کد خبر: ۲۴۴۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
برخی کارشناسان درباره دلایل افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر معتقدند شرکت‌های خصوصی با ماهیت دولتی که بیشتر آنها را با نام خصولتی می‌شناسیم، عامل اصلی گرانی مسکن هستند.
ناطقان: روزنامه جام جم در گزارشی به دلایل گرانی مسکن در ماه گذشته پرداخته است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن تهران در مردادماه به 23 میلیون تومان رسیده است. رقمی که نسبت به ماه گذشته رشدی 10درصدی داشته است. این در حالی است که بازارهایی مانند بورس که با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه شده‌اند با توجه به ریزش‌های رخ داده طی یک ماه اخیر فقط چیزی حدود 5درصد رشد داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با این‌که قیمت مسکن در تهران نسبت به ماه گذشته 10درصد رشد داشته، اما حجم معاملات نه‌تنها افزایشی نداشته بلکه نسبت به تیرماه چیزی حدود 35درصد کمتر شده است.

وزارت راه و شهرسازی که ماهانه گزارش خود در زمینه متوسط قیمت مسکن و راهکارهای کارشناسی را منتشر می‌کرد، در مرداد امسال از انتشار این گزارش صرف‌نظر کرده است. اما بانک مرکزی در این باره گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مرداد 99، به 1/9 هزار واحد مسکونی رسیده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4/35درصد کاهش و 8/175درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 231/1 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 10/5 و 77/4 درصد افزایش نشان می‌دهد. برخی کارشناسان این حوزه درباره دلایل افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر معتقدند شرکت‌های خصوصی با ماهیت دولتی که بیشتر آنها را با نام خصولتی می‌شناسیم، عامل اصلی گرانی مسکن هستند.

شرکت‌های خصولتی از مقصران گرانی مسکن هستند

محمدرضا جهان‌بیگلری، کارشناس اقتصادی گفت: گرچه مسکن یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر خانوار است، اما به دلیل ورود شرکت‌های خصولتی به حوزه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، شاهد افزایش قیمت‌ها در این کالا هستیم. دلیل اصلی ورود شرکت‌های خصولتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن نیز زیان‌ده بودن آنهاست، چرا که این شرکت‌ها در ترازنامه‌های مالی خود، مسکن را که همواره با افزایش قیمت مواجه می‌شود با نرخ روز جزو دارایی شرکت محسوب می‌کنند تا بتوانند از این طریق شرکت‌های خود را سودده معرفی کنند.

به گفته وی، سرمایه‌دارانی که به حوزه مسکن وارد می‎‌شوند، به دلیل این‌که از پرداخت مالیات معاف هستند تورم انتظاری ایجاد می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود مردم عادی نتوانند این کالا را به‌راحتی تهیه کنند.

جهان‌بیگلری با بیان این‌که قیمت‌گذاری در بخش مسکن ایرادات زیادی دارد، افزود: اکنون سازندگان و دارندگان مسکن تعیین‌کننده قیمت هستند و نهادهای نظارتی در این زمینه ورود نمی‌کنند. هرچند زیرساخت این کار هنوز در کشور فراهم نیست اما باید در این زمینه حتما برنامه‌ریزی شود.

 

ایراد در عرضه مسکن به گرانی‌ها دامن زده است

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن درباره دلایل افزایش هر ماهه قیمت مسکن به خبرنگار جام‌جم گفت: یک دلیل افزایش قیمت مسکن افزایش نرخ ارز است، چرا که وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد، به‌تبع آن قیمت همه کالاها افزایش می‌یابد و مسکن نیز مانند سایر کالاها رشد قیمت را تجربه می‌کند.

وی با بیان این‌که رها بودن اقتصاد دلیل اصلی آشفتگی و بروز مشکلات امروز کشور است، افزود: کاهش ارزش پول ملی و نداشتن برنامه برای حفظ آن از جمله موارد اصلی گرانی کالاها و خدمات در کشور است. اتفاقی که در زمان کاهش ارزش پول ملی رخ می‌دهد، این است که بسیاری از کالاها و خدمات بیش‌از اندازه رشد قیمت را تجربه می‌کند.

بیضایی به سوء‌مدیریت منابع در اقتصاد اشاره کرد و ادامه داد: عرضه مسکن وضعیت مطلوبی ندارد و بر گرانی آن دامن می‌زند. همچنین احتکار و عدم برخورد با متخلفان باعث بروز چنین مشکلاتی در کشور شده که اغلب مردم خانه‌دار شدن برای‌شان به یک آرزو تبدیل شده است.

چه تعداد معامله انجام شد؟

تعداد معاملات انجام شده در مردادماه 99 در حدود 9/1 هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 175/8 درصد افزایش را نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 38/5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده ‌است. همچنین در ماه مورد بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 27/4 و 30/6 درصد رشد را نشان می‌دهد.

317 نفر از 100 هزار!

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، در شرایطی که اوضاع مسکن حال‌وروز خوبی ندارد و دغدغه اصلی بسیاری از زوج‌های جوان، تهیه سقفی برای زندگی مشترکشان است، وام اجاره مسکنی که دولت وعده آن را داده بود نیز هنوز به‌دست بسیاری از متقاضیان نرسیده است. به گزارش روزنامه خراسان، بانک‌ها تاکنون فقط به 3 دهم درصد از متقاضیان وام اجاره مسکن، تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

در شرایطی که فصل نقل و انتقالات مستاجران رو به پایان است و بسیاری از مستاجران چشم انتظار وام ودیعه مسکن مانده اند، خبرها از حرکت لاک پشتی نظام بانکی در رسیدگی به درخواست های این وام حکایت دارد. به طوری که به گفته وزیر راه تاکنون تنها 317 فقره وام پرداخت شده و خبرگزاری فارس هم در یک بررسی میدانی خبر داده که از میان 10 بانک مورد بررسی، بخشنامه این وام به 7 بانک ابلاغ نشده است.

وام کمک ودیعه مسکن که از مردادماه، ثبت نام آن به صورت پیامکی آغاز شد، طبق گزارش فارس، با استقبال پیامکی 2 میلیون و 200 هزار نفر مواجه شده است. بعد از ثبت نام پیامکی، قرار بوده تا مدارک متقاضیان تکمیل شود  که به گفته وزیر راه و شهرسازی از  این میزان ۶/۱ میلیون نفر کد ملی معتبر داشتند که در نهایت ۳۸۰ هزار نفر تشکیل پرونده دادند و ۱۰۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شدند.

با این حال، به نظر می رسد این آمارهای چند ده تا چند صد هزار نفری، با روندی که هم اینک در نظام بانکی مشاهده می شود، حکم نوشدارو بعد از مرگ سهراب را برای بسیاری از مستاجران داشته باشد. چرا که در شرایطی که شهریور به نیمه رسیده و فصل نقل و انتقالات رو به پایان است، خبرگزاری فارس در گزارشی میدانی خبر داده که از میان ۱۰  بانک مورد بررسی، بخشنامه اعطای این وام هنوز به شعب 6 بانک ابلاغ نشده است.از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از وزیر راه و شهرسازی آمار خانواده های واجد شرایط را بیش از 100 هزار نفر اعلام و در عین حال، تعداد افرادی  که وام را دریافت کرده اند تنها 317 نفر اعلام کرد والبته به نقل از رئیس کل بانک مرکزی وعده داد که روند پرداخت وام ودیعه شتاب می گیرد.
منبع: فارس
برچسب ها: گرانی ، مسکن ، مقصران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین