کد خبر: ۲۵۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
تعدادی از سیاستمداران عراقی از فرصت تبریک انتخاب «جو بایدن» به ریاست جمهوری آمریکا استفاده کرده و هریک براساس گرایش سیاسی خود، پیام خاصی برای او فرستاده یا در این باره اظهار نظر کردند.
ناطقان:  «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر پیشین عراق ابراز امیدواری کرد که بایدن چهره آمریکا را تغییر داده و روابط با کشورهای جهان را توسعه دهد.

پیام های متفاوت سیاستمداران عراقی به بایدن
دفتر نوری المالکی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: المالکی در پیام تبریکی به «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا، انتخاب او را به عنوان رئیس جمهور و کسب اعتماد مردم این کشور تبریک گفت.

براساس این بیانیه، المالکی در این پیام افزود: برای شما آرزوی موفقیت در ماموریت دشوار و موفقیت در رسیدگی به مشکلات و بحران های موروثی پیش روی شما برای تغییر چهره آمریکا و توسعه روابط با کشورهای دوست و جهان را دارم.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین عراق نیز از بایدن خواست تا مسیرهای گذشته را اصلاح کند.

وی در پیام تبریک خود به بایدن گفت: بی شک، دانش و تجربه طولانی شما در امور عراق و منطقه بهترین یاری به همه ما در زمینه اصلاح مسیرهای بسیار منحرف شده سالهای گذشته و بازسازی اعتماد و همکاری بین طرف های مختلف به نفع ملتها و کشورهای منطقه و ایجاد امنیت، صلح و عدالت است.

«محمد علی الحکیم» وزیر امور خارجه دولت نخست وزیر پیشین عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی» نیز دیگر سیاستمداران عراقی بود که به انتخاب بایدن به ریاست جمهوری واکنش نشان داد.

وی در توییتی نوشت: پیروزی جو بایدن دموکرات به معنای مرحله جدیدی از "سیاست آرام سازی و مشورت و بازنگری در منطقه ما و بازگشت به خاستگاه اروپا و ناتو خواهد بود.

الحکیم همچنین پیروزی بایدن را به معنای "سیاست تجدید شده به سمت چین و روسیه" دانست و افزود که "راه حل سریعی برای مسئله فلسطین وجود نخواهد داشت".

وزیر خارجه دولت عبدالمهدی پیش بینی کرد که «سوزان رایس» پست وزارت خارجه آمریکا را بدست بگیرد.

این درحالی است که رهبران برخی دیگر از جریان های شیعه در عراق از جمله  «سید عمار حکیم» رهبر «جریان حکمت ملی» و «ائتلاف عراقیون» و «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف «النصر» و نخست وزیر پیشین عراق و «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر تاکنون به تغییرات در کاخ سفید واکنشی نشان نداده اند.

«مسعود بارزانی» رهبر حزب دمکرات کردستان عراق نیز در توییتی بایدن را "دوست خود" توصیف کرد و نوشت: تبریک قلبی خود را به دوستم جو بایدن رئیس جمهور منتخب ابراز می دارم.

وی افزود: امیدوارم که جهان آزاد تحت رهبری شما شاهد صلح و شکوفایی بیشتر باشد.

«مسرور بارزانی» رئیس دولت محلی اقلیم کردستان عراق نیز پیروزی بایدن را تبریک گفت و در توییت خود نوشت: چشم انتظار تداوم همکاری مستحکم و قوی بین اقلیم کردستان عراق و آمریکا هستم.

وی افزود: شراکت ما برای ثبت و شکوفایی منطقه ای ضروری است.

این درحالی که در سایه واکنش برخی طیف های شیعه عراق و کردها به انتخاب بایدن، اما با گذشت سه روز از انتخاب او، واکنشی از میان رهبران اهل سنت عراق از جمله «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و رئیس ائتلاف «القوی العراقیه» نسبت به این موضوع صورت نگرفته و تنها ،«خمیس الخنجر» از رهبران اهل سنت و «مشعل الجبوری» از اعضای تشکل تازه تاسیس «الجبهه العراقیه» نسبت به پیروزی بایدن واکنش نشان دادند و الجبوری از بایدن خواست تا طرح سابق خودش برای تقسیم عراق را اجرا کند!

«خمیس خنجر»  نیز پیروزی بایدن را «فرصت جدیدی در جهان برای گشودن صفحه جدیدی به سمت ثبات و گفتگو» توصیف کرد.

جو بایدن با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر تنها ۲۱۴ رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و خانم «کامالا هَریس» نیز به عنوان اولین زن، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.

این نامزد حزب دمکرات در سومین دور نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخاباتی نفس‌گیر ابتدا با هم‌حزبی‌های خود به رقابت برخاست و سرانجام در ماه اوت به عنوان نامزد رسمی این حزب برای رقابت با ترامپ رئیس جمهوری چهل و پنجم و نامزد حزب جمهوریخواه برگزیده شد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین