کد خبر: ۱۸۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد: درباره مسایل موشکی با هیچ‌کس و در هیچ زمینه‌ای از موضوعات موشکی صحبتی نداریم. سیاست‌های ما داخلی است و به خود ایران مربوط است و ادامه می‌یابد.
ناطقان: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

*سفر عراقچی به اروپا ربطی به SPV ندارد

وی در پاسخ به سؤالی درباره کانال ویژه مالی اروپا SPV و ارتباط سفر عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه به اتریش، اسلواکی و بلغارستان با این کانال عنوان کرد: سفر معاون سیاسی وزیر خارجه ارتباطی به این موضوع ندارد و این سفر در چارچوب مناسبات ما با سه کشور اروپایی (اتریش، اسلواکی و بلغارستان) و برای دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین صورت می‌پذیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: قول‌هایی درباره SPV (ساز و کار ویژه مالی اروپا) از ماه‌های پیش و روزهای اخیر شنیده‌ایم، منتظر می‌مانیم تا رسما از سوی اروپا اعلام شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه از ابتدا منتظر هیچ پکیج مشخصی از جانب هیچ کشوری نبودیم، اظهار داشت: مبنای کار ما یافتن و ساختن راهکارهایی بین ایران و سایر کشورهای جهان برای شرایط بعد از تحریم بوده که با برخی کشورها تفاهماتی انجام شده و کار ما در حال اجراست. 

وی ضمن تاکید بر اینکه باید دید اروپا چگونه تاخیر خود در خصوص اقدامات پس از خروج آمریکا از برجام را جبران خواهد کرد، تصریح کرد: بهتر آن است صبر کنیم و ببینیم طرف اروپایی رسما چه موضعی را خواهد داشت و چه چیزی را اعلام می‌کند. بهتر است سکوت کنیم و بگذارم طرف اروپایی در این زمینه اظهارنظر داشته باشد.

* با نصایح و صحبت‌های دیگران مشی خود در بحث موشکی را تغییر نمی‌دهیم

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و اینکه آیا در حوزه موشکی با اروپا مذاکراتی در حال انجام است؟ گفت: پاسخ لازم به لودریان بلافاصله داده شد؛ موضع ما درباره مسائل موشکی روشن است و به عنوان بخشی از سیاست‌های دفاعی و داخلی ما که قابل مذاکره نیست و یک سیاست بازدارنده در جهت صیانت از امنیت، ثبات و تمامیت ارضی کشور است و بر این اصول و اقدام خود مصر هستیم و با توجه به تجربیات گذشته به آن ادامه خواهیم داد.

قاسمی با تأکید بر اینکه قطعا با نصایح و صحبت‌های دیگران مشی خود را تغییر نمی‌دهیم، عنوان کرد: چون باید بتوانیم در مواقع لزوم به خصوص در منطقه‌ای که زرادخانه‌های آن توسط کمپانی‌های غربی و به خصوص برخی کشورهای اروپایی به صورت دائم و روزمره تجهیز می‌شود، بتوانیم توانمندی‌های لازم را داشته باشیم و حاضر نیستیم شرایط تلخ دوران جنگ تحمیلی را مجددا تجربه کنیم و شاهد یک سویه نگری و یک سویه رفتاری برخی کشورهای اروپایی در چنین مواقعی باشیم.

* نظرات ماجدی نظرات وزارت خارجه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اظهارات منتشر شده به نقل از علی ماجدی سفیر سابق ایران در آلمان و برخورد با وی تصریح کرد: در این زمینه موضع گیری کردیم، آقای ماجدی یکی از دیپلمات‌های ورزیده، کارآمد و پرتلاش ایران است که بازنشسته شده و قطعا نظرات ایشان نظرات فردی ایشان در دوران بازنشستگی است و می‌تواند نظرات خودش را مطرح کند و نظرات آقای ماجدی قطعا نظرات وزارت خارجه نیست و نظر وزارت خارجه مسائلی که ایشان مطرح کرد نبوده و نیست.

وی افزود: اینکه ایشان صحه گذاشته بر برخی از مسائلی که مطرح کردید، تصور ما این نیست، شاید در بیان مطلب کاستی‌هایی وجود داشته ولی ایشان به عنوان فردی ملی، وطن پرست و کسی که دارای خدمات زیادی بوده مطرح است ولی نظرات ایشان در دوران بازنشستگی نظرات شخصی است و وزارت خارجه نمی‌تواند در دیدگاه‌های دیگرانی که شاغل نیستند و در دوران بازنشستگی هستند، امر و نهی کند که چه بگویند و چه نگویند.

قاسمی بیان کرد: ایشان حتما به مسئولیت صحبت‌هایشان آگاه بودند ولی فکر می‌کنم بخشی از صحبت‌های ایشان بد برداشت شده و تلقی درستی از آن وجود نداشته و بعید می‌دانم ایشان در جهت مخالفت با مصالح و امنیت ملی قصد صحبتی داشته است. 

* اینکه دیپلمات‌های ایرانی در خارج عملیات خودسرانه انجام دهند حرف مزخرفی است

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات اخیر ماجدی تصریح کرد: من در اینجا در جایگاه قضاوت و محکمه نیستم. ارگان‌های ذیصلاحی در کشور وجود دارند که درباره نظرات ایشان اظهارنظر کنند. شناختی که از ایشان داشتیم و دورانی که در وزارت خارجه کار کردند و منشأ خدمات زیادی بودند، شناخت دیگری داریم و دیگران باید درباره این صحبت‌ها جمع بندی و اظهارنظر کنند و من به خودم اجازه نمی‌دهم به این صراحت جمع بندی کنم که ایشان چنین بیانی را داشته است.

قاسمی گفت: ابهامات زیادی برای من وجود دارد و فرصت صحبت هم با ایشان نداشتم، ولی قضاوت در این زمینه یک کار حساس و ظریفی است و محاکم قضایی و غیرقضایی و آنهایی که شرح وظایفشان در این زمینه مشخص است می‌توانند قضاوت دقیق‌تری داشته باشند.

وی تصریح کرد: این حرف که دیپلمات‌های ایرانی در خارج از کشور عملیات خودسرانه انجام دهند و یا دست به اقداماتی خلاف کشورهای متوقف‌فیه بزنند، حرف مزخرف و غلطی است و دیپلمات‌های ما در همه جا از قوانین محلی پیروی می‌کنند و این دستورالعمل وزارت خارجه است و این نوع اتهامات که توسط برخی از عناصر شناخته شده معاند ضد ایرانی در برخی کشورهای اروپایی مطرح شده، شدیدا تکذیب شده و می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: این گونه اتهامات با اهداف مشخص و در مواقع خاصی برای ایجاد معضل و مشکل در روابط ایران و اروپا مطرح شده است و چنین چیزی درست نیست.

*ما و روسیه در قالب دو همکار، دو کشور همسایه و دو شریک مهم هستیم

قاسمی درباره اظهارات اخیر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که گفته بود از کلمه متحد در روابط تهران و مسکو استفاده نمی‌کنم و تعهد کامل روسیه به امنیت رژیم صهیونیستی نیز بیان کرد: معتقدم خیلی نباید با واژگان سیاسی کلنجار رفت. واژگان سیاسی و این نوع لغات معنای خودش را در کاربردهای مشخص دارد. اگر به لحاظ حقوقی به کلمه متحد نگاه کنیم یک برداشت وجود دارد و اگر به صورت عرفی با آن برخورد کنیم، معنای دیگری دارد.

وی افزود: شاید منظور طرف روس از بحث متحد، یک برداشت حقوقی از مسئله است که برداشت درستی است و شاید یکی از تنهاترین کشورهایی که متحد امروز روسیه تلقی شود، بلاروس باشد که در چارچوب حقوقی معنای متحد را برای روسیه پیدا می‌کند. 

قاسمی ادامه داد: ما به آن مفهوم که دارای قراردادهای درازمدت همه جانبه امنیتی، نظامی و دیگر موضوعات با روسیه باشیم، چنین وضعیتی را نداریم. برداشت ما از لغت متحد، یک برداشت عرفی است و ما بیشتر در قالب دو همکار، دو کشور همسایه و دو شریک مهم هستیم که تجارب بسیار گرانبها و همکاری‌های بسیار نزدیک دوجانبه و منطقه‌ای و به خصوص در حوزه مبارزه با تروریسم و سوریه داشتیم و با هم همکاری کردیم و به عنوان دو شریک اصلی این همکاری و همیاری را در اهداف مشخص و مشترکی که داریم ادامه خواهیم داد.

* SPV و سازوکار مالی سوئیس دو موضوع جداگانه

وی همچنین بحث SPV را از ساز و کار مالی که با سوئیس مطرح شده، متفاوت از هم خواند و گفت:‌ بعد از خروج آمریکا از برجام با بسیاری کشورها سازوکارهایی طراحی و برخی در حال اجراست و با توجه به نوع رفتار آمریکا و خصومت آن برای ایجاد محدودیت بیشتر، کمتر در این موارد صحبت کرده و خواهیم کرد و این مسائل دوجانبه بین ما و آن کشورهاست.

قاسمی ادامه داد: بحث SPV که با سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا مطرح است با سازوکار مالی که با سوئیس مطرح شده، دو موضوع جداگانه است و سوئیس اعلام کرده که سازوکار مشخصی را با ایران داشته باشد برای برخی تبادلات پایایی بین ایران و سوئیس و کانال مشخص دیگری است بین ایران و سوئیس که وظایف مشخصی را در حیطه همکاری‌های دوجانبه و همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی عهده‌دار خواهد بود.

* گفت‌وگوهای سیاسی ایران و فرانسه

خبرنگاری با بیان اینکه طی یک سال و نیم اخیر حداقل سه دوره گفت‌وگو بین ایران و فرانسه (کارشناسی، وزرا و حتی بالاتر از سطح وزرا) در موضوع فعالیت‌های موشکی ایران انجام شده و از قاسمی پرسید این گفت‌وگوها با مجوز کدام نهاد صادر شده است؟ که سخنگوی وزارت خارجه خطاب به آن خبرنگار تصریح کرد: شما یک فرضی را برای خودتان ثابت می‌گیرید روی آن سناریویی را تنظیم و به نتیجه می‌رسید و جمع بندی می‌کنید و می‌خواهید من پاسخ دهم. شما از اسنادی صحبت می‌کنید که در اختیار شماست و اسناد پنهان و سری که من ندارم و ندیدم و شما دیدید. می‌توانم صبر کنم شما اسناد را در جمع ارائه کنید و بعد به شما پاسخ دهم.

خبرنگار گفت که آقای ظریف صراحتا این مسئله را در فراکسیون ولایی مجلس مطرح کرده که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: من چنین چیزی نشنیدم. چنین چیزی وجود ندارد. ما درباره مسائل موشکی مواضعمان کاملا روشن است و به کرات در این زمینه صحبت کردیم. همه جهانیان و اروپایی‌ها به خوبی از مواضع ما آگاه هستند.

قاسمی ادامه داد: ما نشست‌های متعددی با بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای آسیایی و منطقه داریم تحت عنوان گفت‌وگوهای سیاسی که به صورت مستمر و ادواری در تهران و دیگر پایتخت‌ها به صورت منظم و یک در میان برگزار می‌شود مسائل فیمابین را بررسی می‌کنیم مثل سفری که معاون سیاسی وزیر خارجه به اتریش، اسلواکی و بلغارستان سفر کرده و اینها در چارچوب تبادل هیأت‌های سیاسی بین ما و دیگر کشورهاست که رایزنی‌های مورد نیاز و مورد علاقه دو طرف را انجام می‌دهیم.

وی گفت: با فرانسه چنین نشست‌هایی را داشتیم و خواهیم داشت و شش ماه یک بار در پاریس و تهران این نشست‌ها برگزار شده و در این نشست‌ها طیف وسیعی از همکاری‌ها، دیدگاه‌ها و مسائل فیمابین را در روابط دوجانبه اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و دیگر موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم و مسائل را مرور می‌کنیم. مسائل منطقه‌‌ای، جهانی و تحولات بین‌المللی هم می‌تواند در این نشست‌های دوجانبه سیاسی مورد گفت‌وگو قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: آن چیزی که با فرانسه انجام دادیم گفت‌وگوهای سیاسی همه جانبه‌ای است که با سایر کشورها نیز انجام می‌دهیم و صرفا با فرانسه نبوده و اینکه از آن فرضیه اول به چنین نتیجه خاص برسیم تا حدی به خطا رفتیم و موضوع چنین نیست.

*سرنوشت توان دفاعی کشور را به دیگران نخواهیم سپرد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکرات با فرانسه در خصوص برد موشکی هم صحبت کرده‌اید؟ تصریح کرد: ما درباره مسائل موشکی با هیچ‌کس و در هیچ زمینه‌ای از موضوعات موشکی صحبتی نداریم. سیاست‌های ما داخلی است و به خود ایران مربوط است و ادامه می‌یابد.

قاسمی گفت: درباره توان دفاعی خودمان سرنوشتمان را به دیگران نخواهیم سپرد و با جدیت و حدت تمام سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که در تهران تنظیم می‌شود، ادامه می‌یابد؛ ولی همواره توضیح دادیم و سعی می‌کنیم روشنگری کنیم که این سیاستی است دفاعی و بازدارنده و نه تهاجمی و دلایل مشخص برای این سیاست در ایران وجود دارد و کشورهای اروپایی باید بدانند و می‌دانند که جمهوری اسلامی با توجه به جنگ تحمیلی و دیگر شرایط موجود در منطقه و میزان سلاح مخربی که توسط این کشورها به زرادخانه‌های این منطقه سرازیر می‌شود، باید بتواند برای افزایش توان ملی و دفاعی خود از امکانات موجود استفاده کند و این موضوع به دیگران مربوط نیست.

*دعوتی از ایران برای شرکت در نشست ورشو به عمل نیامده

وی  در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دعوت رسمی یا غیررسمی از ایران برای شرکت در نشست ورشو به عمل آمده است یا خیر؟ نیز گفت: نشست ورشو یک اقدام آمریکایی است با اهداف مشخص و نه الزاما حتی درباره ایران؛ یکی از اهداف بزرگ این اجلاس، ایجاد شکاف و اختلاف بین کشورهای اروپایی است. درباره ایران نیز مسائلی مطرح شده و معاون وزیر خارجه لهستان به تهران آمد و توضیحاتی را درباره اجلاس به ایران گزارش داد و پاسخ‌های لازم را دریافت کرد.

قاسمی افزود: ما این موضوع را با بدگمانی نسبت به آمریکا دقیقا رصد کرده و زیر نظر داریم و تا آنجا که می‌دانم تاکنون دعوتی از جانب این نشست از ایران صورت نپذیرفته است.

*کسی جرات نمی‌کند با صدای بلند با ایران صحبت کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحریم‌های احتمالی اروپا علیه ایران و گمانه‌زنی‌ها در این خصوص که بعد از اجرایی شدن SPV این تحریم‌ها اعمال خواهد شد و موضع ایران و اینکه آیا اروپا در این زمینه هشداری به ایران داده است؟ پاسخ داد: ایران کشور بزرگی است و کسی جرات نمی‌کند با صدای بلند با آن صحبت کند، گفت: من قصاص قبل از جنایت نمی‌کنم که در شش ماه آینده چه اتفاقی می‌افتد و باید صبر کرد و جلو رفت.

وی افزود: SPV سازوکاری است برای مقابله با تحریم‌های آمریکا نسبت به ایران ولذا اینکه اروپا برای حفظ این سازوکار امتیازی را به آمریکا بدهد و یا بعدا خود اروپا سازوکار را اجرا و ایران را تحریم کند، با هم خیلی قابل جمع شدن نیست. یا اروپا می‌تواند در کنار آمریکا قرار بگیرد یا اروپا مایل است در برجام بماند و برجام حفظ شود و در یک ساختار و سازوکار مشخص بتواند بخشی از همکاری‌های اقتصادی خود را با ایران دنبال کند. جمع شدن این مجموعه با رفتارهای خصمانه آمریکا و خروج آن از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها، حداقل آن قدر که می‌فهم الان قابل پاسخگویی نیست و من اینها را در ابعاد مختلف در مقابل هم و به شکلی متضاد می‌بینم.

قاسمی در عین حال تصریح کرد: باید صبر کرد و جلو رفت و کشور و وزارت خارجه در شرایط لازم در قبال هر اقدام یا حرکتی موضع گیری مشخص خود را خواهد داشت.

*پرونده اسدالله اسدی مفتوح و جزو دستور کار جدی ماست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی بازداشت شده که توسط آلمان به بلژیک مسترد شده،گفت: ایشان با یک اتهام واهی و کاملا بیگناه در زندان هستند، تلاش‌های دیپلماتیک وسیعی برای اثبات بیگناهی ایشان و خلاصی ایشان از زندان و اسارت توسط وزارت خارجه انجام شده و این پرونده مفتوح و به صورت روزانه دنبال می‌شود و جزو دستور کار جدی ماست و ایشان با تلاش ایران، از وکلای مجربی برخوردار است و به کمک وکلای خودش این پروسه قضایی را طی می‌کند.

وی افزود: امیدوارم هر چه زودتر دولت بلژیک و محاکم قضایی این کشور به آگاهی و درک براساس شواهد و واقعیتها برسد که چه عناصری پشت این توطئه می‌خواستند روابط ایران و اروپا و دیگر شرکای مهم ما را در یک مقطع زمانی مشخص تحت تاثیر قرار دهند و تخریب کنند و در نهایت این فرد بیگناه و دیپلمات ایرانی هر چه زودتر آزاد شود و ما بتوا‌نیم این پرونده را مختومه اعلام کنیم.

قاسمی گفت: این موضوع اساسی و جدی برای کشور و وزارت خارجه است.

*در مسائل داخلی ونزوئلا دخالت نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات ونزوئلا و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور و راهکار ایران برای حل مسائل کنونی در ونزوئلا هم گفت: مسائل داخلی ونزوئلا به مردم این کشور مربوط است. آمریکا حق ندارد و نمی‌تواند باز در ادامه سیاست‌های زیاده خواهانه خود در مسائل داخلی این کشور دخالت کرده و سخن بگوید و باید توجه کند که دوران این نوع دخالت‌ها به پایان رسیده و جامعه جهانی نمی‌تواند این دخالت‌های نا به جا را بپذیرد.

وی افزود: اصل مهم و اساسی، مردم در ونزوئلا هستند. ما حمایت خود را از دولت قانونی ونزوئلا و مردم این کشور اعلام کردیم و خواهان عدم مداخله دیگر کشورها هستیم. فکر می‌کنیم اگر موضوعاتی در بین جامعه ونزوئلا وجود دارد می‌تواند با گفتگو، رایزنی و تعامل برطرف شود و مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند و باید به دیگران هشدار داد که ورود و دخالتشان در مسائل داخلی این کشور می‌تواند فجایع سنگینی را به بار بیاورد که نه به نفع مردم ونزوئلاست و نه آن منطقه و جهان.

قاسمی ادامه داد: بر همین اساس ما رایزنی‌هایی را توسط وزیر خارجه و دیگران در سطوح دیگر با برخی کشورها داشتیم و سیر تحولات را با دقت دنبال می‌کنیم و امیدواریم بتواند ثبات، امنیت و وضعیت بهتری با داشتن یک فضای مناسب گفتمانی به حل و فصل خود نزدیک شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا با تأکید بر اینکه ما درباره مسایل داخلی ونزوئلا دخالت نمی‌کنیم، بیان کرد: عادت نداریم مثل دیگران برای دیگران نسخه بپیچیم و تعیین تکلیف کنیم و دیگران را هشدار می‌دهیم در این مسائل ورود نکنند و دولت و مردم ونزوئلا باید تعیین کننده سرنوشت خودشان باشند.

* اقدام نابه‌جای دولت آلمان

قاسمی درباره لغو پرواز هواپیمایی ماهان در آلمان نیز گفت: اقدام دولت آلمان نابه‌جاست و مخالف روح حاکم بر روابط فیمابین است و امیدوارم هر چه زودتر این اقدام اشتباه را جبران کند و وضعیت را به قبل برگرداند و چنین انتظاری از دولت آلمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تفاسیر مختلفی وجود دارد، اظهار داشت: برخی تفاسیر وجود دارد که به نوعی این حرکت بها و هزینه‌ای است که ایران در مبارزه با تروریسم پرداخت می‌کند و امیدوارم دولت آلمان با توجه به نقش اساسی ایران در مبارزه با داعش و تروریسم در سوریه، عراق و مجموعه منطقه، ایران و نهادهایی که در این مبارزه اساسی سود بسیاری برای آلمان‌ها و دیگر کشورهای اروپایی در تأمین منافعشان داشت، فضایی ایجاد نکند که ایران باید برای مبارزه بهایی را پرداخت کند.

قاسمی عنوان کرد: اعتراض ایران در این زمینه اخیرا به سفیر این کشور در تهران اعلام شده و از کانال‌های دیپلماتیک کار را دنبال می‌کنیم و تصور می‌کنم شرکت ماهان از طریق سازوکارهای حقوقی در اروپا این موضوع را دنبال می‌کند چرا که این رفتار درستی در قبال ایران که هزینه سنگینی در کمک به ایجاد ثبات در منطقه داشته، نیست.

*از مراکز ذیربط سؤال کنید

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده در برخی رسانه‌های اروپایی و انتشار اسنادی درباره پولشویی یک شرکت فعال در بخش نفت و نام بردن از ایران در بین اسامی منتشر شده در این اسناد نیز گفت: چنین خبری را دریافت نکردم و اطلاع خاصی در این زمینه ندارم. در رسانه‌های جهان همیشه مطالبی هست که الزما درست نیست و بهتر آن می‌دانم شما از منابع و مراکز ذیربط در این خصوص بپرسید. 

وی گفت: اینگونه موضوعات از مسائل و موضوعات وزارت خارجه نیست. 

* نشست ورشو را رصد می‌کنیم

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا مبنی بر حضورش در نشست ورشو نیز گفت: کشورها درباره مسائل خود و شرکت در نشست‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند و به اینکه آقای هانت شرکت می‌کند یا نمی‌کند ورود نمی‌کنیم. قطعا این کنفرانس را رصد کرده و مورد توجه قرار می‌دهیم و اقداماتی در عرصه دیپلماتیک صورت گرفته و محک لازم را برای قضاوت در آینده خواهیم داشت و قطعا نوع رفتار کشورها در قبال این نشست برای ما مهم است و آن را مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی افزود: درباره حضور کشورها قضاوت نهایی ندارم و باید دید نشست چگونه برگزار خواهد شد.

*جایگزین خوشرو در زمان خود به نیویورک می‌رود

وی همچنین گفت که جایگزین غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل مشخص و در زمان خود به نیویورک عزیمت می‌کند.

*اشتراک و اختلاف نظر و دیدگاه ایران و اروپا

خبرنگاری از قاسمی پرسید آیا اتحادیه اروپا با طرح SPV به دنبال کسب امتیاز و باج خواهی از ایران نیست؟ که وی گفت:‌ ما با کشورهای اروپایی اشتراکات و اختلاف نظر و دیدگاه داشتیم و ما از یکسری ارزش‌های خود پیروی می‌کنیم. الزاما به این معنا نیست که نمی‌توانیم گفت‌وگو و همکاری کنیم. اینکه SPV چگونه اعلام می‌شود من نمی‌توانم به یک خبر رسانه‌ای استناد کنم و صبر می‌کنم مقام مسئول اروپایی هر زمان رسما اظهارنظر کرد ما ارزیابی خود را ارائه خواهیم داد.

* تصویری که از آمریکا دارم

خبرنگاری از قاسمی درباره احتمال افزوده شدن آمریکا به روند گفت‌وگوهای آستانه درباره سوریه گفت: تصویری از آمریکا دارم این است که آمریکا در هر نقطه از جهان حضور یافته جز تخریب، ویرانی، آوارگی، فقر و فلاکت برای مردم آن منطقه نداشته و تاریخ این را به خوبی نشان می‌دهد.

وی افزود: من چنین برداشتی ندارم که آمریکا بتواند و یا بخواهد در بحث آستانه حضور داشته باشد. آنچه من می‌فهم بیشتر عصبانیت این کشور از روند موفق همکاری‌های سه کشور در بحث مبارزه با تروریسم و کمک به دولت سوریه برای آزادسازی بخش عمده‌ای از سرزمین خودش است.  

*حضور ظریف در مجمع تشخیص

خبرنگاری درباره حضور ظریف در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام سؤال کرد که قاسمی گفت: آنچه در رسانه‌ها دیدم این بود که آقای ظریف به خوبی حق مطلب را ادا کرد و توضیحات لازم را بین عزیزان مجمع ارائه کرد. البته مجمع نتوانست در این هفته به تفاهم لازم برسد و دیدگاه‌های متفاوتی وجود داشت که طبیعی است و احتمالا در هفته آینده و در جلسه دیگری این موضوع ادامه می‌یابد و شکی وجود ندارد با اشرافی که وزیر خارجه نسبت به این موضوع و عارضه‌های آن می‌تواند داشته باشد، فکر می‌کنم با سخنان ایشان با رضایت کامل برخورد شده است.

وی افزود: باید صبر کرد و دید که اعضای مجمع به چه نتیجه‌ای خواهند رسید و پیش‌بینی آن در اینجا از صلاحیت من خارج است.

* تولید موشک بالستیک در عربستان

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره آزمایش و تولید موشک بالستیک در یک پایگاه نظامی در عربستان و موضع دوگانه اروپا در نادیده گرفتن این اقدامات از سوی عربستان و واکنش نشان دادن به برنامه موشکی ایران، عنوان کرد: درباره رفتارهای کشورهای غربی و برخی کشورهای اروپایی که از گذشته از استانداردهای دوگانه در قبال ایران پیروی کردند، تردیدی نیست. ما هنوز شاهد این نوع برخوردهای ناعادلانه و نامتعارف و دوگانه هستیم.

قاسمی با بیان اینکه من الان نمی‌توانم در مورد ویژگی‌ها و سیاست‌های دولت عربستان در مورد این سایت موشکی صحبت کنم و بعدا شاید بتوانیم بیشتر صحبت کنیم، اظهار داشت: بهتر آن است که کشورهای اروپایی به جای تمرکز بر یک موضوع شفاف و روشن در ایران، نگاهی به دیگر کشورهای منطقه و خارج از منطقه کنند و ببینند این کشورها در چه شرایطی و چگونه در پی افزایش توان سلاح‌های مخرب خودشان هستند که عمدتا علیه دیگر کشورها مورد استفاده قرار گرفته و نمونه‌های روشن آن را الان در منطقه شاهدیم که با تجاوز برخی از کشورها، کشور دیگری مظلومانه طی چند سال به کشوری که با فاجعه بشری مواجه است، روبرو شده است.

*گفت‌وگوهایمان با طرف‌های افغان در همه سطوح ادامه خواهد داشت

خبرنگار صدای افغان درباره دور جدید مذاکرات آمریکا و طالبان و اینکه ایران هنوز ارتباطش را با طالبان در جهت کمک به روند صلح افغانستان دارد؟ از قاسمی سؤال کرد که وی پاسخ داد: مواضع ما روشن است و حتما ما مسائل افغانستان را با جدیت رصد و دنبال می‌کنیم و گفت‌وگوهای ما با طرف‌های افغان در همه سطوح ادامه خواهد داشت.

وی افزود: علاقه‌مندیم هر چه سریع‌تر افغانستان بتواند به صلح پایدار و مستمر و درازمدت دست یابد به عنوان یک کشور مهم و همسایه ما که با آن دارای مرزهای طولانی هستیم و قرابت‌های تاریخی و فرهنگی داریم و امنیت این کشور را امنیت خود می‌دانیم، در این جهت تلاش کرده و به تلاش‌های خود در صور مختلف برای کمک به پیشبرد روند صلح با محوریت دولت قانونی افغانستان ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در اینکه گروه طالبان در آخرین نشست خود چه تفاهماتی را با طرف‌های آمریکایی انجام داده ورودی ندارم، ولی قطعا حضور و ورود آمریکا را در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه مثل همیشه و با سوءظن تمام نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم یکی از عوامل تخریب کننده صلح و ثبات این کشورها و منطقه، سیاست‌های غلط و نابه‌جای این کشور طی دهه‌های گذشته بوده که هنوز هم متاسفانه این نوع سیاست‌ها در منطقه دنبال می‌شود که نتایجی جز بی ثباتی، ناامنی و عدم توسعه اقتصادی برای منطقه به همراه ندارد.

* پامپئو دست از عاداتش بردارد و سنجیده سخن بگوید

خبرنگاری با اشاره به اظهارات اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ائتلاف جهانی در حمایت از مردم ایران تشکیل داده‌ایم، نظر سخنگوی وزارت خارجه را پرسید که وی گفت: آقای پامپئو واکنش نمی‌خواهد. آقای پامپئو هر روز مثل آقای ترامپ عادت دارد که زندگی و روزش را و حیاتش را با این نوع موضع‌گیری‌ها نسبت به ایران پر کند و ظاهرا اگر این کار را نکند، برایش تولید عوارض و بیماری‌های خاص کند و احساس می‌کند ترک عادت موجب مرض است.

قاسمی با اشاره به ضرب المثل ایرانی گفت: ترک عادت موجب مرض است ولی امکانپذیر است و امیدوارم این عادت بدش را ترک کند و سخنانش را سنجیده و درست، دقیق و با توجه به جایگاه رفیع ایران و تاریخ کهن و مردم بزرگ ایران بیان کند. 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آقای پامپئو به یاد داشته باشد چهار دهه از این انقلاب و چند هزار سال از تاریخ این سرزمین با نقش آفرینی‌های اساسی و بزرگ در عرصه کره خاکی می‌گذرد و هر سخنی را نمی‌تواند با این ملت، دولت و کشور مطرح کند و احتمالا ایشان هم به سرنوشت اسلافش دچار می‌شود و نهایتا روزی فرا خواهد رسید که قطعا باید از این گفته‌هایش شرمگین باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: ملت ایران نشان داده در برابر زورمداری، زیاده‌خواهی و توسعه طلبی متحد و مقاوم از سرزمین، فرهنگ و کیان خود دفاع می‌کند و بهتر است پامپئو در فرصت‌های لازم فکر و مشورت کند و از مشاورینی که از برخی گروه‌های تروریستی تغذیه می‌شوند، استفاده نکند، چرا که گام در جهت تخریب منافع مردم آمریکا خواهد گذاشت.

*دولت ترکیه تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت می‌شناسد

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور نظامی ترکیه در سوریه و محکومیت این اقدام از سوی دمشق و واکنش ایران نیز بیان کرد: به هر حال دولت سوریه، دولت سوریه است و از کیان و تمامیت ارضی و حاکمیت خود دفاع می‌کند و همه کشورهای دیگر جهان موظف هستند این اصول را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: ولی با توجه به رایزنی‌هایی که با دیگر شرکای خود در روند آستانه و از جمله با مقامات ترکیه داریم، برداشتمان این است که دولت ترکیه تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت می‌شناسد و علاقه‌مند نیست در این زمینه دخالت کند.

قاسمی ادامه داد: در مذاکراتی که با مقامات این کشور داریم این را درک می‌کنیم، ترکیه نگرانی‌هایی درباره شمال سوریه دارد که باید در این خصوص با تماس، رایزنی و صحبت سعی شود این نوع نگرانی‌ها برطرف شود و بتوانیم وارد فضای بهتری برای سوریه و قدم به جلو برداشتن در مسیر آستانه در آینده باشیم.

*توصیه به بحرین

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره حکم دادگاه عالی بحرین در تأیید حبس ابد شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین نیز گفت: این اقدام محکوم است و ما در مسائل داخلی بحرین دخالت نکرده و نمی‌کنیم ولی همواره توصیه کرده‌ایم که دولت بحرین برای تضمین امنیت و منافع خود، حقوق شهروندی تمام مردم بحرین را به رسمیت بشناسد و از اقدامات متناقض و پیروی از استانداردهای دوگانه و خلاف قانون اقدامی را صورت ندهد.

وی گفت: امیدوارم بحرین بتواند با واقعیت‌های درون کشورش کنار بیاید و از این گونه اقدامات تحریک آمیز که می‌تواند مسبب بی ثباتی و ناامنی در مجموعه منطقه شود، خودداری کند.

* موضع فلاحت‌پیشه موضع ایران نیست

خبرنگاری با اشاره به اظهارات فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که در گفت‌وگویی از روسیه انتقاد کرده و گفته که روسیه با رژیم صهیونیستی در حمله این رژیم به سوریه همکاری داشته و سامانه S-300 در زمان حمله به سوریه غیرفعال شده بوده است، از قاسمی پرسید که آیا این موضع ایران است و نظر وزارت خارجه درباره این اظهارات چیست که سخنگوی وزارت خارجه گفت: با تمام احترامی که برای آقای فلاحت‌پیشه قائلم، موضع ایشان موضع رسمی ایران نیست. موضع رسمی در سیاست خارجی و وزارت خارجه مشخص است و بیان می‌شود. 

وی افزود:‌روابط ما با روسیه در همه ابعاد به خوبی در جریان است و همکاری‌ها در حوزه‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و رایزنی‌هایی که داشتیم و داریم، ادامه می‌یابد. در هفته‌های آینده تعداد زیادی از هیأت‌ها بین دو کشور در حوزه‌های مختلف تبادل خواهد شد و رایزنی‌های ما در تمام سطوح ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اینکه منشأ این سخن چیست و درباره درستی یا نادرستی آن بهتر است آقای فلاحت‌پیشه توضیح دهد. موضوع می‌تواند موضوع کاملا اطلاعاتی، امنیتی و نظامی باشد که لازم نیست من در اینجا پاسخ دهم.  

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین