کد خبر: ۱۹۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۰
یک متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه چاقی، خود یکی از عامل‌های اصلی بروز فشار خون است، گفت: هر 10 کیلوگرم کاهش وزن بیمار حدود 10 میلی متر جیوه، فشار مریض را پایین می‌آورد.
ناطقان: رضا علم‌افشار اظهار داشت: خوردن نمک و چربی تاثیر مستقیم بر بالا رفتن فشار خون دارد.

وی با اشاره به اینکه چاقی، خود یکی از عامل‌های اصلی بروز فشار خون است، افزود: هر 10 کیلوگرم کاهش وزن بیمار حدود 10 میلی متر جیوه، فشار مریض را پایین می‌آورد.

به گفته این پزشک، نرمال استفاده هر فرد از سدیم در طول روز تنها 12 درصد است  این در حالی است که طبق آمار اعلام شده به طور متوسط هر فرد ایرانی روزانه بر سر سفره خود، 3 درصد سدیم اضافی با نمکدان مصرف می‌کند.

علم‌افشار  بیان کرد: پرفشاری خون یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدید تر از حالت طبیعی فعالیت کند و در نتیجه ضخامت جدار قلب بیشتر از حد طبیعی می‌شود.

وی افزود: سن، چاقی، سابقه فامیلی، نژاد، مشکلات کلیوی، مصرف رژیم غذایی با سدیم بالا و عدم فعالیت فیزیکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به فشار خون بالا است.

این متخصص قلب و عروق فشار 120 روی 90 میلی متر جیوه را فشار خون نرمال، 150 روی 90 را مرز فشار خون و بالای 150 روی 90 میلی متر جیوه را فشار خون بالا دانست که نیاز به درمان و کنترل دارد.

وی بیان می‌کند: در بعضی از افراد فشار خون در محیط خارج از درمانگاه نرمال و در مطب پزشک افزایش یافته که به آن فشار خون روپوش سفید می‌گویند.

به گفته علم‌افشار در نوعی دیگر از فشار خون که معمولا در افراد مسن مشاهده می‌شود، فشار خون در مطب پزشک نرمال ولی بیمار از علایم غیر اختصاصی فشار خون( سردرد، سرگیجه، سنگینی سر و...) شکایت دارد، که به این نوع فشار خون، فشار خون مخفی شده می‌گویند.

این متخصص قلب و عروق افزود: درصد کمی از افراد مبتلا به فشار خون دچار سردرد می‌شوند که البته همه حملات فشار خون در این بیماران نیز الزاما با سردرد همراه نیست و همچنین نمی‌توان همه سردردها را ناشی از فشار خون بالا دانست.

این متخصص قلب و عروق درمان صحیح در بیماران مبتلا به فشار خون بالا را بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه تعدادی از مردم با وجود اطلاع از بیماری فشار خون بالای خود تحت درمان نادرست هستند که این امر می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به بار آورد.

وی افزایش ضخامت دیواره‌های قلب، نارسایی قلب، سکته‌های مغزی، خونریزی‌های داخل مغز، بیماری‌های عروقی قلب، خونریزی‌های داخل چشمی و بیماری‌های مزمن کلیوی را از عوارض بیماری فشار خون دانست.

به گفته وی تنها راه تشخیص فشار خون بالا غربالگری و اندازه گیری یک تا 2 بار فشار خون در سال است.

علم افشار با اشاره به شیوع نوعی از فشار خون در نوجوانان و جوانان که در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است گفت: این نوع از فشار خون در سن 17 تا 25 سال شایع است به این صورت که فشار خون سیستولیک (ماکزیمم) بیمار افزایش و فشار خون دیاستولیک(مینیمم) نرمال یا کاهش یافته و این ریسک فاکتور مهمی برای ابتلاء به فشار خون بالا در میانسالی است.

وی 30 دقیقه ورزش هوازی در طول هفته برای بیماران دچار فشار خون بالا را بسیار مهم دانست و گفت: از ورزش‌های قدرتی باید دوری کرد چون می‌تواند خود عامل فشار خون باشد مگر اینکه در کنار آن ورزش هوازی انجام شود.

به گفته وی مصرف الکل بخصوص در خانم‌ها می تواند باعث ایجاد فشار خون زودرس شود.

این متخصص قلب و عروق خاطر نشان کرد: مصرف کافئین و نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث افزایش موقت در فشار خون شده و ایجاد فشار خون پایدار با کافئین ثابت نشده است.

وی بیان کرد: در درمان فشار خون باید از رژیم غذایی دارای کمترین نمک و بیشترین پتاسیم و کلسیم استفاده شود.

به گفته وی بهترین رژیم غذایی توصیه شده در درمان فشار خون، رژیم غذایی مدیترانه‌ای مانند مصرف میوه‌جات، سبزی‌جات، ماهی، دانه‌های مغذی و مصرف کم گوشت قرمز و مواد شیرین است. این رژیم غذایی شامل کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فیبر بالا و در طرف دیگر دارای چربی غیر اشباع، کلسترول و سدیم پایین است. طبق تحقیقات انجام شده این رژیم غذایی به طور متوسط تا 8 میلی‌متر جیوه فشار خون را کاهش می‌دهد.

علم‌افشار حدود 70 درصد از علل ابتلا به بیماری فشار خون را ارثی دانست و گفت: متاسفانه بیماری فشار خون درمان قطعی ندارد و تنها می‌توان آن را کنترل کرد.
منبع: فارس
برچسب ها: چاقی ، فشار خون ، بیمار
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین