کد خبر: ۲۳۸۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران گفت: بسیاری از افراد وزن را شاخص ترکیب بدن می‌بینند که درست نیست.
ناطقان: سیداسماعیل حسینی‌نژاد با اشاره به ترویج سبک زندگی سالم در روز‌های کرونایی، اظهار کرد: سبک زندگی سالم دارای جنبه‌های مختلف تغذیه‌ای، کاری، ورزشی، مسائل روحی و روانی، عاطفی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های ورزشی و سبک زندگی سالم از نظر مکانیک بدن، یک فرد باید چه کاری انجام دهد تا سلامتش تضمین شود، تصریح کرد: بدون فعالیت بدنی مناسب افراد دچار ناهنجاری‌هایی می‌شود که در دراز مدت و با افزایش سن، ناراحتی‌ها و درد‌هایی را ایجاد کند.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه مشکلاتی، چون دیسک کمر، ساییدگی مفاصل و مشکلاتی از این قبیل شود، گفت: فرد باید دو کار اساسی را انجام دهد که یکی از آن‌ها دارا بودن ترکیب بدنی مناسب و دیگری، تقویت ساختار عضلانی و اسکلتی است.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه ترکیب بدنی به این معنی است که بدن از دو بخش عضلانی و چربی تشکیل شده است، اظهار کرد: فرد سالم باید از لحاظ ترکیب بدنی درصد مناسبی از چربی در بدن داشته باشد.



وی افزود: به طور مثال برای آقایان درصد چربی کافی برای افراد سالم ۱۸ و بانوان ۲۵ درصد است و بسته به فعالیت و سن این عدد تغییر می‌کند در حالیکه اگر فردی درصد چربی بالا و درصد عضلانی پایینی داشته باشد، مستعد آسیب‌ها و ناراحتی‌های قلبی عروقی و دیابت خواهد بود.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از افراد وزن را شاخص ترکیب بدن می‌بینند درست نیست، گفت: به عنوان مثال وزن فرد بر روی ترازو، ۷۰ کیلوگرم است و قضاوتی بر سالم یا ناسالم بودن خود می‌کند.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه حفظ ترکیب بدنی مناسب علاوه بر تغذیه درست، لزوم فعالیت ورزشی مناسب در طول هفته است، اظهار کرد: آن‌هایی که با رژیم غذایی به دنبال لاغری هستند، علاوه بر کاهش درصد چربی، درصد عضلات و وزن بدون چربی‌شان کاهش می‌یابد که موجب کم‌شدن تراکم استخوان شده و به هیچ عنوان سفارش نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بخش دیگری از سبک زندگی سالم، به سلامت سیستم عضلانی اسکلتی بر می‌گردد، گفت: در مرکز تندرستی دانشگاه مازندران ارزیابی‌هایی صورت می‌گیرد که مشخص می‌کند فرد از لحاظ فیزیکی در چه وضعیتی قرار دارد و آیا خطری وی را تهدید می‌کند یا خیر و اینکه در آینده چه کاری باید صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: سیستم عضلانی و اسکلتی به طور مداوم تحت فشار و نیرو‌هایی هستند که به آن وارد می‌شود، اگر این فشار‌ها موجب بروز ناهنجاری‌ها و اعمال فشار بر روی بخش‌هایی از بدن انسان‌ها شوند، آسیب‌زا خواهند بود.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه افزایش یا کاهش قوس کمر، یا زانوی ضربدری، پرانتزی و کف پای صاف یا گود نتیجه سبک زندگی ناسالم می‌تواند باشد، اظهار کرد: در این مرکز وضعیت بدنی فرد بررسی می‌شود و پس از مشخص شدن مشکلات، با توجه به ارزیابی‌ها برنامه‌های تمرینی مناسب ارائه می‌شود تا مشکلات برطرف شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین