کد خبر: ۱۷۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
سماوات گفت: در زمان آلودگی هوا به دلیل کاهش اکسیژن موجود در خون استفاده از ماسک‌های فیلتردار توصیه می‌شود.
ناطقان: سماوات کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت؛ اظهار کرد: آلودگی هوا تأثیراتی مستقیم و غیرمستقیم در سلامت بدن دارد، ذرات ریز موجود در هوا برخی از اعضا به ویژه قلب و ریه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ گازهای متصاعد شده از اگزوز اتومبیل‌ها صدماتی بسیار زیاد به ریه وارد کرده و آنها را درگیر می‌کند، همچنین این مواد با تاثیر منفی بر سمت راست قلب باعث نارسایی بطن راست می‌ شوند.
تاثیر منفی فلزات سنگین بر قلب

سماوات اظهار کرد: آلودگی هوا ممکن است فشار شریانی ریوی را بالا برده و سبب نارسایی این قسمت شود؛ همچنین سرب موجود در هوا یا برخی گازهای دیگر که عمدتا شامل فلزات سنگین است، باعث افزایش فشار خون خواهد شد، اختلالی که به عنوان یک بیماری خطرناک بر قلب اثر گذاشته و باعث نارسایی قلب، گرفتگی عروق کرونر و در نهایت به سکته‌های قلبی و مغزی منجر خواهد شد.

کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت ادامه داد: به طور کلی آلودگی هوا و کم بودن اکسیژن عروق قلب را دچار اسپاسم کرده و سبب تنگی عروق می‌شود، همچنین با آسیب به قلب، خون‌رسانی این عضو را با اختلال مواجه می‌کند.

سماوات بیان کرد:‌ هنگام آلوده شدن هوا به دلیل درگیری قلب و ریه میزان اکسیژن موجود در خون کاهش پیدا کرده و از این رو توصیه می‌کنیم به دلیل تشدید ذرات معلق و فلزات سنگین در هنگام آلودگی هوا تنها برای انجام کارهای ضروری از منزل خارج شوید.
لزوم استفاده از ماسک فیلتردار در زمان بروز آلودگی هوا

وی اضافه کرد: در هنگام آلودگی هوا اگر کاری ضروری پیش آمد بهتر است از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنید زیرا ماسک‌های معمولی مناسب روزهای آلوده نیستند، همچنین در این شرایط بیماران قلبی و مبتلایان به عارضه‌های تنفسی نباید به هیچ عنوان از منزل خارج شوند.

سماوات با اشاره به اینکه یکی از عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا تردد ماشین‌های شخصی در سطح کلانشهرهاست، افزود: حل معضل آلودگی هوا در کشور مسئله‌ای مشارکتی است و باید تا حد امکان از تردد موتورسیکلت‌های دودزا جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: موضوع آلودگی هوا نیازمند برنامه‌ای ملی است و وزارت بهداشت بسته‌های آموزشی ویژه بیماران قلبی و فشار خون تدوین کرده است.

کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت اضافه کرد: به منظور پیشگیری از بیمار‌ی‌های قلبی برنامه‌های مبنی بر دسته بندی مردم از نظر خطر مواجه با بیماری‌های قلبی طی 10 سال آینده داریم، همچنین بر اساس درجه ریسک‌ برنامه خاصی برای این افراد توسط وزارت بهداشت طراحی شده است.

سماوات اضافه کرد: برای افرادی که مستعد بروز بیماری‌های قلبی هستند کلاس‌های آ‌موزشی با زمینه‌های مختلف از جمله برنامه غذایی برای آنها برگزار می‌شود و وزارت بهداشت برای بیماران دیابتی و فشار خون هریک پروتکل درمانی جداگانه‌ای تدوین کرده است.

وی اظهار کرد: با اجرای برنامه‌های آموزشی از  شیوع بیشتر بیماری‌های فشار خون، قلبی و... در افراد جلوگیری می‌کنیم تا خطر ریسک آنها با عارضه‌های مختلف کاهش پیدا کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین