کد خبر: ۲۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
دبیر شورای عالی فضای مجازی رتبه ایران را توسعه شاخص های دولت الکترونیک بین 105 کشور جهان 90 اعلام کرد و گفت: ایران در وضعیت خوبی قرار ندارد.
ناطق:«محمدحسن انتظاری» روز سه شنبه در مراسم آغاز به کار هفتمین کنفرانس ملی نظام اداری الکترونیک در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: فضای مجازی امتداد زندگی فردی و اجتماعی انسان در بستر فناوری اطلاعات و شبکه های ارتباطی است و نظام اداری الکترونیک در کشور در حال توسعه شاخص های زیرساختی است.

وی رتبه ایران در توسعه شاخص های دولت الکترونیک را در بین 105 کشور جهان رتبه 90 اعلام کرد و گفت: هم اکنون ایران فقط در سرمایه انسانی بیشترین پیشرفت را در سال های اخیر داشته است.

انتظاری رشد شاخص خدمات بر خط را 0.37 درصد، شاخص زیرساختی ارتباطی را 0.29 درصد و شاخص سرمایه انسانی را 0.68 درصد اعلام کرد و گفت: باید با استفاده از سرمایه های انسانی به توسعه زیرساخت های ارتباطی و ارایه خدمات بر خط بپردازیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح وضعیت خدمات بر خط در کشور گفت: این خدمات شامل خدمات اطلاع رسانی، اطلاع رسانی پیشرفته، خدمات تراکنشی و خدمات تعاملی است.

وی ضریب نفوذ اینترنت در کشور را 30 درصد اعلام کرد و گفت: این رقم برای ایران در خور توجه است اما وضعیت ارایه خدمات در کشور مطلوب نیست.

وی گفت: ایران در سرعت اینترنت در رتبه 14 و بعد از کشورهای بحرین، امارات، عربستان و قطر قرار دارد.

وی گفت: ایران در زمینه شاخص های خدمات الکترونیک دولت در سال های 2011 تا 2014 به ترتیب رتبه 108، 102، 100 و رتبه 105 دنیا را داشته است در حالی که جا دارد تا ایران در زمره پنجاه کشور نخست در این زمینه قرار گیرد به طوری که کشورهایی با شرایط مشابه ایران در رتبه های بالای جهانی قرار دارند.

رییس مرکز ملی فضای مجازی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص چالش های توسعه دولت الکترونیک در ایران گفت: متاسفانه ارایه خدمات صنعت فناوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی افزایش بهره وری در زمره موارد تاکید شده در قانون برنامه پنجم توسعه بوده است. ما باید در این حوزه توسعه فراوانی داشته باشیم.

وی یکی از چالش های توسعه نیافتگی دولت الکترونیک را نداشتن نقشه راه و طرح منسجم برای تحقق دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: به دلیل در هم تنیدگی بالای ابعاد زندگی اجتماعی تهیه یک نقشه راه و طرح منسجم مستلزم ایجاد مدیریت کارآمد است؛ ما با نگاه بخشی در این حوزه مواجهیم به طوری که هر بخش با دیدگاه خود به حل مساله می پردازد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین به ناهماهنگی در بین بخش های سیاستگذاری اشاره کرد و گفت: هم اکنون 40 نهاد مختلف در دولت صرفا سیاست گذاری کلان در حوزه فضای مجازی را انجام می دهد.

وی همچنین بی نظمی و از هم گسیختگی ارایه خدمات در دستگاه های دولتی و کمبود محتوای لازم در بستر شبکه ها را از دیگر معضلات کشور در توسعه دولت الکترونیک عنوان کرد.

انتظاری گفت: متاسفانه دولت هنوز حضور انحصارگرانه در زمینه توسعه زیرساخت ها و تولید محتوی دارد در صورتیکه باید مقررات لازم برای توسعه فعالیت های بخش خصوصی تصویب کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تشویق بخش خصوصی برای توسعه نرم افزار در کشور گفت: صنعت نرم افزارهم اکنون فقط 400 تا 500 میلیون دلار در سال صادرات دارد و این رقم بسیار محدود است.

به گزارش ایرنا چهارمین همایش ملی نظام اداری الکترونیک با حضور متخصصان این رشته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برپاست. این همایش فردا به کار خود پایان می دهد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین