کد خبر: ۲۵۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
به نخستین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی رسیدیم. سرباز وطن که دقیقا یک سال قبل در چنین روزی در حوالی فرودگاه بغداد، بی‌آنکه دشمن حتی شهامت رودررویی مستقیم با او را داشته باشد، با حمله پهپادی به کاروان او و همراهانش به شهادت رسید.
ناطقان: «وطن امروز» در ادامه نوشت: به همین مناسبت سراغ بعضی اهالی ورزش رفتیم؛ حوزه‌ای که مانوس با روح جوانمردی و مروت است؛ حوزه‌ای از جنس قهرمانی و پهلوانی؛ صفاتی که همگی در وجود فرمانده ابدی سپاه قدس بود و از او چهره‌ای آرش‌وار برای مرز و حتی فرامرزهای ایران ساخت.

ورزشکاران که سال قبل در مراسم تشییع شهیدحاج‌قاسم سلیمانی سنگ تمام گذاشتند، حالا همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی پاسخگوی سوالات ما بودند.

۴ پرسش مشترک را از اهالی ورزش پرسیدیم که بعضی‌ یک به یک پاسخ دادند و بعضی مثل مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال، در دل‌نوشته‌ای از حاج‌قاسم گفتند.

یادمان نرود سردار سلیمانی پیش از آنکه وارد سپاه شود و پیش از آنکه در جبهه جنگ ۸ ساله علیه دشمن بعثی خودش را سرباز قاسم سلیمانی معرفی کند، از علاقه‌مندان به ورزش باستانی بود و دستی بر آتش این رشته پهلوانی داشت؛ مردی با روحی بلند که هرگز در مرزبندی حزبی و جناحی تعریف نشد و بسان فرماندهی فراجناحی، برای همیشه سرباز واقعی وطن باقی ماند.

اما ۴ پرسش مشترک ما از ورزشکاران و دست‌اندرکاران این حوزه:

۱- به نخستین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی رسیدیم، از لحظه‌ای بگویید که خبر شهادت ایشان را شنیدید.

۲- نبود ایشان در این یک سال چگونه احساس شد؟

۳- مردم ما امنیت کشورشان را مدیون سردار سلیمانی‌ و همرزمان ایشان هستند؛ از نعمت امنیت بگویید.

۴- ما باید چطور انتقام ترور چنین شخصیت برجسته‌ای را از دشمن بگیریم؟

احمد مددی،  مدیرعامل باشگاه استقلال: هنوز رفتنش را باور نمی‌کنم

۱- لحظه‌ای که خبر شهادت جانگداز سپهبد قاسم سلیمانی را شنیدم، مثل همه هموطنانم سراسر وجودم را خشم گرفت. بنده هم عضو کوچکی از آن جمعیت ده‌ها میلیونی بودم که در تشییع پیکر پاک آن شهید بزرگوار شرکت کردم و با وجود گذشت یک سال، هنوز باور نمی‌کنم این شهید والامقام در کنار ما نیست. آمریکایی‌ها و همپیمانانش در منطقه باید بدانند در به شهادت رساندن سردار دل‌ها و سرباز وطن مرتکب اشتباه محاسباتی شدند و قطع به یقین با انتقام سختی مواجه خواهند شد.

۲- همان‌طور که عرض کردم هنوز باور نمی‌کنم این شهید والامقام دیگر کنار ما نیست. شهادت هنر مردان خداست اما مگر می‌شود جای خالی این شهید عزیز را حس نکرد؟ به برکت خون این شهید و همرزمانش بود که فتنه داعش در خاورمیانه ریشه‌کن شد. با این حال مطمئنم سردار قاآنی، جانشین ایشان همه تلاش خود را می‌کند که راه شهید سلیمانی ادامه یابد.

۳- مردم ما، مردم فهمیده‌ای هستند. آنها خودشان همه چیز را بخوبی تشخیص می‌دهند. امنیت فعلی ما و آرامش ما مدیون تلاش‌های شهید سلیمانی و هزاران همرزم او است. دور نبود که داعش در ایران اسلامی گردن‌کشی کند اما با تدابیر مقام معظم رهبری و مجاهدت‌های شهید سلیمانی، ریشه فتنه خشکانده شد. به قول شهید سلیمانی، ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم. ما از شهادت و جانبازی هراسی نداریم. مردم بدون اینکه کسی بگوید، خادمان و خائنان را می‌شناسند.

۴- نام نیک شهید سلیمانی در میان مردم ایران نشان از جایگاه والای ایشان در قلب مردم ایران دارد. اینکه چگونه باید انتقام خون این شهید بزرگوار را گرفت، در چند بُعد قابل بحث است. اول اینکه ما باید در حوزه خودکفایی اقتصادی گام برداریم تا مسائلی چون تحریم نتواند اهرم فشاری برای ما باشد، چرا که شهید سلیمانی همواره روی توانمندسازی داخلی تاکید داشت و به عبارتی ما باید رهرو ایشان باشیم. بحث دیگر هم این است که ما باید پیرو منویات و رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب باشیم. حمله موشکی به پایگاه آمریکایی‌ها یک انتقام بود و در ادامه مقام معظم رهبری فرمودند هنوز انتقام اصلی گرفته نشده؛ مطمئنا ما از خون شهید سلیمانی نخواهیم گذشت.

مریم بربط، بانوی قهرمان جودو: حاج‌قاسم؛ مردی که پای حرفش بود

۱- اینقدر خوب و محبوب زیستی که به ما هم جرأت می‌دهی بخواهیم مثل تو باشیم. وقتی خبر شهادتت رسید، اولش باورم نشد، دلم نمی‌خواست باور کنم که دیگر رفتی ...

هر بار که سخنرانی ایشان را در جایی می‌شنیدم، حال دلم خوب می‌شد، چون می‌دانستم حاج‌قاسم حرفی بزند پای حرفش می‌ایستد. افتخار می‌کردم به این همه ابهت و صلابت؛ از اینکه این شخص یک ایرانی است و برای خاک ایران مبارزه می‌کند.

۲- یک سال از نبودنت گذشت اما هنوز در قلب همگی ما زنده هستی. وارد هر مغازه و هر خانه‌ای می‌شوم، عکس تو آنجاست. در فضای مجازی همه‌جا هنوز هم اخبار افتخاراتت دست به دست می‌چرخد.

۳- با وجود افرادی مثل حاج‌قاسم دل‌های ما قرص است که کسی نمی‌تواند به خاک و جان و ناموس ما دست‌درازی کند.

۴- بهترین انتقامی که می‌توانیم بگیریم این است  که کاری را بکنیم که حاج‌قاسم این همه سال به خاطرش جنگید ... برای اهدافمان در هر زمینه که هستیم تلاش کنیم و هر روز پیشرفت کنیم تا ایران را به قله‌های رفیع موفقیت برسانیم.

محمد محمدی‌بریمانلو، قهرمان جودوی جهان: شعله انتقام هنوز در وجود ما روشن است

۱- وقتی خبر شهادت را شنیدم، شوکه شدم. برای یک سرباز وطن، بهترین درجه و مدال افتخار، شهادت است. حیف بود حاج‌قاسم با مرگ طبیعی از این دنیا برود و حق ایشان بود به مدال رفیع شهادت برسد. برای همه ما دردآور است که حاج‌قاسم را از دست دادیم اما شعله انتقام هنوز در وجود ما روشن است و منتظر آن روزی هستیم که انتقام شهادت سردار را بگیریم.

۲- نبود ایشان از نظر عاطفی و کسی که تکیه‌گاه برای ما ایرانی‌ها بود سخت است اما ایشان برنامه‌هایی داشتند و شاگردان خوبی تربیت کردند که ادامه‌دهنده راه او هستند. به همین دلیل فکر نمی‌کنم از نظر کاری کمبودی احساس شود.

۳- سردار سلیمانی و یارانش امنیت کشورمان را در مرزهای ایران برقرار کرده بودند. هیچ‌وقت اجازه ندادند دشمنان از مرزهای کشور به ایران ورود کنند تا جنگی برپا شود. مردم امنیت مرزهای کشور را مدیون حاج‌قاسم و یارانش هستند. ایشان در کنار دیگر بزرگان کشورمان در تاریخ جاودانه شد و همیشه به یاد او هستیم. تاریخ او را فراموش نخواهد کرد.

۴- قطعا انتقام باید گرفته شود. مسببان ترور باید به بدترین شکل مجازات شوند و شکی در این نخواهد بود که روزی انتقام خون سردار سلیمانی گرفته خواهد شد. یکی از راه‌هایی که می‌شود انتقام ترور را گرفت این است که اسم و پرچم ایران را در همه عرصه‌ها در دنیا بالا ببریم. مردم باید راه و آرمان‌های سردار عزیزمان را ادامه دهند.

ستار همدانی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال: سردار، حاکم دل‌ها بود

۱- حاج‌قاسم در دل مردم برای خودش جا باز کرده بود و حکومت بر دل‌ها در نهایت عزیزش کرد. صبح جمعه وقتی خبر را شنیدم ابتدا باور نکردم. شوکه بودم که مگر می‌شود چنین اتفاقی رخ دهد؟ هنوز تلخی آن لحظات را به یاد دارم.

۲- مردم با شهید سلیمانی ارتباط دلی برقرار کرده بودند و طبیعتا نبودش بشدت حس می‌شود.

۳- سردار امنیت را به جامعه ما خیلی پیش‌تر از اینها داده بود ولی چشم بصیرت نداشتیم.

۴- با اتحاد اجتماعی و همدلی و وحدت و همبستگی در مقابل بیگانگان و بدخواهان وطنمان، می‌توانیم نشان دهیم مکتب و افکار حاج‌قاسم در فرهنگ ما نهادینه شده است.

مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال: شما تا همیشه زنده‌ای سرباز وطن

اینجا تا صبح برف می‌بارید. مثل همان موعد زمستانی در آن سرمای استخوان‌سوز. لحظه‌ای که نخستین‌بار او را دیدم و مبهوت برابر عظمتش خاطرات زرینی را که برای نسل‌های مختلف رقم ‌زده بود در ذهن مرور کردم. چه لحظه شگفت‌انگیزی بود!

نگاهی از سر تواضع و خضوع همیشگی چون همیشه کرد و در آنی و با لبخند پرهیبتی که نظیرش را قبلا فقط از خودش دیده بودم به‌سرعت رفت برای فتح‌الفتوحی دیگر ... جوانان جبهه امیدشان بعد از ذات پروردگار به آنان بود. ...راستش در روزگار جوانی این شخصیت‌های بزرگ، معلم‌های راستینی بودند که برای نسل‌های جوان‌تر الهام‌بخش بودند.

اینجا تا صبح برف می‌بارید.

برف که می‌بارد خاطره‌ها زنده می‌شود. قصه هزار و یک شب آنقدر حکایت‌های نانوشته دارد که در این سطور نمی‌گنجد. من می‌خواهم اما از وطن بنویسم. از سرباز وطن و از مرد میدان. آن روز که خودش نوشت: در راه عشق جان دادن چقدر زیباست... مشخص بود دل در گرو عشقش نهاده است. سالیان متمادی دشمن را سرگردان و ناامید کرد و در روزهای دشوار موازنه را به نفع ملت‌مان عوض کرد و دست آخر همان که نوشت برایش رقم خورد.

در راه عشق ...

اینجا تا صبح برف می‌بارید.

از آن روز، سال‌های سال می‌گذرد و آن لبخند، آن چهره پر از آرامش درون، آن تقوا و زهد و ایثار، همچنان در ذهنم باقی مانده. صدای غم‌انگیز پیر و جوان، سکوت اندوه شب‌های قبل را شکسته بود. همه جا آه بود و حزن. همه جا غم بود و پریشان‌حالی و دل‌هایی مالامال از تاثر فراق ایشان. مردم حق‌شناس و سوگوار دارند با اشک سردار آسمانی‌شان را به سوی بهشت بدرقه می‌کنند. سردار نازنین دل‌ها، نگاه کن که ۸۰ میلیون گونه‌های‌شان خیس است. شما تا همیشه زنده‌ای سرباز وطن ...
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین