کد خبر: ۲۱۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
این چندمین بار است که ناوگروه 34 ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از منافع اقتصادی ایران در آب‌های بین‌المللی طول 400مایلی خلیج عدن را طی کرده و به اسکورت کشتی‌های تجاری ایران و مأموریت‌های محوله پرداخته است.
ناطقان: ایران به دنبال راهی برای کمک به مردم مظلوم یمن است. اگرچه جنگنده‌های آل‌سعود چندی پیش مانع فرود هواپیمای امدادرسانی در فرودگاه صنعا شدند اما جمهوری اسلامی ایران معتقد است آل‌سعود نمی‌تواند مانع کمک‌های ایران در یمن شود. به گزارش «وطن امروز»، شنبه‌شب ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در خلیج عدن به دهانه تنگه باب‌المندب در جنوب غربی یمن رسید. این ناوگروه که ناوگروه 34 نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران است شنبه‌شب به گلوگاه تنگه باب‌المندب رسید.

این چندمین بار است که ناوگروه 34 ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از منافع اقتصادی ایران در آب‌های بین‌المللی طول 400مایلی خلیج عدن را طی کرده و به اسکورت کشتی‌های تجاری ایران و مأموریت‌های محوله پرداخته است. اما حضور ناوگروه ارتش ایران در تنگه باب‌المندب با حاشیه‌هایی نیز همراه بود. آنگونه که تسنیم روایت کرده، شنبه‌شب و در حالی که ناوگروه 34 نیروی دریایی از 30مایلی بندر عدن، یکی از مهم‌ترین بنادر کشور یمن می‌گذشت؛ حساسیت و توجه کشورهای ائتلاف علیه یمن از جمله آمریکا و فرانسه نسبت به حضور ناوگروه 34 جمهوری اسلامی ایران در خلیج عدن جلب شد و بالگرد و هواپیما و ناو خود را به‌سمت ناوشکن البرز و ناو لجستیک بوشهر فرستادند و می‌خواستند حدود 5‌مایلی ناوگروه را رد کنند که با هشدار جدی افسران فرماندهی ناوشکن البرز، از ناوگروه ایران عذرخواهی کردند و مسیر خود را تغییر دادند.

 چندی پیش نیز ناوگروه 34 ارتش یک فروند کشتی تجاری خارجی را از دست دزدان دریایی نجات داد. این کشتی تجاری بارها از کشورهای ائتلاف درخواست کمک کرده بود اما با پاسخ منفی آنها مواجه شد. تا اینکه در نهایت ناوگروه ارتش ایران به یاری آنها شتافت. تنگه استراتژیک باب‌المندب راه ورودی اقیانوس هند به دریای سرخ و دریای مدیترانه است و گلوگاهی میان 3 قاره آسیا، آفریقا و اروپاست. اما همزمان با حضور قدرتمند نظامی ایران در جنوب غربی یمن، خبرها از اعزام یک کشتی حاوی کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به یمن حکایت دارد.

 بارگیری کشتی کمک‌های انسان‌دوستانه هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برای مردم یمن با نام کشتی نجات در بندرعباس روز گذشته به اتمام رسید.  کشتی نجات شامل
2 هزار و 500 تن کمک‌های انسان‌دوستانه از جمله هزار و 200 تن برنج، 700 تن آرد، 400 تن کنسرو، 50 تن دارو و اقلام پزشکی، 50 تن آب معدنی، 2 هزار تخته پتو، هزار چادر گروهی و هزار سری ظروف آشپزخانه و والور است.

 این کشتی با 60 مسافر شامل 15 نفر کادر پزشکی و هلال احمر، 20 خبرنگار و شخصیت بین‌المللی صلح‌طلب، 5 نفر محافظ و 20 خدمه بعدازظهر دیروز عازم یمن شد. در این سفر یک فرانسوی، یک آلمانی و 5 آمریکایی به‌عنوان شخصیت‌های بین‌المللی صلح‌طلب و فعالان ضدجنگ حضور دارند. کشتی نجات شامل کمک‌های غذایی و دارویی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران پس از ترک بندر شهید رجایی بندرعباس وارد دریای عمان، اقیانوس هند و خلیج عدن و با عبور از تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ می‌شود و در نهایت محموله انسان‌دوستانه خود را در بندر الحدیده یمن خالی می‌کند.  کشتی نجات جز در 12 مایلی بندرگاه حدیده یمن، مابقی مسیر 2 هزار و 800 کیلومتری خود را در آب‌های بین‌المللی و براساس قوانین دریانوردی بین‌المللی طی خواهد کرد.  پیش از این و پس از تجاوز عربستان به خاک یمن، جمهوری اسلامی ایران 3 بار از طریق هواپیما کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن ارسال کرد اما هر بار با ممانعت و کارشکنی سعودی‌ها و تهدید جنگنده‌های این کشور این کمک‌ها به‌دست مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن نرسید.

منبع: مشرق
برچسب ها: کشتی ، نجات ، یمن
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین