کد خبر: ۱۹۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
مدیر اجرایی ستاد اربعین کشور گفت: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین دو کشور ایران و عراق در حال انعقاد است بحث حذف ویزا برای زائران اربعین حسینی گنجانده شده که با موافقت آن زائران بدون اخذ ویزا در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.
ناطقان: امیر مرادی در جلسه اربعین حسینی که ظهر امروز در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد:  خدماتی که استان قزوین به زائران امام حسین(ع) در مراسم اربعین ارائه می‌دهد شامل ارائه خدمات به بیش از 100 هزار نفر در هر روز و توزیع بیش از 200 هزار وعده غذایی بین زائران اربعین حسینی بوده و نشان می‌دهد مدیریت خوبی در استان قزوین در خصوص ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی وجود دارد.

وی افزود: هدف از برگزاری مراسم اربعین حسینی انتقال فرهنگ آن است و هر ساله حدود 20 هزار  نماینده برای حضور در مراسم اربعین حسینی به عراق اعزام می‌شوند که این افراد نمایندگان فرهنگی اربعین استان به شمار می‌روند که بیان‌گر عشق و علاقه مردم استان قزوین به ائمه‌اطهار(ع) به ویژه امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) دارد.

مدیر اجرایی ستاد اربعین کشور اضافه کرد: کاروان‌های اعزامی به مراسم اربعین باید آموزش‌های لازم را ببینند به ویژه خانم‌ها باید برای حضور در این مراسم به خوبی توجیه شوند  و با توجه به اینکه قوانین و مقررات کشور عراق با ما فرق دارد بنابراین ارائه آموزش به زائران حسینی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

مرادی ادامه داد: همراه داشتن موادمخدر و برخی از داروها حتی اگر خیلی کم هم باشد در کشور عراق جرم محسوب می‌شود بنابراین این موارد باید به زائران آموزش داده شده و هشدارهای لازم به آنان داده شود.

وی با تأکید براینکه مسؤولان در مصاحبه‌های خود در خصوص مراسم اربعین مردم را پای کار بیاورند، عنوان کرد: دولت عراق در مراسم اربعین حسینی فقط بحث امنیت را برعهده دارد و بقیه امور برعهده مردم عراق است بنابراین ما نیز باید فقط موضوع برقراری امنیت و فراهم کردن زیرساخت‌ها را در مراسم اربعین تأمین کنیم زیرا مردمی بودن این مراسم جزو ارکان ما به شمار می‌رود که نباید از آن غافل شویم.

مدیر اجرایی ستاد اربعین کشور تصریح کرد: استان قزوین معین استان ایلام است بنابراین یکی از موکب‌های استان قزوین به صورت ثابت رد ایلام حضور دارد.

مرادی با اشاره به اینکه اعزام برای مراسم اربعین حسینی فقط از طریق سامانه سماح صورت می‌گیرد، گفت: احتمال دارد اخذ ویزا برای حضور در مراسم اربعین حسینی حذف شود زیرا در تفاهم‌نامه‌ای که در حال آماده‌سازی با کشور عراق است این مباحث مطرح شده است.

وی بیان کرد: مسؤولان دقت داشته باشند در مصاحبه‌های خود مطرح نکنند که جمعیت زیادی را اعزام می‌کنیم زیرا زیرساخت‌های عراق گنجایش جمعیت زیاد اعزامی از ایران را ندارد بنابراین نباید بدون برنامه‌ریزی مردم را اعزام کرده و برای آنان مشکل ایجاد کنیم.

مدیر اجرایی ستاد اربعین کشور با اشاره به اینکه اعزام جمعیتی حدود 20 تا 30 هزار نفر برای حضور در مراسم اربعین حسینی عاقلانه است، افزود: برای تمام پارکینگ‌های مرزی مدیر تعیین می‌کنیم و به عنوان دستگاه متولی وظیفه رفع نقاط ضعف زیرساخت‌ها را برعهده داریم.

مرادی خاطرنشان کرد: برای پرداخت ارز دینار به زائران نیز برنامه‌ریزی شده که به هر نفر تا 100 هزار دینار بدهند البته این ارز مشمول یارانه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: همه موکب‌ها باید به صورت هیئت امنایی اداره شده و سعی کنند امکانات خود را برای برگشت زائران بگذارند و مواد غذایی را طوری تنظیم کنند که زائران در برگشت با مشکلی روبرو نشوند.

مدیر اجرایی ستاد اربعین کشور گفت: تمام دستگاه‌‌هایی که در حوزه خیرین فعال هستند تحت کمیته کمک‌های مردمی، اسکان و تغذیه باید فعالیت کنند.

مرادی یادآور شد: داشتن بیمه برای تمام زائران اربعین حسینی الزامی است و افرادی که بدون بیمه به عراق سفر کرده و با مشکلی در این کشور روبرو شوند قطع به یقین کسی پاسخگو نیست زیرا بیمه ایران با عراق فرق دارد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین