کد خبر: ۲۰۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷
یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: پرکاری تیروئید از نظر طب سنتی ناشی از غلبه صفراست که با اصلاح طبع و سبک زندگی می‌توان به درمان این عارضه کمک کرد.
ناطقان: حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره نقش غده تیروئید در بدن اظهار کرد: غده تیروئید در افراد سالم به مقدار کافی دو هورمون تری‌یدوتیرونین و تیروکسین (T ۳ و T ۴) تولید می‌کند که این هورمون‌ها در سوخت و ساز بدن، تنظیم حرارت و کنترل وزن موثر هستند. در پرکاری تیروئید هورمومن‌های بیشتری وارد بافت‌های بدن می‌شوند، بنابراین مشکلاتی برای بدن به وجود می‌آید.

او با اشاره به شایع بودن پرکاری تیروئید در زنان بیان کرد: از نظر طب سنتی پرکاری تیروئید به علت غلبه صفرا (گرمی و خشکی) ایجاد می‌شود و کم کاری تیروئید ناشی از غلبه بلغم (سردی و تری) است. پرکاری تیروئید در لاغری تدریجی و افزایش دمای بدن، کلافگی و گُرگرفتگی فرد موثر است.

عوامل موثر در پرکاری تیروئید

عظمایی افزود: اختلالات روانی مانند اضطراب، استرس، ترس، تندخویی و زودرنجی و هورمونی، مشکلات زندگی، کمبود ید در بدن و مصرف برخی دارو‌ها مانند دارو‌های لاغری در پرکاری تیروئید نقش دارند. این عارضه با نشانه‌هایی مانند افزایش تعریق، لاغری، اسهال، تپش قلب، ضعف و خستگی در عضلات، شانه‌ها، ران‌ها و قسمت نشیمنگاه، افزایش فشار خون، بیرون زدگی چشم‌ها از حدقه، اختلال اشتها، خشکی پوست، ریزش مو و ابرو، مشکلات خواب، بی‌قراری، لرزش دست‌ها و اختلال در قاعدگی بروز پیدا می‌کند.


این محقق و پژوهشگر طب سنتی تأکید کرد: از دیگر عوارضی که در بیماری پرکاری تیروئید ایجاد می‌شود می‌توان به ورم نوک انگشتان، بیماری گواتر، گریوز (گواتر سمی که با اختلال در سیستم ایمنی بدن همراه است) و اگزوفتالمی در چشم‌ها (بیرون زدگی چشم‌ها از حدقه) اشاره کرد.
راهکار‌های درمان پرکاری تیروئید

او تصریح کرد: برای درمان پرکاری تیروئید اصلاح طبع و پاکسازی خلط غالب بدن (خلط صفرا) بسیار اهمیت دارد، بنابراین مبتلایان به پرکاری تیروئید باید از مواد غذایی با طبع سرد و‌ تر در رژیم غذایی خود استفاده کنند همچنین اصلاح سبک زندگی و رفع مشکلات روانی نقش موثری در بهبود این عارضه دارد.

عظمایی گفت: ماساژ گلو و اطراف آن با روغن‌هایی مانند گل بنفشه، نیلوفر و گل سرخ به درمان پرکاری تیروئید بسیار کمک می‌کند. مبتلایان به این عارضه باید ساعات خواب خود را تنظیم کنند، به طوری که از ساعت ۱۰ شب بخوابند و حدود ۵ صبح از خواب برخیزند. مصرف خاکشیر، خرفه و تخم شربتی به مبتلایان به پرکاری تیروئید پیشنهاد می‌شود.

رهایی از پرکاری تیروئید با طب سنتی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: از خوراکی‌های مفید برای افراد دچار پرکاری تیروئید می‌توان به توت خشک، برگه زردآلو، میوه‌هایی مانند هلو و آناناس، سیب، گریپ فروت و لیموشیرین و سبزی‌هایی مانند کلم بنفش، کلم بروکلی و شلغم، انواع جوانه‌ها، انجیر، زیتون، بذر فرنجمشک، گلاب، حبوباتی مانند نخود، تخم کدو حلوایی و قارچ اشاره کرد. مبتلایان به این عارضه برای رفع مشکل خود می‌توانند کف دست‌ها و پا‌ها را با حنا ماساژ دهند.

رهایی از پرکاری تیروئید با طب سنتی

او بیان کرد: مبتلایان به پرکاری تیروئید باید از مکمل‌هایی مانند ویتامین D۳، امگا ۳ و زینک (روی) در رژیم غذایی خود استفاده کنند.
دمنوشی مفید برای رفع پرکاری تیروئید

عظمایی یادآوری کرد: اشخاص دچار پرکاری تیروئید برای رفع مشکل خود می‌توانند هر یک ازگیاهان تخم گشنیز، بابونه، سنبل‌الطیب، بهارنارنج و بادرنجبویه را به نسبت مساوی با هم ترکیب و این مخلوط را نیم کوب یا پودر کنند، سپس یک قاشق غذاخوری از ترکیب نیم کوب شده یا یک قاشق مرباخوری از مخلوط پودر شده را به همراه چهار تا پنج لیوان آب در قوری بریزند و صبر کنند تا این ترکیب دَم بکشد، مبتلایان به این عارضه می‌توانند روزانه سه لیوان از این دمنوش را میل کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین