کد خبر: ۱۹۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۸
مدیر دفتر مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها در مناطق سیل زده توضیح داد.
ناطقان: حسین عرفانی مدیر دفتر مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره توصیه‌های بهداشتی به سیل زدگان با توجه به آغاز فصل گرما اظهار کرد:‌ سیل وقتی جاری می‌شود شرایط را برای بروز بیماری‌های واگیردار افزایش می‌دهد و در مناطق سیل زده در زمینه بیماری‌های واگیردار باید دقیق‌تر عمل کنیم.

وی ادامه داد: بیماری‌های منتقله از آب و غذا و اسهال ممکن است در مناطق سیل زده افزایش پیدا کند و باید تلاش کرد آب سالم و بهداشتی در اختیار سیل زدگان قرار گیرد و مسئولیت توزیع آب شرکت‌های آبفا هستند و وزارت بهداشت بر سلامت آب کلرزنی و شرایط انتقال آن نظارت می‌کند.

عرفانی بیان کرد:‌ پس از دو ماه از وقوع سیل که تب و تاب‌ها خوابیده است باید توجه داشت که اهمیت توجه به بیماری‌های واگیر از ابتدای کار بیشتر می‌شود چرا که آبها فروکش می‌کنند و آبهای جاری به ماندآب تبدیل می‌شوند.

مدیر دفتر مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با توصیه‌هایی در زمینه رعایت بهداشت در غذاهای پخته شده اظهار کرد: غذاهای پخته باید در مکان‌های بهداشتی آماده شوند و از تهیه تا مصرف غذا نباید بیش از دو ساعت طول بکشد و در مناطق گرمسیری مانند خوزستان باید به این نکته توجه ویژه داشت.
توصیه‌های بهداشتی درباره تهیه غذا سیل زدگان

وی اظهار کرد: از موکب‌ها و مردم خواهش می‌کنیم که از توزیع غذای نذری در فصل گرما در مناطق سیل زده خودداری کنند؛ همچنین سلامت خوراکی های خام در مناطق سیل زده باید مدنظر قرار گیرد و فروشنده‌های دوره گرد اقدام به توزیع مواد غذایی خام نکنند.

عرفانی با تأکید بر رعایت بهداشت فردی با شروع فصل گرما در مناطق سیل زده اظهار کرد: سیل زدگان باید به رعایت بهداشت فردی،‌ شست‌وشوی دست و صورت با آب و صابون توجه ویژه‌ای داشته باشند تا سلامت خود و خانواده‌شان را حفظ کنند و مبتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا نشوند.
خطر انتقالی بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان

مدیر دفتر مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره بیماری‌های انتقالی از حیوان به انسان(زئونوس) بیان کرد: از وزارت جهاد کشاورزی،‌ بنیاد مسکن و دامپزشکی درخواست داریم که به سیل زدگان به ویژه آنهایی که معیشت خود را با نگهداری دام به دست می‌آورند کمک کنند تا نگهداری دام در شرایط استاندارد صورت گیرد و سلامت سیل زدگان به خطر نیفتد و لاشه دام‌های از بین رفته به سرعت جمع آوری شود.

وی درباره افزایش خطر مارگزیدگی و عقرب گزیدگی با گرم شدن هوا اظهار کرد:‌ با گرم شدن هوا احتمال مار گزیدگی و عقرب گزیدگی افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل وزارت بهداشت امکانات کافی را فراهم کرده است و سرم ضد مار و عقرب گزیدگی در دسترس سیل زدگان در خانه‌های بهداشت قرار دارد و به همین دلیل خوشبختانه تاکنون مورد فوتی یا عارضه جدی در این زمینه نداشتیم.

عرفانی تأکید کرد:‌ علی رغم گستردگی مناطق سیل زده با همکاری بین بخشی مورد خاصی از بروز بیماری‌های واگیردار و همه گیری در مناطق سیل زده نداشتیم و باید از این دستاورد ارزشمند مراقبت کنیم.
توصیه‌هایی برای پیشگیری از گزش حشرات

مدیر دفتر مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به افزایش میزان حشرات در فصل گرما بیان کرد: برای پیشگیری از گزیدگی‌ها به سیل زدگان توصیه می‌کنیم از کرم‌ها و اسپری‌های دافع حشرات استفاده کنند تا جلوی گزش حشرات به ویژه در کودکان را بگیرند؛ همچنین جمع آوری به موقع پسماند از تکثیر حشرات جلوگیری کند.

وی افزود: برخی افراد با سمپاشی غیراصولی اقدام به مبارزه با حشرات می‌کنند در حالی که سمپاشی باید با مطالعه صورت گیرد یعنی در هر منطقه بنا بر نوع حشره از سم خاصی استفاده شود.

عرفانی بیان کرد: استفاده از پشه بند،‌ توری، اسپری و کرم‌های ضد حشره در داخل چادر به پیشگیری از گزیدگی با حشرات کمک می‌کند.

مدیر دفتر مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون کودکان در مناطق سیل زده اظهار کرد:‌ کودکان زیر 5 سال که در کمپ‌ها زندگی می‌کنند باید واکسن فلج اطفال تزریقی را دریافت کنند همچنین به کودکان 9 تا 15 ساله واکسن سرخک تزریق می‌شود.
سیل زدگان مراقب سگ‌ها و گربه‌ها باشند

وی درباره خطر هاری بر اثر گاز گرفتن سگ و گربه در مناطق سیل زده اظهار کرد: با گاز گرفتن سگ یا گربه سانان خطر بروز بیماری هاری که بیماری لاعلاجی محسوب می‌شود وجود دارد والدین مراقب باشند کودکان در خارج از چادر از سگ‌ها و گربه‌های ولگرد دوری کنند و در صورت گزش با مراجعه به موقع و درمان از ابتلا به هاری پیشگیری کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین