کد خبر: ۲۴۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار می‌شود.
ناطقان: مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار می‌شود. همچنین این آستان نورانی طبق رسمی دیرین پرچم متبرک حرم رضوی را برای هیأت‌های مشهدی ارسال می‌کند.

برای مراسم عزاداری امسال فعلاً برنامه‌ریزی برای عزاداری روزانه در چند نوبت است و هنوز برای سوگواره‌هایی چون احلی من العسل و شیرخوارگان حسینی تصمیم‌گیری نشده است.

شعار عزاداری امسال

مراسم‌های عزاداری امسال در حرم رضوی با شعارهای «ما ملت امام حسینیم» و «بایدتمام زندگی‌ام مثل حسین شود» برگزار و امسال بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) در صحن‌ها و فضای غیر مسقف حرم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک و... برگزار می‌شود.

در این راستا روزانه چهار نوبت مراسم عزاداری در حرم تدارک دیده شده تا از تراکم جمعیت زائران جلوگیری شود. در هر جلسه برنامه سخنرانی و بیان معارف حسینی با حضور سخنرانان برجسته کشوری و مداحان در صحن‌ها برگزار می‌شود.

برگزاری روزانه چهار نوبت عزاداری برای جلوگیری از ازدحام جمعیت

نوبت ابتدایی مراسم عزاداری دهه اول محرم در حرم مطهر رضوی از نماز صبح در صحن مسجد گوهرشاد، صحن جامع رضوی و صحن جمهوری تدارک دیده شده که با قرائت زیارت امین الله، زیارت عاشورا، روضه‌خوانی و سخنرانی همراه است، همچنین نوبت دوم مراسم عزادای سید‌الشهدا (ع) در دهه اول حرم مطهر رضوی از ساعت ۱۰:۳۰ در مسجد گوهرشاد با قرائت زیارت ناحیه مقدسه و عاشورا آغاز شده و تا نماز ظهر و عصر ادامه دارد که صوت و تصویر این مراسم در دیگر صحن‌های حرم پخش می‌شود.

دیگر مراسم عزادای دهه اول محرم در حرم رضوی از ساعت ۱۸ با قرائت زیارت عاشور آغاز می‌شود و تا نماز مغرب ادامه دارد. در این مراسم افزون بر بیان احکام شرعی عزاداری، سخنرانان مطرح کشوری به ایراد سخنرانی و مداحان به روضه خوانی و سینه زنی می‌پردازند. همچنین بخش چهارم مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) در حرم امام رضا (ع) بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود که در این مراسم برنامه‌های متعددی چون قرائت مجلسی قرآن کریم، اکران کلیپ معرفتی، شعرخوانی، سخنرانی، روضه‌خوانی، سینه‌زنی و معرفی کتاب تدارک دیده شده است.

اجرای مراسم ویژه هیئات مذهبی

امسال با توجه به اینکه برخی از هیئت‌های مذهبی فضای مناسبی برای برگزاری هیئت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند ویژه برنامه‌ای هرشب از نماز مغرب و عشاء در صحن امام حسن مجتبی (ع) تدارک دیده شده که در آن سخنرانان و مداحان مشهور مشهدی به سخنرانی و مدیحه‌سرایی می‌پردازند. همچنین در دهه اول محرم در صحن‌های کوثر و غدیر از ساعت 18:30  برای زائران افغانستانی و عرب زبان مراسم عزاداری تدارک دیده شده است. امسال ویژه دانش‌آموزان نیز مراسم عزاداری از ساعت 17 در صحن گوهرشاد تدارک دیده شده است که با حضور خطبای کشوری و مداحان نوجوان برگزار می‌شود.

اسامی سخنرانان دهه اول محرم

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، آیت‌الله حسین گرایلی، آیت‌الله سیدحسن عاملی، آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی و حجج اسلام والمسلمین حسین حائری، سید جعفر طباطبائی، عباس فرازی نیا، حسین حلوائیان، اسماعیل مقری، محمد رضایی تهرانی، محمد جواد نظافت، مهدی شریعتی تبار، مرتضی دهشت، شهاب مرادی، راشد یزدی و حیدری کاشانی از جمله سخنرانان حرم رضوی در دهه اول محرم هستند.

طبق اعلام آستان قدس در دهه ابتدایی محرم افزون بر برنامه صحن‎ها، تولیداتی ویژه فضای مجازی شامل گزیده سخنرانی با محوریت شعار و رجزخوانی اصحاب امام حسین (ع)، استوری موشن، نماهنگ ویژه با صدای آقای صابر خراسانی، معرفی کتاب، کلیپ‌های کوتاه روضه‌خوانی و سینه زنی، اجرای فراخوانی‌های هر خانه یک حسینیه، ارسال عکس و تصاویر از مراسم عزاداری، پوشش برنامه از طریق درگاه اینترنتی رضوی تی وی برنامه‌ریزی شده است.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین