کد خبر: ۲۶۶۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
مفتح گفت: توزیع میوه به صورت گسترده شروع شده و هم اکنون بازار آرامی داریم و قیمت ها رو به کاهش است.
ناطقان: مفتح قائم مقام وزیر صمت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص دلایل نابسامانی بازار کالاهای اساسی در شب عید تصریح کرد: در بخشی از کالاها مشکلی نداریم اما در تعدادی از کالاها مشکل داشتیم.

او در خصوص بازار میوه گفت: امسال دو مناسب شب عید و ماه مبارک رمضان به هم نزدیک شده که در این ایام پیک مصرف میوه داریم. ذخیره سازی خوبی در بخش میوه انجام شده و توزیع به صورت گسترده شروع شده است. هم اکنون بازار آرامی داریم و قیمت ها رو به کاهش است.

مفتح بیان کرد: بحرانی در مورد موز پیش آمده بود اما ظرف چند روز پیش قیمت این محصول به یک سوم رسیده و باز هم رو به کاهش است.

این مقام مسئول ادامه داد: در بحث شکر هم با وجود افزایش مصرف خانگی و صنعتی هم اکنون بازار آرامی داریم.

مفتح در خصوص بازار روغن توضیح داد: روغن سرخ کردنی به وفور در بازار موجود است اما در روغن جامد کمبود داریم و برنامه ریزی شده تولید این نوع روغن افزایش یابد. در اوایل ماه فروردین این مشکل هم کم می شود.

قائم مقام وزیر صمت در خصوص بازار مرغ گفت: بازار مرغ در بخش توزیع مشکل دارد . امروز به طور گسترده عرضه مرغ صورت گرفته است. وقتی گوشت قرمز گران شود، بازار مصرف به سمت مرغ می رود.

او ادامه داد: وزارت جهاد و صمت جلسه مشترک داشتند و  برنامه ریزی برای تنظیم بازار مرغ انجام شده است.

مفتح گفت: در  حوزه روغن  و مرغ شبکه توزیع را مقصر می دانیم در بقیه بخش ها خیر.
شبکه توزیع در کشور سنتی است

این مقام مسئول تاکید کرد: شبکه توزیع بحث علمی، مستقل و مهم است اما بسیاری از مردم و مسئولان به این موضوع توجهی ندارند.نگاه ساده انگارانه نسبت به توزیع داریم.

او ادامه داد: شبکه توزیع ما بزرگ شده اما هنوز سنتی است. به میزانی که تولید رشد کرده شبکه توزیع رشد نداشته است.

مفتح گفت: اگر نظام توزیع بهینه باشد، بازخوردهای مناسب به مدیران داده می شود تا به موقع نسبت به تامین اقدام کنند.
بخش تولید و توزیع از هم گسسته است

در ادامه برنامه عزیزنژاد کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: گوشت مرغ به عنوان کالای جانشین محسوب می‌شود و وقتی قیمت گوشت افزایش می‌یابد، تقاضا برای کالای جانشین افزایش پیدا می‌کند. رشد تقاضای ناشی از افزایش قیمت گوشت موجب می‌شود که به تدریج شیب افزایش قیمت نسبی مرغ را هم داشته باشیم.

او با بیان اینکه دلالی ذاتا بد نیست، اما نباید برای نظام اقتصادی مضر باشد، گفت: تولیدکننده باید اطمینان داشته باشد که زحماتش هدر نمی رود.

عزیزنژاد بیان کرد: دلیل اینکه می‌بینیم یک کشاورز، محصول هندوانه خود را از عصبانیت له می‌کند، این است که به او آموزش‌های درستی برای کشت مناسب داده نشده است و از او حمایت هم نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در بخش تامین،  تولیدکنندگان بخش خصوصی، واردکنندگان و شرکت هایی که بازار را تنظیم می کنند موثر هستند. ما برآوردی از نیاز واقعی بازار نداریم و برنامه ریزی در سمت تامین وجود ندارد.

او با اشاره به مشکلات حوزه توزیع گفت: در بحث توزیع هر کالا با کالایی دیگر تفاوت دارد. امسال در بحث واردات  نهاده ها مشکلات زیادی وجود داشت و فساد انجام گرفت.

عزیزنژاد افزود: امسال علاوه بر گران فروشی بحث احتکار هم مطرح است و کالاهای اساسی مورد نیاز ماه رمضان هم انبار شده است.

او تاکید کرد: سیستم یکپارچه و هماهنگ لازم است  که  مشخص شود نهاده بعد از واردات به کجا می رود.

این کارشناس اقتصادی گفت: ارتباط مناسبی بین بخش تولید و بخش تجارت و بازرگانی وجود ندارد و حلقه وصل بین توزیع و تولید گسسته است.
برچسب ها: بازار ، میوه ، آرام
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین