کد خبر: ۱۸۱۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۲
آسیب دیدگی عضله به از کارافتادگی و افت شدید توان جسمانی افراد منجر می‌شود، اما رازی پنهان در سلول‌های ماهیچه‌ای می‌تواند این آسیب را ترمیم کند.
ناطقان: کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته‌اند عضله‌های بدن حافظه‌ای دارند که درون سلول‌های آن‌ها وجود دارد و حاوی دستاورد‌های پیشین آنهاست.
 

حافظه موجود در سلول‌های عضله‌ها برای رشد بافت ماهیچه‌ای جدید و بازسازی آسان‌تر آسیب‌های ماهیچه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان دریافتند ماهیچه‌ها، حافظه را برای رشد حفظ می‌کند و پس از یک دوره غیرفعال سازی عضله‌ها دوباره از آن‌ها برای رشد و بازسازی عضله‌ها استفاده می‌کنند.

از قدیم یک مثل معروف بین ورزشکاران وجود داشته است و آن اینکه اگر فرد ورزشکار مدتی به انجام تمرین‌های ورزشی نپردازد پس از مدتی بافت ماهیچه‌ای او تحلیل رفته و توان عضلانی او کاهش می‌یابد.

کارشناسان در مطالعه‌های جدید خود این نظریه را اثبات و اعلام کرده‌اند با توجه به وجود حافظه عضلانی در سلول‌ها اگر برای مدتی ماهیچه‌ها بی‌تحرک یا کم‌تحرک بمانند این بر حافظه آن‌ها اثر می‌گذارد، همچنین پس از یک دوره غیرفعال بودن ماهیچه‌های بدن، حافظه عضلانی برای بازسازی و ترمیم عضله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضله‌های بدن از نوعی بافت منحصربه فرد به نام syncytium ساخته می‌شوند که درآن سلول‌ها با هم مخلوط می‌شوند و مانند یک سلول غول پیکر رفتار می‌کنند.

همانطور که عضله رشد می‌کند و سلول‌هایی بیشتر به وجود می‌آورد، درون هسته سلول‌ها نیز DNA تشکیل و ذخیره می‌شود و مانند مرکز کنترل سلول عمل می‌کند.

آسیب‌های عضلانی به‌ویژه در زمان انجام تمرین‌های ورزشی یکی از خطرناک‌ترین مواردی است که برای گروهی از ورزشکاران پیش می‌آید. رژیم خوراکی نامناسب، انجام برخی جراحی‌های تهاجمی و افزایش سن از جمله دیگر عوامل‌ آسیبرسان  عضلانی و آتروفی است.

کارشناسان در نظر دارند از این مطالعه برای درمان آسیب‌های ورزشی، کمک به افزایش قدرت و استقامت بافت ماهیچه‌ای ورزشکاران به‌ویژه افرادی که برای تقویت عضله‌ها از دارو‌های خطرناک استفاده می‌کنند و پس از آن با آسیب بافت ماهیچه مواجه می‌شوند همچنین برای کمک به بازتوانی قوای ماهیچه‌ای سالمندان، استفاده کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین