کد خبر: ۲۱۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
یک متخصص ژنتیک پزشکی گفت: برخی از بیماری‌ها ژنتیکی نیستند اما ژنتیک در آن‌ها تأثیرگذار است.
ناطقان: حمیدرضا خرم خورشید، متخصص ژنتیک پزشکی درباره اهمیت مشاوره ژنتیک اظهار کرد: بهترین زمان مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است و اگر قبل از ازدواج آزمایش صورت نگرفت قبل از بارداری و در حین بارداری باید آزمایش ژنتیک انجام شود.
 
او افزود: اگر در خانواده زوجین کسی سابقه بیماری ارثی، فوت زودرس نوزاد و اطفال، بیماری‌های کروموزمی، سقط‌های مکرر در خانم و عقیمی در آقایان، مشکلات جسمی و ذهنی در یکی از افراد خانواده و سن بارداری در بانوان بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۴۵ سال باشد؛ دیده شود آزمایش ژنتیک برای زوجین ضرورت دارد.
 
 خرم خورشید درباره اینکه چه افرادی در جلسه مشاوره حضور داشته باشند، گفت: زوجینی که در جلسه مشاوره شرکت می‌کنند حتما باید از تاریخچه فامیل و سابقه فامیلی اطلاع کافی داشته باشند در غیر این صورت باید مادران آن‌ها نیز در جلسه حضور داشته باشند.
بیشتر بخوانید: فوت ۴ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوانزا در هفته گذشتهاین متخصص ژنتیک پزشکی درباره انواع بیماری بر اثر ژنتیک بیان کرد: برخی از بیماری‌ها کاملا ارثی و در کشور ما شایع هستند مانند تالاسمی، هموفیلی، فاویسم، فنیل‌کتونوریا اما برخی از آن‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، دیابت، فشار خون، افزایش چربی خون ژنتیکی نیستند، اما ژنتیک در آن‌ها تأثیرگذار است.

او افزود: اکثر افراد جامعه بر این باورند که مشاوره ژنتیک همراه با آزمایش‌های ژنتیکی است، ولی در اکثر مراجعات نیازی به آزمایش‌های ژنتیکی و گران قیمت نیست و با آزمایش‌های معمولی نتیجه مشخص می‌شود.

خرم خورشید درباره قانون اجباری شدن آزمایش ژنتیک که در قانون برنامه ششم توسعه تصویب شد، گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه غربالگری ژنتیکی برای کلیه افرادی که تصمیم به ازدواج دارند لازم و ضروری است و برای آزمایش غربالگری ژنتیکی زوجین باید به مرکز بهزیستی یا بهداشت و درمان شهر خود مراجعه کنند و در صورت بروز مشکل کارشناسان زوجین را به مراکز مشاوره ارجاع می‌دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین