کد خبر: ۲۵۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
آهو خردمند بازیگر، نقاش، مترجم و خواهر مرحوم نیکو خردمند است. جالب است بدانید که آهنگ آهو خانم با صدای خواننده قدیمی مارتیک در وصف آهو خردمند بوده است.
ناطقان: چکیده ای از بیوگرافی آهو خردمند


عکس نوجوانی آهو خردمند,آهو خردمند و فرزندانش,عکسهای آهو خردمند


نام اصلی: آهو خردمند

تاریخ تولد: 14 اردیبهشت 1329

محل تولد: تهران

حوزه فعالیت: بازیگری، نقاشی و مترجمی

 
بیوگرافی آهو خردمند

 
عکسهای آهو خردمند,همسر آهو خردمند,سن آهو خردمند

آهو خردمند در خانواده ای هنرمند در تهران چشم به جهان گشود

 

آهو خردمند متولد 14 اردیبهشت 1329 در تهران، بازیگر، نقاش و مترجم است.

آهو خردمند در خانواده ای هنرمند در تهران چشم به جهان گشود. پدرش مصطفی خردمند از بازیگران وکارگردانان عرصه تئاتر و عمویش در فیلمنامه نویسی مشغول بود، خواهرش مرحوم نیکو خردمند هم بازیگر و دوبلور معروف و همسر خواهرش اسماعیل شنگله نیز از مشاهیر تئاتر بود.

 

آهو خردمند در سال 1347 وقتی 18 ساله بود کار تئاتری خود را آغاز کرد و در اداره تئاتر استخدام شد، ابتدا در گروه شوهر خواهرش اسماعیل شنگله و سپس در گروهعلی نصیریان تئاتر را ادامه داد

 


 

آهو خردمند فارغ التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک. است. او از از سال۱۳۴۷فعالیت هنری خود را در تئاتر آغاز نمود. با حضور در صحنه از نمایشها: «خسرو و شیرین» ، « افول» ، «لبخند باشکوه آقای گیل»

 

بازیگری در تلویزیون را از سال ۱۳۵۱ با مجموعه آدم و حوا آغاز نمود .و پس از آن در مجموعه های دیگری مانند: خلیل ده مرده، طلاق، در گذر عاشقی به ایفای نقش پرداخت.

 

خردمند همچنین فعالیت در سینما را از سال 1352 با فیلم "پسر ایران از مادرش بی خبر است" ساخته فریدون رهنما شروع کرد اما تا پیش از پیروزی انقلاب در فیلم دیگری ایفای نقش نکرد.

 

آهو خردمند یکسال بعد از انقلاب سال 1358 ابتدا در فیلم مقطع انفجار به کارگردانی زنده یاد ساموئل خاچیکیان و سپس عفریت بازی کرد که جلوی پخش آنها گرفته شد اما در نهایت بازی در فیلم مرز سال 59 مجوز پخش گرفت.

 

آهو خردمند درسال ۱۳۶۳ ایران را ترک کرد و نزدیک به دو دهه در آمریکا و کانادا اقامت داشت. او در آن سوی مرزها هم البته نسبت به هنر بی‌اعتنا نبود و فعالیت‌هایی مانند ساخت مستندهای اجتماعی درباره وضعیت فرهنگی كودكان ایرانی مقیم خارج یا راه‌اندازی یك گروه نمایشی در ونكوور كانادا را پی گرفت. او حتی كارهایی آموزشی را در آنجا انجام داد كه از آن جمله می‌توان به تدریس تئاتر درمانی برای كودكان دارای دو فرهنگ اشاره كرد.

 

صحبت های بانو اهو خردمند در مورد مهاجرتش: "چون بازیگر زن در سن و سال من كم بود، پیشنهاد كار زیاد داشتم. سپس پیشنهادها كم شد. من كه حقوق بگیر جایی نبودم و خلاصه بعد از حدود یک سال بیكاری، تصمیم گرفتم بروم."



 

آهو خردمند بعد از 17 سال دوری در سال ۱۳۸۱ به ایران بازگشت و فعالیت سینمایی اش را پی گرفت. آهو خردمند پس از بازگشت به ایران ابتدا در تئاتر بازی کرد سپس برای شروع مجدد بازیگری در نقش کوتاهی در فیلم واکنش پنجم به کارگردانی تهمینه میلانی به ایفای نقش پرداخت.

 

البته خردمند از این حضور رضایت چندانی نداشت: «فیلمنامه واكنش پنجم را شبی برایم فرستادند و صبح قرارداد بستم. باید از جایی شروع می‌كردم و خانم میلانی هم از نظر تبلیغات چیزی كم نگذاشت، ولی من از بازی خودم راضی نبودم.» اما به‌هرحال این مقدمه‌ای بود برای ورود مجدد به عرصه‌ای كه حالا با كوله باری از تجربه و آگاهی همراه شده بود.

 

اولین فیلم مهم آهو خردمند پس از ورود به ایران، شهر زیبا به كارگردانی اصغر فرهادی بود. او در این فیلم اگرچه نقش اصلی نداشت، اما كاراكتری حساس به او سپرده شده بود كه در صورت بی‌توجهی می‌توانست كاملا مسیری متفاوت از هویت اصلی نقش پیدا كند؛ زنی ستمدیده كه برای خوشبختی دخترش، پیشنهادی سخت به شخصیت اصلی فیلم می‌كند.

 

آهو خردمند در این فیلم خوب بازی كرد و در كنار فرامرز قریبیان یكی از باورپذیرترین نمونه‌ها را از یك خانواده ایرانی به نمایش گذاشت. او در این فیلم نشان داد كه اگر یک بازیگر از دانش و بینش درست بهره‌مند باشد، چگونه می‌توان نقش مكمل را در كنار نقش‌های اصلی، پررنگ و پر وجهه ساخت. همچنین آهو خردمند برای فیلم شهر زیبا کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره فیلم فجر شد.

 
 

از زندگی شخصی آهو خردمند اطلاعات زیادی در دسترس نیست فقط میتوان گفت که همسر آهو خردمند محمود استاد محمد نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر بود که در سال 1392 به دلیل سرطان کبد درگذشت. ثمره این ازدواج پسری به نام کاووس است.

 

شاید کمتر کسی میداند که آهنگ آهو خانم با صدای خواننده مطرح قبل و پس از انقلاب مارتیک، در وصف خانم آهو خردمند و با همکاری همسر فقید وی استاد محمود استاد محمد است.

 
آهو خردمند و نقاشی


 

اهو خردمند علت حضور خود در عرصه ی نقاشی را اینگونه شرح میدهد . شش سال پیش مرگ خواهرم تاثیر بسیار زیادی بر من گذاشت و من دچار افسردگی شدیدی شدم، در واقع دارویی بود که باعث آرامش من می شد از همان ابتدا این صورتک ها آدم های کوچک مرا رها نمی کردند تا اینکه این اواخر کارهایم حرفه ای تر می شد و هر کس که آنها را می دید به من پیشنهاد این را می داد که آثارم را جمع آوری کرده و نمایشگاهی به دیده عموم بگذارم بعد از آن بود که به این مسئله نگاهی جدی تر کردم .

 

تابلوها با گواش و آکرولیک کار شده و سبک خاصی ندارند و دوستان نقاش که آثار را دیده اند بیان داشته اند همچین سبکی هنوز مشخص نیست و نداریم ولی به هر حال به فکر این هستیم که یک اسمی برایش بگذاریم.

 

بانو اهو خردمند در عرصه ی ترجمه متون هم سر رشته ای دارند چندین نمونه از کار های وی عبارت اند از:

پزشک نازنین، نیل سایمون، اسباب‌بازی‌های زیرشیروانی، لیلیان هلمن، جشن سالگرد، خواهران خوب

 
فیلم های سینمایی آهو خردمند:

 
 مرز (1359)     انفجار (1359)      عفریت (1361)
 تفنگدار (1361)     سیاه راه (1362)      دادشاه (1362)
پدربزرگ (1364)      دزد و نویسنده (1365)     

واکنش پنجم (1381)
 شهر زیبا (1382)     گاهی واقعی (1383)      ما همه خوبیم (1383)
 ستاره‌ها ۱: ستاره می‌شود (1384)     بچه‌های ابدی (1385)      هميشه پاي يك زن در ميان است (1386)
 زخم شانه حوا  (1386)    آتش سبز (1386)     طاووس های بی پر (1387)

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین