کد خبر: ۱۹۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
دبیر کمیته اطلاع رسانی پویش فشارخون خراسان‌ رضوی با بیان اینکه بیش از نیمی از افراد بالای 55 سال جامعه ایران دارای پرفشاری خون هستند،گفت: براساس نظرسنجی ایسپا،77 درصد مردم در هنگام غذا خوردن به غذای خود نمک می‌افزایند.
ناطقان: حمیدرضا رحیمی در رابطه با پویش فشارخون و اهداف برگزاری آن اظهار کرد: ایران تقریبا از الگوی بیماری‌های واگیردار مصون شده، همگی این بیماری‌ها تقریبا تحت کنترل هستند، امروز کشور، وارد الگوی بیماری‌های غیرواگیر مزمن شده است، بیماری‌هایی چون فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌ها، سرطان‌ها و... الگوی بیماری‌های روز کشور هستند.

وی با اشاره به روی کار آمدن آقای نمکی، وزیر بهداشت و درمان افزود: هنگامی که آقای نمکی به وزارت بهداشت‌ودرمان رسیدند، این طرح ملی را راه‌اندازی کردند که با روز جهانی فشارخون (27 اردیبهشت‌ماه)، آغاز شد. براساس این طرح ملی، تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور موظف هستند تا در یک بسیج همگانی مردم و به‌ویژه افراد بالای 30 سال را مجاب کنند تا حداقل برای یک بار فشارخونشان را اندازه‌گیری کنند. گفتنی است که پویش ملی مشمول همه جامعه است، اما جامعه هدف، افراد بالای 30 سال هستند.

97 هزار نفر در سال 1396، جان خود را به علت پُرفشاری خون از دست دادند

رحیمی ادامه داد: بیماری پُرفشاری خون زمانی ایجاد می‌شود که سیستولیک بالای 14 و دیاستولیک آن بالای 9 باشد. سالانه در دنیا حدود 9 میلیون و 400 هزار نفر به‌دلیل فشارخون و عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند. سال 1396 در ایران 97 هزار نفر به علت پُرفشاری خون، بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن فوت کردند که رقم بزرگی محسوب می‌شود. باید توجه داشت کل افرادی که به‌دلیل حوادث ناشی از رانندگی و جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند 20 هزار نفر هستند؛ بنابراین بیماری پُرفشاری خون دارای اهمیت زیادی است.

77 درصد ایرانی‌ها در هنگام غذاخوردن به غذای خود نمک اضافه می‌کنند

دبیر کمیته اطلاع رسانی پویش فشارخون خراسان‌ رضوی با بیان اینکه «بیش از نیمی از افراد بالای 55 سال جامعه ایران دارای پُرفشاری خون هستند» گفت: بیشترین تعداد افراد مبتلا به این بیماری در گروه سنی 45 تا 65 سال هستند درواقع پُرفشاری خون یکی از شایع‌ترین بیمار‌ی‌ها در کشور محسوب می‌شود. براساس نظرسنجی که ایسپا در مورد الگوی تغذیه‌ در کشور انجام داده، 51 درصد مردم همیشه و 26 درصد آن‌ها در هنگام غذاخوردن به غذای خود نمک اضافه می‌کنند؛ بدین معنا که 77 درصد مردم در هنگام غذاخوردن به غذای خود نمک می‌افزایند.

هر ایرانی در روز دو برابر استاندارد جهانی، نمک مصرف می‌کند

رحیمی خاطرنشان کرد: هر فرد در ایران، به‌طور متوسط 11.5 گرم در روز نمک، مصرف می‌کند؛ این درحالیست که استاندارد جهانی میزان مصرف نمک زیر 5 گرم است؛ بنابراین اگر بخواهیم زندگی سالمی داشته باشیم بایستی کمتر از 1.5 گرم نمک در روز مصرف کنیم.

بیماری پرفشاری خون، مرگ خاموش است

وی با بیان اینکه «تعداد زیادی از افراد نسبت به بیماری خود آگاهی ندارند» خاطرنشان کرد: درواقع این افراد مطلع نیستند که مبتلا به پُرفشاری خون هستند؛ چراکه بی‌علامتی مهمترین نشانه این بیماری است. در اصطلاح به این بیماری، مرگ خاموش گفته می‌شود؛ چراکه فرد متوجه بیماری خود نمی‌شود. از آنجاکه پُرفشاری خون به‌صورت بطئی افزایش پیدا می‌کند و سرعت اندکی دارد بدن فرد با فشارخون بالا عجین و سازگار می‌شود و پس از مدتی فشار خون فرد به میزان بالای 18 و 19 می‌رسد.

دبیر کمیته اطلاع‌رسانی پویش فشارخون تشریح کرد: بخش اول برنامه ما در یک ماه نخست این پویش که تا عید فطر به‌طول می‌انجامد اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم و به‌ویژه افراد بالای 30 سال است تا آن‌ها را مجاب کنیم که حداقل یک بار فشارخون خود را ارزیابی کنند. در بخش دوم برنامه که از روز عید فطر تا 15 تیرماه بوده به ارزیابی فشارخون افراد در پایگاه‌های گوناگون بهداشت می‌پردازیم.

2 میلیون نفر مبتلا به بیماری پُرفشاری خون در کشور وجود دارند که نسبت به آن ناآگاهند

رحیمی با اشاره به هدف از اجرای این طرح ملی گفت: هدف اصلی این است افرادی که دارای بیماری پُرفشاری خون بوده و ناشناخته هستند را شناسایی و در فرایند درمان قرار دهیم. تخمین زده می‌شود در کشور 2 میلیون نفر دارای این بیماری هستند، اما خودشان نسبت به آن آگاهی ندارند. فرض بر این است که فرد مبتلا به دلیل این بیماری 10 سال زودتر از کارافتاده شود؛ بدین معنا که بجای بازنشسته شدن در 60 سالگی، در سن 50 سالگی از کار افتاده شوند؛ بنابراین در مجموع، میزان 20 میلیون سال فرصت کاری در کشور از بین رفته است. درواقع این سال‌ها برای کشور درحال توسعه ما که تلاش دارد زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی خود را گسترش دهد بسیار ارزشمند است.

عوارض بیماری پُرفشاری خون چیست؟

وی با اشاره به عوارض این بیماری توضیح داد: این بیماری عوارض سنگینی برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند؛ بدین معنا که منجر به بیماری‌های کلیوی، سکته‌های قلبی و حتی نابینایی و... می‌شود. بنابراین تشخیص پُرفشاری خون بسیار اهمیت دارد و ساده‌ترین راه تشخیص آن، غربالگری است. با غربالگری مناسب می‌‌توانیم افراد مبتلا به این بیماری را شناسایی و آن‌ها را وارد مسیر درمانی درست کنیم. از سویی دیگر با اصلاح الگوی زندگی و  الگوی مصرف نمک می‌توان کمک مهمی به این افراد کرد. باید افراد توجه داشته باشند که غذاهای فست فودی نمک زیادی دارند و باید این نوع غذا را از زندگی خود حذف کنند.

دبیر کمیته اطلاع‌رسانی پویش فشارخون بیان کرد: ما به‌عنوان حاکمیت، مسئولیت‌های دیگری داریم برای نمونه بایستی نانواها را مجاب کنیم که نمک کمتری مصرف کنند. درواقع به‌دلیل کیفیت نامناسب آردها، نانواها مجبور به استفاده از نمک بیشتری می‌شوند تا نان بهتری را ارائه دهند. از سویی دیگر باید توجه داشت که علت اصلی ایجاد بیماری پُرفشاری خون چندان مشخص نیست، اما قابل کنترل و درمان است، به این شرط که به‌موقع تشخیص داده شود.

ارزیابی فشارخون و روند درمان این بیماری برای افراد، رایگان است

رحیمی با بیان اینکه «این پویش هیچ هزینه‌ای برای مردم نداشته و کاملا رایگان است» تشریح کرد: از شروع برنامه عملیاتی طرح، پس از عید فطر افراد می‌توانند با مراجعه به هر یک از پایگاه‌های جامع سلامت یا پایگاه‌های سیاری که در سطح شهر مستقر هستند به‌صورت رایگان فشارخون خود را ارزیابی کنند. همچنین درگاه اینترنتی به آدرسsalamat.gov.ir راه‌اندازی شده که  افراد می‌توانند با مراجعه به این درگاه فشارخون خود را اطلاع دهند. درواقع افراد می‌توانند با ارائه کدملی، میزان فشارخون و شماره موبایل خوداظهاری کنند. پس از آن نرم‌افزار براساس اطلاعات موجود، ارزیابی لازم را انجام می‌دهد و اگر فرد در مرحله خطر یا پیش خطر باشد برای او پیامکی فرستاده می‌شود تا راهنمایی‌های لازم ارائه شود.

وی با اشاره به هدف این طرح بیان کرد: اگر فردی به مراکز جامع سلامت همراه با پرونده پرفشاری خون مراجعه کند ویزیت پزشک، مراقبت سلامت و هر چند وقت یکبار آزمایشات دوره‌ای برای آن‌ها به‌صورت رایگان انجام خواهد شد. هدف ما در دانشگاه علوم پزشکی مشهد این است که حداقل تعداد یک میلیون و 250 هزار نفر از افراد واجد شرایط را ویزیت کنیم و 25 درصد از آن‌ها که دچار پُرفشاری خون هستند؛ تشخیص دهیم. گفتنی است که نتایج این طرح در نیمه نخست پاییز سال جاری از سوی وزراتخانه اعلام خواهد شد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: ایرانی ها ، غذا ، نمک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین