کد خبر: ۲۳۴۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره روابط رئیس دو قوه در یک سال باقی مانده از دولت دوازدهم، اظهار کرد: به نظر من آقای قالیباف یک مدیر با تجربه اجرایی است و درک درستی از مسائل کشور دارد، در همین مدت کوتاهی که مدیریت مجلس را بر عهده گرفته به عنوان یک مدیر عملگرا و مسلط به مسائل کشور دیده شده است ، مسلما او به عنوان رئیس مجلس مسیر تعامل و در عین حال نظارت دقیق را در رابطه با دولت پیش خواهد گرفت و به دنبال چالش نخواهد رفت.
ناطقان: جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی با اشاره به فضای سیاسی مجلس یازدهم و در اقلیت قرار گرفتن نمایندگان اصلاح‌طلب اظهار کرد: مجالس در طول تاریخ سیاسی کشورما پس از پیروزی انقلاب‌ اسلامی، معمولا همین وضعیت را داشته‌اند، یعنی در یک دوره‌ای یک تفکر غالب بوده و تفکر دیگر در اقلیت قرارداشته‌ و در دوره بعد این وضعیت به حالت عکس درآمده‌است.

وی افزود: در مجلس دهم تاکید بر اصلاح طلبان و نیروهای مستقل بود و اصول‌گرایان نسبتا در اقلیت قرار داشتند اما در مجلس یازدهم عکس این اتفاق افتاده و ما حدود ۲۰۰ نفر نماینده اصول‌گرا و حدود ۳۰ الی ۴۰ نفر نماینده مستقل در مجلس داریم که در دل این مستقلین، شاید۱۰ الی ۱۵ نفر از نیروهای اصلاح‌طلب وجود داشته ‌باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم درخصوص چگونگی پیگیری دغدغه‌های اطلاح‌طلبان در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: تفکر اصلاحات، تابعی از شرایط جامعه است و اگر نیاز جامعه به مطالباتی که اصلاح‌طلبان، مطرح کرده و قبول داشتند و آن را به‌صورت گفتمان در سطح جامعه ترویج می‌کردند، وجود داشته ‌باشد سایر نمایندگان مجلس نیز آن را دنبال خواهند کرد، اما اگر مطالبات اصلاح‌طلبانه در جامعه روبه‌فراموشی سپرده‌شود و یا مورد بی‌توجهی قرارگیرد، مسلما نمایندگانی که به مجلس می‌آیند نیز آن را پیگیری نخواهند کرد.

امروز مشکلات کشور رنگ و بوی جناحی ندارد

نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس با اشاره به این که در حال حاضر عمده مشکلات کشور، مسائل اقتصادی و معیشتی است ، خاطرنشان کرد : باتوجه به ترکیب عمده مجلس که در اختیار اصولگرایان است و من فکر می‌کنم بخش عمده ای از دغدغه اصولگرایان مربوط به همین مسائل اقتصادی است و مجبور به پاسخگویی به این نیاز مردم نیز هستند، لذا شاید خیلی مسائل مربوط به گرایش اصلاح‌طلبی در مجلس مطرح نباشد و در جامعه نیز گفتمان اصلاح‌طلبی ، گفتمان غالب نباشد . ضمن این که فضای مجلس یازدهم نیز فضای چندان مناسبی برای طرح این مسائل نیست .

رحیمی جهان‌آبادی افزود: به باور من ، بسیاری از مشکلات کشور ، رنگ و بوی جناحی ندارد، به عنوان مثال موضوع فاصله بسیار زیاد بین حقوق بازنشستگان و شاغلین ، عدم امنیت شغلی و شرایط نامناسب کاری برای کارگران ساختمانی ، شرایط حاشیه نشینی شهرها ، مشکلات روستاها ، وضعیت بودجه بخش آموزش و پرورش و مسائلی از این دست ، این مشکلات دغدغه‌ها و مشکلات مردم است و مسائل جناحی در این موضوعات نقشی ندارند، لذا با توجه به وجود چنین مشکلاتی من فکر می‌کنم مجلس یازدهم خیلی عرصه چالش دیدگاه‌های جناحی نخواهد بود .

ی در ادامه عنوان کرد : من فکر می‌کنم در حال حاضر و با توجه به تفکر غالبی که در مجلس وجود دارد ، همه ما باید کمک کنیم به این که مشکلات مردم و کشور حل شود و از این زاویه به موضوع نگاه نکنید که چون اکثریت مجلس را اصولگرایان تشکیل داده‌اند ، پس هر قدمی که در مجلس در جهت حل مشکلات مردم و کشور برداشته شود ، به نفع اصولگرایان خواهد بود، این تفکر درست نیست .

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم اظهار کرد : وظیفه ما چه به عنوان اصلاح‌طلب چه به عنوان اصولگرا و یا چه به عنوان بخشی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ، پاسخ دادن مناسب به نیازهای مردم است، مردم اگر به عنوان سرمایه‌های اجتماعی، پشت این نظام باشند، گفتمان‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی معنا و مفهوم پیدا می‌کنند و می‌توانند ایده‌های خود را دنبال کنند.

مجلس یازدهم محلی برای طرح دیدگاه‌های اصلاح‌طلبانه نخواهد داشت

وی ادامه داد: اما چنانچه خدایی ناکرده رابطه بین مردم و نظام خدشه دار شود و ما نتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم ، دیگر چه تفاوتی دارد چه گفتمانی در مجلس مطرح باشد . لذا من فکر می‌کنم مجلس یازدهم خیلی محلی برای طرح دیدگاه های اصلاح‌طلبانه نخواهد داشت و عمده مسائل به سمت حل مشکلات اقتصادی خواهد رفت . من فکر میکنم عمده اختلافات بین نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب در عرصه سیاست خارجی ، مسائل فرهنگی و عرصه حقوق سیاسی و حقوق شهروندی است ‌. به غیر از این مسائل ، در مورد نگرش به مسائل و مشکلات اقتصادی، تفاوت دیدگاه چندانی بین نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود ندارد ‌.

وی افزود : نگاه ما نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل مجلس یازدهم این است که مهم ترین مشکل حال حاضر مردم و کشور ، مسائل اقتصادی است و به عنوان اقلیت مجلس ، این آمادگی را داریم که از هر ایده و طرح مثبتی که نمایندگان اصولگرا در راستای حل مشکلات کشور داشته باشند حمایت کنیم ‌. چراکه موفقیت مجلس یازدهم را موفقیت نظام و پاسخ به اعتماد مردم می‌دانیم و هرگز نگاه جناحی نسبت به مسائل نداریم ‌.

رحیمی جهان‌آبادی بیان کرد : یکی از عوامل تاثیر گذار بر رابطه بین مجلس و دولت ، نقش و جایگاه رهبری در نظام جمهوری اسلامی است، مقام معظم رهبری همواره و در هر دولتی تلاش کردند که در تمام طول عمر دولت هرگز اجازه ندهند هیچ گونه سنگ اندازی در مسیر کار دولت ، به عنوان یک جایگاه قانونی و مبتنی بر رای مردم ، انجام شود . ایشان این موضوع را هم در پیام خود به مجلس یازدهم و هم در دیدگاه هایی که تا به حال مطرح کرده‌اند منتقل کردند که نباید به دنبال چالش ‌بین قوا بود و نباید حاشیه‌های سیاسی ایجاد کرد .

میانگین مجلس یازدهم از افراد با تجربه است

وی با بیان اینکه من میانگین مجلس یازدهم را از افراد باتجربه می‌بینم، افزود: بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم، پیش از این سمت‎های اجرایی داشته‌اند و تجربه‌هایی نظیر وزارت، سفارت، فرمانداری، استانداری، نمایندگی در ادوار گذشته مجلس و عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها را در کارنامه خود دارند ‌. این نمایندگان واقعیت‌های کشور را می‌شناسند، ‌ با مشکلات اجرایی آشنا هستند و این گونه نیست که صرفا با تصمیم‌گیری‌های احساسی، مجلس را به سمتی ببرند که تقابل بین دو قوه مجریه و مقننه رخ بدهد و در این شرایطی که کشور در تحریم هست، آسیبی به دولت وارد شود.

وی تاکید کرد: با توجه به این که ما در اواخر عمر دولت دوازدهم هستیم، بعید می‌دانم در این فرصت در مجلس کسی در پی آسیب زدن به دولت باشد .

بعید است در روابط مجلس و دولت چالش عمده‌ای ایجاد شود

رحیمی جهان‌آبادی خاطرنشان کرد: البته از حق قانونی نمایندگان مبنی بر استیضاح و پرسش و پاسخ از دولت، نمی‌توان چشم‌پوشی کرد، اما با توجه به عقلای نظام و همچنین معدل عقلانیت و سابقه اجرایی که من در نمایندگان مجلس یازدهم می‌بینم ، بعید می‌دانم چالش عمده ای بین نمایندگان و دولت ایجاد شود و نمایندگان تلاش می‌کنند روابط با دولت، در چهارچوب قانون و مبتنی بر یک نظم عاقلانه ای اداره شود.

وی با اشاره به اینکه البته هنوز برای این پیش‌بینی‌ها و قضاوت‌ها زود است و باید منتظر ماند تا کمیسیون‌ها تشکیل شوند، افزود: دولت هم باید خود را با این انتخاب ملت تطبیق دهد، همان طور که دولت برآمده از رای ملت است ، اعضای مجلس یازدهم نیز توسط مردم انتخاب شده‌اند و دولت باید برای این خواسته جدید ملت و این نظری که مردم دارند، احترام قائل شود و خواسته مجلس یازدهم را ، خواسته یک جناح نبیند، بلکه خواسته مردم ببیند و به‌طور مناسب به مجلس یازدهم پاسخ دهد تا مجلس نیز در ارائه خدمات به مردم ، موفق باشد .

قالیباف به دنبال چالش با روحانی نمی‌رود

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره روابط رئیس دو قوه در یک سال باقی مانده از دولت دوازدهم، اظهار کرد: به نظر من آقای قالیباف یک مدیر با تجربه اجرایی است و درک درستی از مسائل کشور دارد، در همین مدت کوتاهی که مدیریت مجلس را بر عهده گرفته به عنوان یک مدیر عملگرا و مسلط به مسائل کشور دیده شده است ، مسلما او به عنوان رئیس مجلس مسیر تعامل و در عین حال نظارت دقیق را در رابطه با دولت پیش خواهد گرفت و به دنبال چالش نخواهد رفت.

رابطه مجلس یازدهم با دولت، تعامل توام با نظارت خواهد بود

وی افزود: قالیباف بیشتر از اینکه نگاه‌های جناحی داشته باشد ، مدیری عملگراست ، امروز واقعیت‌های عملی عرصه تصمیم گیری دولت را هر انسانی که در عرصه تصمیم گیری کلان کشور است، درک می‌کند، واقعیت‌هایی نظیر مشکلات کشور در زمینه فروش نفت، تحریم‌ها و سایر مسائل، البته باید بپذیریم دولت هم ضعف‌ها و مشکلاتی دارد و لازم است مجلس صرفا فقط تابع و همراه دولت نباشد و جایگاه نظارتی دقیق خود را حفظ کند تا دولت هم بهتر به وظایف خود عمل کند .

رحیمی‌جهان‌آبادی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم تعامل توام با نظارت بسیار دقیق از طرف مجلس با مدیریت آقای قالیباف، با دولت صورت خواهد گرفت و این می‌تواند به بهبود خدمات دولت ، در این یک سال باقی مانده تا پایان عمرش ، کمک کند .
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین