تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۳
محققان در تلاش هستند تا دریابند آب و هوا چگونه بر میکروارگانیسم در تثبیت کربن تأثیر می‌گذارد.
ناطقان: به نقل از شینهوا، محققان چینی کشف کردند که چگونه آب و هوا بر میکروارگانیسم در تثبیت کربن تأثیر می‌گذارد.

جداسازی کربن فرایندی است که شامل جذب کربن و ذخیره طولانی مدت دی اکسید کربن اتمسفر است که محرک اصلی گرمایش جهانی به حساب می‌آید.

برای کاهش میزان تجمع دی اکسید کربن در جو، دانشمندان در حال مطالعه روابط بین کاربری اراضی، فعالیت‌های جنگلی و تفکیک کربن در خاک هستند، به این امید که اطلاعات بیشتری در مورد مکانیسم جذب کربن داشته باشند.

سو ییرونگ، محقق موسسه کشاورزی آکادمی علوم چین که در چانگشا، مرکز استان مرکزی هونان چین مستقر است  تیم خود را هدایت کرده تا سهم قارچ‌ها و باکتری‌های باقیمانده را در تجمع کربن آلی در  خاک مطالعه کند.

قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌توانند با استفاده از آنابولیسم، کربن آلی ناپایدار را به ترکیب سلول‌های خود تبدیل کرده و در نهایت کربن آلی را در قالب باقیمانده های میکروبی از طریق رشد سلول و مرگ تثبیت کنند، اما چگونگی ارتباط سهم قارچ‌ها و باکتری‌ها در این فرآیند با تغییرات آب و هوایی مرتبط نیست.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می‌دهد که افزایش دما و بارندگی منجر به کاهش مقدار pH خاک می‌شود که باعث رشد قارچ ها می‌شود ، اما درجه حرارت بالاتر و بارندگی بیشتر به خودی خود مانع از رشد قارچ‌ها می‌شود. بنابراین، باقیمانده قارچ‌ها از نظر تجمع کربن آلی به شرایط آب و هوایی پاسخگو نیستند.

براساس تحقیقات اخیراً در نشریه زیست شناسی و باروری خاک یک ژورنال  بین‌المللی منتشر شده است، افزایش دما و بارندگی، رشد باکتری‌ها را تسهیل می‌کند و از این طریق سهم آن در تجمع کربن آلی در خاک  افزایش می‌یابد.
منبع: فارس