کد خبر: ۱۹۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
سوتالول یک مهارکننده غیراختصاصی گیرنده بتاست که با کاهش ضربان سینوسی قلب و هدایت AV، تحریک‌ناپذیری گره AV را افزایش می‌دهد.
ناطقان: قرص سوتالول سبب کاهش تعداد ضربان قلب شده و زمان تحریک‌ناپذیری سلول‌های قلبی را افزایش داده و به‌طورمعمول برای بیمارانی که دارای تاکی‌کاردی بطنی و فیبریلاسیون بطنی هستند، تجویز می شود. در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را بیشتر با این دارو آشنا کند.

معرفی قرص سوتالو

قلب عضوی مهم در بدن است و اگر به درستی در بدن کار نکند در سایر اعضای بدن هم اختلال به وجود خواهد آورد؛ آریتمی قلبی از شایع‌ترین مشکلات قلبی  است که برای کنترل و درمان آن دارو‌هایی مختلف وجود دارد و قرص سوتالول (Sotalol) از جمله دارو‌های ضدآریتمی قلبی محسوب می شود که موجب کاهش تعداد ضربان قلب شده و زمان تحریک‌ناپذیری سلول‌های قلبی را افزایش می‌دهد.


سوتالول همچنین در بیماران دارای تاکی‌کاردی بطنی و فیبریلاسیون بطنی نیز استفاده می‌شود.
دانستنی هایی درباره قرص سوتالول

    اگر به سوتالول یا ماده‌ای در آن حساسیت دارید، حتما به پزشک اطلاع داده و او را در جریان علائم خود مثل قرمزی پوست، خارش، کهیر، تنگی نفس، سرفه، ورم صورت، زبان، لب‌ها و گلو، نفس کشیدن با صدا و هر نشانه دیگری بگذارید.
    در صورتی‌که به مشکلی مانند آسم یا مشکلات ریوی و تنفسی که موجب تنگی نفس و نفس کشیدن با صدا می‌شوند و یا اختلال عملکرد قلبی، اختلالات ضربان قلب مثل بلوک قلبی، سندروم سینوس و ضربان کند،‌ مبتلا هستید.
    در صورت داشتن هر کدام از این موارد: پتاسیم یا منیزیم پایین
    اگر در حال مصرف دارویی برای ضربان قلب هستید.
    اگر دارویی مصرف می‌کنید که ممکن است مشکلی برای ضربان قلب شما ایجاد کند (مثل عارضه QT). بسیاری از دارو‌ها منجر به این مشکل می‌شوند. اگر مطمئن نیستید، از داروخانه یا پزشک خود سوال کنید.
    در دوران شیردهی: زمان مصرف این دارو شیردهی را متوقف کنید.

حتما پزشک خود را در جریان تمام دارو‌هایی که مصرف می‌کنید (داروی تجویز شده، OTC، فرآورده‌های طبیعی، ویتامین ها) و دیگر بیماری‌های خود قرار دهید تا از مصرف همزمان آن با دارو‌های دیگر مطمئن شوید.

هرگز بدون مشورت با پزشک میزان دارو را کم و زیاد نکنید.
توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری در هنگام مصرف قرص سوتالول

    نارسایی کلیوی فواصل مصرف دارو افزایش می‌دهد.
    سوتالول ممکن است سطح آنزیم‌های کبدی و قند خون را افزایش دهد.
    در صورتی‌که بیمار سابقه ابتلا به آسم نایژه‌ای، سابقه آلرژی یا برونشیت غیر آلرژیک، نارسایی احتقانی قلب، دیابت، پرکاری تیروئید، و افسردگی روانی را دارد این دارو بااحتیاط باید تجویز شود.
    در بیمارن مبتلا به عیب کار کبد، مقادیر مصرف این دارو باید کاهش یابد.
    مقدار مصرف این دارو در سالمندان باید بر اساس پاسخ بیمار تعیین شود.
    در طول مصرف این دارو، پیگیری عملکرد قلب، تعیین نبض، اندازه‌گیری فشار خون و ثبت نوار قلبی ضربان قلب ضروری است.

این مطلب را از دست ندهید: ۵ علامتی که می‌گوید وضعیت قلب تان خوب نیست!

قرص سوتالول چیست؟

 
موارد و مقدار مصرف قرص سوتالول
آریتمی بطنی تهدید کننده حیات

بزرگسالان: ابتدا مقدار ۸۰ میلی‌گرم دو بار در روز مصرف می‌شود؛ مقدار مصرف بر حسب نیاز و تحمل بیمار هر ۲  تا سه روز افزایش می‌یابد.

اکثر بیماران به دوز mg/day ۳۲۰-۱۶۰ پاسخ می‌دهند. حداکثر دوز mg ۱۶۰ دو بار در روز است.

این مطلب را از دست ندهید: چگونه بدون دارو ضربان قلبمان را کاهش دهیم

معدودی از بیماران دچار آریتمی مقاوم تا مقادیر mg/day ۶۴۰ به‌صورت منقسم در ۲ دوز مصرف کرده‌اند.
تنظیم مقدار مصرف در نارسایی کلیوی

بزرگسالان: در نارسایی کلیوی فواصل مصرف دارو افزایش پیدا می‌کند. با کلیرانس کراتینین ml/min ۶۰-۳۰ هر ۲۴ ساعت؛ کلیرانس ml/min ۲۹-۱۰ هر ۴۸-۳۶ ساعت، و کلیرانس کمتر از ml/min ۱۰ بر اساس شرایط فرد تجویز می‌شود.
عوارض جانبی مصرف قرص سوتالول

    اعصاب مرکزی: ضعف مفرط، کانفوزیون، سردرد، سرگیجه، ضعف، خستگی، مشکلات خواب.
    قلبی - عروقی: برادیکاردی، طپش قلب، درد قفسه سینه، آریتمی، CHF، بلوک AV، حوادث پیش آریتمی (تاکیکاردی بطنی، انقباضات زود رس بطنی، فیبریلاسیون بطنی)، ادم، اختلالات EKG، کمی فشارخون.
    دستگاه گوارش: تهوع، استفراغ، اسهال، سوءهاضمه.
    تنفسی: تنگی نفس، برونکواسپاسم.
    متابولیک: هایپرگلایسمی.

مسمومیت با قرص سوتالول

تظاهرات بالینی: برادیکاردی، CHF، افت فشارخون، برونکواسپاسم، افت قند خون.

درمان: مصرف سوتالول قطع و بیمار به دقت پیگیری شود؛ از آنجا که دارو به پروتئین پیوند نمی‌یابد، همودیالیز در کاهش غلظت پلاسمایی سوتالول مؤثر است.

بیمار تا طبیعی شدن فواصل QT به دقت پیگیری شود؛ برای کاهش برادیکاردی، می‌توان از آتروپین، یا سایر دارو‌های آنتی‌کولینرژیک، آگونیست‌های بتا- آدرنرژیک، یا ضربان‌ساز از طریق ورید استفاده کرد. ضربان‌ساز با انتقال از طریق ورید در درمان بلوک قلبی درجه دوم یا سوم استفاده می‌شود؛ اپی‌نفرین برای درمان هایپوتانسیون، آمینوفیلین یا اسپری محرک گیرنده بتا- دو برای درمان برونکواسپاسم، شوک الکتریکی یا ضربان‌ساز با انتقال از طریق ورید، اپی‌نفرین یا سولفات منیزیم برای درمان Torsades de pointes استفاده می‌شوند.

این مطلب را از دست ندهید: مراقب باتری قلب‌تان باشید

قرص سوتالول چیست؟
تداخل دارویی با با قرص سوتالول

    دارو‌های آنتی اسید ممکن است تاثیر سوتالول را کم کنند و مصرف آن‌ها باید با فاصله ۲ ساعت از هم باشد. در صورت مصرف همزمان با دارو‌های ضد آریتمی، اثرات تجمعی حاصل می‌شود، از مصرف همزمان آن‌ها خودداری شود.
    دارو‌های تخلیه‌کننده کاتکول‌آمین، مانند رزرپین و گوانتیدین، اثرات کاهنده فشارخون سوتالول را تشدید می‌کنند. بیمار به دقت پیگیری شود.
    آنتاگونیست‌های کانال کلسیم ضعف میوکارد را افزایش می‌دهند و نباید به صورت همزمان با سوتالول مصرف شوند.
    سوتالول ممکن است اثر افزایش فشارخون برگشتی ناشی از قطع مصرف کلونیدین را تشدید کند. سوتالول بایستی چند روز قبل از قطع مصرف کلونیدین قطع شود.
    در صورت مصرف همزمان با انسولین یا دارو‌های خوراکی پایین‌آورنده قند خون ممکن است مقدار آن نیاز به تنظیم داشته باشد، زیرا سوتالول ممکن است قند خون را افزایش داده و نشانه‌های افت قند خون را هم مخفی کند.
    دارو‌های ماکرولید (آزیترومایسین، کلاریترومایسین، اریترومایسین و تلیتروماسین) ممکن است باعث تشدید طولانی شدن فاصله QT شوند. با احتیاط استفاده شوند و از مصرف تلیترومایسین خودداری گردد.
    مصرف همزمان با پرازوسین ممکن است خطر هیپوتانسیون ارتوستاتیک را افزایش دهد. تا مشخص شدن تأثیرات دارویی هنگام بلند شدن بیمار احتیاط شود.
    مصرف همزمان با کینولون‌ها می‌تواند آریتمی‌های تهدیدکننده حیات مانند تورساد دپوینت ایجاد کند. از مصرف همزمان آن‌ها خودداری شود.
    هر غذایی ممکن است جذب دارو را کم کند. به بیمار توصیه شود با معده خالی دارو را مصرف کند.

مکانیسم اثر  قرص سوتالول

اثر ضد آریتمی: سوتالول یک مهارکننده غیراختصاصی گیرنده بتاست که ضربان سینوسی قلب، و هدایت AV را کاهش و تحریک‌ناپذیری گره AV را افزایش می‌دهد و دوره تحریک نا‌پذیری عضله دهلیز و بطن و مسیر‌های فرعی را طولانی می‌کند، برون‌ده قلبی و فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین