تزریق دارو در 75 دقیقه انجام می‌شد اما اکنون همه مراحل مورد نیاز تا تزریق دارو  در 30 دقیقه انجام می‌شود. بیشتر موارد تأخیر در این مراحل، به علت عدم رضایت بیماران برای تزریق دارو است.

رفیع با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص اجرای طرح مدیریت درمان سکته‌های حاد مغزی (724) عنوان کرد: راه‌اندازی سی‌تی اسکن اورژانس در بیمارستان گلستان اهواز، انجام تبلیغات در صدا و سیما و ارسال پوسترهای مربوطه به تمامی بیمارستان‌های اهواز از جمله اقدامات انجام شده در این طرح است.

وی با اشاره به ثبت مراجعه بیماران سکته مغزی در سامانه مربوط به این طرح تصریح کرد: از شهریورماه 95 تاکنون، مراجعه 747 بیمار در سامانه ثبت شده است که 48 درصد این افراد را زنان و 52 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به کاهش سن وقوع سکته مغزی گفت: حدود 30 درصد از بیماران سکته مغزی زیر 55 سال سن دارند، یعنی دیگر سکته مغزی مخصوص افراد مسن نیست.

رفیع گفت: در تحقیقی که در خراسان رضوی (مشهد) در زمینه استروک انجام شد، مشخص شده است که سن سکته مغزی در ایران 10 سال پایین‌تر از دیگر کشورها است.

دبیر استروک دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: همچنین آمار نشان می‌دهد که 88 درصد بیماران سکته مغزی ریسک فاکتور را داشته‌اند. بنابراین با کنترل فشار خون، دیابت و دیگر عوامل می‌توانیم خطر سکته مغزی را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده بیماران از اورژانس پیش بیمارستانی جهت انتقال به بیمارستان بیان کرد: در سال 96، 30 درصد بیماران توسط عوامل پیش‌بیمارستانی به بیمارستان منتقل شدند اما امسال مجددا این آمار به 12 درصد رسیده و کاهش یافته است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین