کد خبر: ۱۷۵۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان آخرین وضعیت مناطق زلزله زده کوهبنان و راور را تشریح کرد.
ناطقان: سید مصطفی آیت اللهی ظهر شنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز زلزله کوهبنان و بم اظهار داشت: کرمان جزو استان های پایلوت در زمینه راه اندازی رادیوترانک است و به عنوان اولین استان کشور رادیور ترانک را آماده کرده ایم  که سه شنبه هفته جاری به صورت رسمی افتتاح می شود.

وی ادامه داد: ۸۰ الی ۹۰  درصد استان کرمان تحت پوشش رادیو ترانک قرار گرفته و در حال پیگیری هستیم که تمام مناطق استان تحت پوشش قرار گیرد.

وی عنوان کرد: شورای مدیریت استان کرمان ۱۴ کارگروه و زیرمجوعه دارد و استان کرمان به واسطه پهناوری و تنوع آب و هوایی که دارد همه ساله درگیر حوادث متعدد طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و جدیدا ریزگرد است.

استان کرمان با ۳۰ حادثه مواجه است

آیت اللهی موسوی بیان داشت: در مجموع ۴۸ حادثه در دنیا شناخته شده که در استان کرمان  ۳۰ حادثه وجوددارد و آنچه که بیشتر با آن در استان درگیر هستیم مسئله زلزله است. عملکرد ما باعث می شود که زلزله برای ما خطرناک باشد یا نه.

وی با اشاره به وقوع سه زلزله بالای شش ریشتر در هجدک و کوهبنان طی سال گذشته، افزود: به واسطه ساخت و سازهای که در قدیم  انجام شده بود در مناطق زلزله زده تلفات جانی نداشته باشیم تخریب های مادی هم زیاد نبود.

انرژی زلزله راور ۲ برابر زلزله کرمانشاه بود

آیت اللهی موسوی گفت: بنا به گفته کارشناسان و نظر مجامع علمی در زلزله سال گذشته هجدک راور انرژی خارج شده از گسل راور دو برابر زلزله کرمانشاه بوده است و بعد از زلزله سال ۸۳ زرند بازسازی ها این‌ کمک را کرد که دچار تخریب زیادی نباشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان ابراز داشت: در هر دو زلزله منطقه ای و چهار زلزله شدید شورای مدیریت بحران استان به فاصله حدود ۱۰ دقیقه بعد از زلزله با حضور اعضای مرتبط تشکیل شد و توانستیم مصوبات خوبی را برای راور و کوهبنان داشته باشیم. اکنون با همت بنیاد مسکن توانسته ایم واحدهای مورد تعهد خود را در فاز یک به اتمام برسانیم.

آیت اللهی موسوی بیان کرد: استان کرمان بر روی لایه اوراسیا قرار دارد که تحت فشار از لایحه عربی است و به سمت ما حرکت می کند. ما از سمت شمال محدود هستیم و امکان جابه جایی برای  ما وجود ندارد عملا هر ساله لایه ما  تحت تنش های زیادی قرار دارد. چیزی حدود ۲.۲ سانتیمتر فشردگی لایه داریم که این فشردگی باعث شده گسل های زیاد در استان کرمان وجود داشته باشد.

وی ابراز داشت: در استان کرمان ۱۸ سامانه گسل شناخته شده فعال داریم و هر ساله ما را در گیر می کنند و زلزله های زیاد در استان کرمان ثبت شده است که از آن جمله می توان به زلزله سال ۶۰ گلباف و سیرچ، سال ۷۷ شهداد، سال ۸۲ بم، سال ۸۳ زرند،   و زلزله های سال گذشته هجدک راور و کوهبنان که بالای شش ریشتر بودند، اشاره کرد.

آیت اللهی موسوی تاکید کرد: ویرایش آیین نامه در زمینه ساخت و ساز بعد از زلزله بم صورت گرفت و یک جهش خاصی در آیین نامه به وجود آمد .

تشریح جزئیات امدادرسانی به مناطق زلزله زده راور و کوهبنان

وی تصریح کرد: شهرستان راور با فاصله ۱۴۰ کیلومتری مرکزاستان کرمان قرار داشته و ۴۳ هزارنفر جمعیت دارد و دو بخش، دو شهر و ۱۱۲روستا دارد. وسعت شهرستان راور ۱۱ و۳۳۵ کیلومتر مربع است و ۶/۳ وسعت استان را به خود اختصاص داده است.

آیت اللهی موسوی عنوان کرد: اولین زلزله ۶.۲ دهم ریشتری روز ۱۰ آذر سال گذشته رخ داد که بلافاصله ستاد بحران شکل گرفت و ما از منطقه بازدید کردیم و دستور کار اولیه امداد به مردمی بود که وسایل آنها زیر آوار مانده بود یا برای اسکان دچار مشکل بودند. بر این اساس ۴۴۷ دستگاه چادر، دو هزار ۸۷۶ قوطی کنسرو اولیه، ۵۴۱  تخته موکت، ۲۳۶ والر، ۶۰۰ کیلو نایلون و هزار و ۳۴۱ تخته پتو برای اسکان دو هزار و ۲۰۰ نفر از هم استانی ها تامین کردیم.

وی ادامه داد: در بحث زلزله راور ۵۲۵ روز نیرو کار در قالب ۱۰۵ تیم امدادی و ۱۰۵ دستگاه خودرو و یک دستگاه بالگرد هلال احمر استان انجام شد.

آیت اللهی موسوی تاکید کرد: بعد از پیگیرهای انجام شده توانستیم با کمک خیران ۱۰۰ دستگاه کانکس تحویل مردم در راور دهیم.

معاون استاندار کرمان ادامه داد: در برآورد اولیه چهار هزار و ۶۱۲ واحد مسکونی در شهرستان های راور و کرمان دچار خسارت شده بود که از این تعداد سه هزار واحد شهری و هزار و ۶۱۲ واحد روستایی ها کرمان و هزار و۵۰۰ واحد مسکونی شهری و ۶۰۰ واحد روستایی در شهرستان راور و در مجموع دو هزار و ۱۰۰ واحد مربوط به زمین لرزه راور خسارت وارد شده بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: در حال حاضر در شهرستان  راور هزار و ۶۷۲ واحد با بانک ها انعقاد قرارداد دارند که شامل هزار و ۲۲ واحد شهری و ۶۵۰ واحد روستایی است.

افزایش سقف تسهیلات پس از افزایش تورم

وی ادامه داد: کل مبلغ تسهیلات برای بازسازی منازل مسکونی شهرستان راور ۹۱ میلیارد تومان و بلاعوض ۲۱ میلیارد تومان با نرخ ۵ درصد بازپرداخت ۱۵ ساله است. ۱۰میلیون تومان تهسیلات معیشتی پرداخت شده و با توجه به افزایش تورم توانستیم  تسهیلات جدید و بلاعوض جدید بگیریم که مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای مناطق شهری پنج میلیون تومان برای مناطق روستایی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان ابراز داشت: در مجموع مبلغ تسهیلات و بلاعوض برای هر واحد شهری در شهرستان راور ۷۳ میلیون تومان و برای روستاها ۵۷ میلیون تومان است.

تشریح اقدامات انجام شده در منطقه زلزله زده کوهبنان

آیت اللهی موسوی تصریح کرد: همچنین در ۳۰ آذر ماه سال گذشته در زمین لرزه کوهبنان رخ داد این شهرستان دو بخش و دو شهر و ۹۶ روستا تشکیل شده است که ۲۱ هزار و ۷۲۱ نفر ساکن دارد.

وی با اشاره به اینکه تخریب زلزله در کوهبنان بیشتر در روستاها بوده است، گفت: چهارهزار و ۷۴۰  چادر ۸۵۳ والر، شش هزار کیلوگرم نایلو، ۲۱۴ تخته پتو، موکت و وسیله برقی توزیع شد.

آیت اللهی موسوی عنوان کرد: اعزام شش تیم ارزیاب و ۶۰۰ دستگاه کانکس بعد از اسکان موقت چادری و بخشی در محل احداثی و بخشی به صورت پیش ساخته نصب شد.

وی افزود: ۵۰۰ سبد غذایی و هزار بسته پوشاک، اعزام کاروان های نیکوکاری به منطقه زلزله زده کوهبنان از جمله کارها انجام شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان تصریح کرد: هزار و ۴۰۰ واحد در برآورد اولیه دچار خسارت شده بودند که از این تعداد هزار واحد شهری و  ۴۰۰ واحد روستایی بود. تا این لحظه در مجموع دو هزار و ۱۵۸ واحد انعقاد قرارداد با بانک ها  صورت گرفته است.

آیت اللهی موسوی تاکید کرد: در دو شهرستان راور و کوهبنان اقدامات زیر ساختی هم انجام شد که از آن جمله می توان به لایه روبی قنوات و آوربرداری و سوخت رایگان و تامین برق و تیرهای برق معیوب و ایستگاه سیار گاز و تشکیل کمیسیون ماده ۵ در راور و کوهبنان و ماشین آلات شهرداری  و... را نام برد.

بم زود از دستورکار ساخت و ساز خارج شد

وی ابراز داشت: نوع زلزله بم متفاوت بود که به صورت افقی و عمودی داشتیم و این زلزله باعث شد؛ تغییرات خاصی را در آیین نامه ها به وجود آورد.

آیت اللهی موسوی عنوان کرد: بر اساس آمار رسمی ۲۶ هزار و۲۷۱ نفر در زلزله پنجم دی ماه سال ۸۲ بم جان خود را از دست دادند  .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان بیان کرد: در برآورد اولیه زلزله ۶۴۵ میلیارد تومان به بم خسارت وارد شد و ۹۵ هزار واحد مسکونی در این شهرستان ساخته شد.

وی افزود: ۷۰ درصد ارگ بم بازسازی شده و بعداز ۱۵سال از زلزله بم، چهره شهر از نظر ساخت و ساز مناسب است اما متاسفانه بم زود از دستور کار ساخت و ساز خارج کردند و هنوز معابر و خدمات زیربنایی بم دچار مشکل است.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین