کد خبر: ۲۴۱۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از نبود طرحی برای بازسازی تهران پس از زلزله انتقاد کرد.
ناطقان: رضا کرمی محمدی در جریان بازدید معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با معرفی معاونت‌های این سازمان و شرح اقداماتشان گفت: در قسمت بازسازی و بازتوانی متاسفانه وضعیت خوبی چه در تهران و چه در کشور نداریم و مشخص نشده که اگر اتفاقی نظیر زلزله با قدرت تخریب بالا رخ داد، ما شهر را چطور باید بسازیم. در این شرایط ممکن است ساخت و سازها در تهران بعد از زلزله هم با تهران فعلی هیچ فرقی نداشته باشد و ما باز هم شاهد ساخت و سازهای نامناسب و نا ایمن هم باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت تاب آوری گفت: در تعریف تاب آوری توان روحی افراد هم مهم است و نباید طوری باشد که فرد پس از زلزله دیگر نتواند از جایش بلند شود. باید شرایط طوری باشد که افراد خیلی زود به حالت عادی بازگردند. سازمان ملل متحد هم برنامه‌ای را برای کاهش ریسک مخاطرات و بلایا دارد که به تاب آوری هم پرداخته است.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه ما باید پیش بینی درستی از خطراتی که در شهر وجود دارد داشته باشیم، گفت: باید بتوانیم میزان آسیب پذیری و احتمالات مختلف را در مورد حوادث بررسی کنیم. ما در معرض خطر هستیم و علاوه بر آن آسیب پذیری مان هم بالاست است.

کرمی محمدی با بیان اینکه ما به دنبال کاهش ریسک حوادثی نظیر زلزله در تهران هستیم، گفت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در همین راستا از سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران استفاده کرده است. تا بتوانیم برای چند ثانیه زودتر هم که شده قبل از موج ویران کننده کارهایی را طی چند ثانیه انجام دهیم. اقداماتی نظیر قطع شبکه گاز و آب، آماده باش آتش نشانی با باز کردن در ایستگاه ها، آماده باش مترو، بیمارستان‌ها و … از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه چهار سنسور در اطراف گسل مشا، نصب شده بود، گفت: ۲۲ شتاب نگار دیگر هم خریداری کردیم که در تیرماه به دست ما رسید. با کمک استانداری محل هایی را خارج از تهران شناسایی کردیم تا این دستگاه ها نصب شود. و مجموعاً ۲۶ دستگاه خواهیم داشت. به تعدادی سنسور دیگر هم احتیاج داریم که لازم است در سال های آتی اضافه شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از به روز رسانی سامانه تخمین خسارات زلزله خبر داد و گفت: تعداد سنسورهای این سامانه را از ۱۴ تا به ۷۰ تا رساندیم و کارایی بیشتری هم پیدا کرد. حتی برای طراحی مانورهای زلزله. به محض اینکه زلزله می توان از این سامانه استفاده کرد و سازوکار آن هم این طور است که داده ها را وارد سیستم کرده و در زمانی کوتاه خروجی می دهد که مقدار کشته زخمی و آوار و … چقدر است.

کرمی محمدی فعالسازی سامانه هواشناسی و هشدار سیل را اقدام دیگری توصیف کرد و گفت: اطلاعات این سامانه به صورت آنلاین برای ما ارسال می شود.

وی با بیان اینکه شبکه راه های اضطراری هم در حال تکمیل است، گفت: این راه ها در امدادرسانی ها بسیار مهم هستند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: بهسازی لرزه‌ای نسبی برای ساختمان های فرسوده هم طرح دیگری است که بسیار حائز اهمیت است. ما ساختمان های فرسوده زیادی داریم که سقفشان در دو ثانیه اول زلزله می ریزد و نیاز داریم که بهسازی شود. اجرای این طرح تلفات را در بافت فرسوده کاهش می‌دهد.

کرمی محمدی با تاکید بر نقش آموزش نیز گفت: موضوع آموزش خیلی مهم است، اما در حال حاضر میزان آمادگی در جامعه صفر تا ۵ درصد است که باید بیشتر شود.

وی در مورد سوله های مدیریت بحران نیز تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ پایگاه داریم که ۱۰ پایگاه دیگر نیز در حال ساخت است. از این ۱۰۰ پایگاه ۵۴ تا دست سازمان ورزش است. اخیراً در تفاهم نامه‌ای تاکید کردیم که باید در هنگام بحران کلید این پایگاه ها در دست ما باشد و بتوانیم سریع از آن استفاده کنیم. نباید داخل این پایگاه ها اتفاقی رخ داده باشد که مغایر با کارکرد بحران باشد که خوشبختانه همکاری خوبی هم در این زمینه وجود دارد.
منبع: مهر
برچسب ها: تهران ، بازسازی ، زلزله
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین