کد خبر: ۲۵۲۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
گفت‌وگوی تلفنی میان نخست‌وزیر مکلف لبنان و وزیر خارجه سابق این کشور با حضور فرستاده فرانسه تنش میان این دو شخصیت لبنانی را کاهش داد اما بر روند تشکیل دولت تأثیری نگذاشت. هیچ کدام از تیم‌ها حاضر نیستند به نفع دیگری کوتاه بیایند. فرانسه بیشتر وزیر خارجه سابق لبنان را مسؤول می‌داند و آمریکا به دنبال تحریم‌های بیشتر علیه اوست. این شرایط و افزایش تهدیدها و فشارها اوضاع را وخیم کرده است.
ناطقان: به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، بعد از دو سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به لبنان که در جریان آن دستورات خود را برای مرحله آتی لبنان مشخص کرد، اخیرا پاتریک دورل، مشاور رئیس‌جمهوری فرانسه در امور خاور نزدیک وارد لبنان شد تا شروع به توبیخ و سرزنش کند و اسامی وزرای دولت سعد حریری را انتخاب کند. وی با رهبران سیاسی از جمله جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان و وزیر خارجه سابق این کشور، امین الجمیل، رئیس‌جمهوری سابق، سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده و سمیر جعجع، رئیس القوات اللبنانیه دیدار کرد. دورل در این دیدارها بر لزوم تشکیل دولت و امتیازدهی تأکید کرد. وی گفت که در غیر این صورت نشست حمایت مالی از لبنان لغو شده و از ورود اموال ممانعت به عمل می‌آید. فرستاده فرانسه معتقد است که تمام گروه‌ها باید امتیاز بدهند اما بیشتر روی جبران باسیل تأکید دارند و معتقدند مانع بزرگتر اوست. کسانی که با او دیدار داشتند می‌گویند هدف این سفر استناد به تحریم‌های آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان و باسیل برای امتیازدهی است.

حزب‌الله از دورل خواسته بود تا از حریری بخواهد دیداری با باسیل داشته باشد چراکه نمی‌توان تنها او را مسؤول کارشکنی دانست. دورل نقش میانجیگر را ایفا کرد و حریری و باسیل گفت‌وگوی تلفنی برقرار کردند.

به گفته منابع دورل بیشتر برای تعیین پست‌ها مداخله می‌کند. فرانسه بیشتر روی پست‌های وزارت انرژی، ارتباطات و دارایی متمرکز است و می‌خواهد افراد غیرحزبی این پست‌ها را برعهده بگیرند. فرانسوی‌ها اسامی را که خوششان می‌آید، مشخص کرده‌اند.

موضع آمریکا و اروپا در قبال لبنان تحریم‌ها و فشارهای بیشتر است. به نظر می‌رسد واشنگتن قصد دارد تحریم‌های بیشتری را علیه باسیل به دلیل ارتباط با حزب‌الله و سوریه اعمال کند. واشنگتن تحریم‌ها را اعمال می‌کند و پاریس به گونه‌ای به باسیل نگاه می‌کند که گویی اولین کسی است که کارشکنی می‌کند و از حزب‌الله انتظار دارد هم‌پیمانش را به کوتاه آمدن قانع کند.

تا به این لحظه راهکاری دیده نمی‌شود. حریری همچنان اسیر خطوط قرمزی است که براساس فضای حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش برای خود تعیین کرده است.
اظهارات سفیر آمریکا در بیروت کاملا واضح بود. وی گفت: ما از دولت اخیر حمایت نمی‌کنیم چراکه حزب‌الله آن را تشکیل داده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین