کد خبر: ۲۶۶۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
رئیس مجلس:
محمدباقر قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا سفرهای استانی شما جنبه تبلیغاتی دارد یا خیر؟، گفت: به هیچ‌وجه سفرهای استانی بنده تبیلغاتی نیست، بلکه یک ضرورت است که باید ادامه پیدا کند نمایندگان بعد از هر سه هفته کاری در مجلس یک هفته برای نظارت به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و در آنجا با مردم در ارتباطند.
ناطقان: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری امشب که  از شبکه دو سیما پخش شد با اشاره به عملکرد یکساله مجلس یازدهم، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و عید نوروز، گفت: مجلس طرح خوبی همچون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تصویب کرد و در آینده نیز تاثیرات آن بیشتر می شود. در مجلس به عنوان نماینده مردم، مهمترین دغدغه آنها را که فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم هاست، دنبال کردیم.

وی ادامه داد: برای رفع تحریم ها باید تلاش کنیم و همچنین با تکیه به توان داخلی نسبت به خنثی کردن تحریم ها، گام برداریم.

زئیس مجلس با بیان اینکه بحث تحریم به عنوان یکی از اولین موضوعات در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفت، اضافه کرد: برجام یک سند بین المللی و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد است که براساس آن همه طرف ها مکلف به اجرای تعهدات برجام هستند، اما آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد و در دوره ریاست جمهوری ترامپ خلاف تعهدات و مقررات بین المللی اقداماتی را انجام داد. این در شرایطی بود که ما تمام تعهداتمان را به صورت تمام و کمال اجرا کردیم.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به روند تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها اظهار داشت: در مجلس کار کارشناسی دقیقی با حضور صاحب نظران، کمیسیون های تخصصی و استفاده از نظرات شورای امنیت ملی انجام گرفت تا این قانون به تصویب برسد. قانون مذکور در چارچوب برجام مصوب شده است.

قالیباف تصریح کرد: براساس ماده 36 برجام؛ هر کدام از طرفین که به تعهدات خود عمل نکنند، طرف مقابل اجازه دارد تا نسبت به کاهش تعهدات گام بردارد. بر همین اساس ما در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، کاهش تعهدات برجامی را برای دولت ملزم کردیم و یکی از مهمترین بخش های آن موضوع پروتکل الحاقی بود. همچنین از دیگر مباحث این قانون مجوزی است که به دولت برای غنی سازی 20 درصد و بیشتر داده شده و موضوع راه اندازی آب سنگین اراک نیز از دیگر مفاد این قانون است.

وی عنوان کرد: قانون اقدام راهبردی قبل از روی کار آمدن بایدن در مجلس تصویب شد، دلیلی ندارد که ملت ما یکطرفه به اجرای تعهدات برجامی بپردازد. ما پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کردیم که همه تحریم ها رفع شود، اما طرف های مقابل نه تنها تحریم ها را برنداشتند، بلکه تحریم های بیشتری را علیه ما اعمال کردند.

نماینده تهران در مجلس اظهار داشت: با اجرای این قانون طرف‌های برجامی فهمیدند که ما دست‌بسته نیستیم و یکطرفه نیز به تعهدات عمل نخواهیم کرد. امروز وزیر خارجه کشورمان در همه نشست‌هایی که با وزرای خارجه 1+4 دارد شاهد تحرکی از سوی آنهاست که به دنبال قانون مجلس ایجاد شده است. قانون مجلس یک ابزار و قدرت چانه‌زنی و فرصتی بیشتر برای گفت‌وگوست.

رئیس مجلس با بیان اینکه هدف این قانون تنها گفت‌وگو نیست بلکه هدف اصلی رفع تحریم‌هاست، ادامه داد: ما در چارچوب برجام این قانون را تصویب کردیم و هیچ کاری خلاف برجام انجام ندادیم. اکنون نوبت طرف‌های دیگر است که به تعهدات خود عمل کنند. امروز آنها فکر می‌کنند در ایران برای اجرای برجام چند صدا وجود دارد در صورتی که صدای مسئولان و مردم یکی است و همه انتظار دارند تا تحریم‌ها در چارچوب برجام رفع شود.

قالیباف با تاکید براینکه در مجلس دو اولویت دنبال می‌شود، افزود: یکی رفع تحریم‌ها از طریق قانونی است که تصویب کرده‌ایم و دیگری بی‌اثرکردن تحریم‌ها و کاهش فشار به مردم است که از طریق اصلاح ساختار بودجه و برنامه 5 ساله هفتم توسعه دنبال خواهد شد. در قانون مصوب مجلس این شرایط وجود دارد که هر زمانی طرف‌های برجامی به وعده‌های خوب عمل کردند و دولت گزارش آن را به مجلس داد بلافاصله ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

وی با اشاره به عملکرد مجلس در طول 7 ماه گذشته بیان کرد: ما نباید از خودمان راضی باشیم و هر چقدر که تلاش کنیم کم است. اما قانون اساسی برای مجلس دو وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را تعریف کرده است. مردم  از ما توقع اجرای قانون را ندارند چرا که اجرای قانون برعهده دولت است. ما با قانونگذاری در حقیقت برای فعالیت‌های دولت ریل‌گذاری می‌کنیم. با توجه به دغدغه‌های مردم امروز نظارت در حوزه مسائل اقتصادی و توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی دو مقوله‌ای است که در مجلس با جدیت دنبال می‌شود.

نماینده تهران در مجلس، در پاسخ به این سوال که آیا سفرهای استانی شما جنبه تبلیغاتی دارد یا خیر؟، گفت:: به هیچ‌وجه سفرهای  استانی بنده تبیلغاتی نیست، بلکه یک ضرورت است که باید ادامه پیدا کند.

رئیس مجلس در همین راستا ادامه داد:نمایندگان بعد از هر سه هفته کاری در مجلس یک هفته برای نظارت به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و در آنجا با مردم در ارتباطند. اما برخی از مسائل در حوزه‌های انتخابیه در سطح ملی است. مثلا برخی از پروژه‌های راه، بیمارستان‌ها و کارخانجات نیاز به نگاه ملی دارد. حضور و نظارت میدانی در بین مردم کمک می‌کنند تا پروژه به ریل اصلی خود بازگردد. از روی کاغذ نمی‌توان تصمیم گرفت. مردم انتظار دارند تا حداقل صدای آنها شنیده شود. به عنوان مثال در سفر استانی به خوزستان 740 روستا در کنار رودخانه بزرگ با مشکل تنش آبی روبه‌رو بود در این سفر ما مسئله را پیگیری کردیم و امروز مشکل آب 120 روستا حل شده است.

قالیباف تصریح کرد:در بودجه سال 1400 اعتبارات قابل توجهی برای حل مشکل تنش آبی این روستاها و سیستم فاضلاب خوزستان که نیاز به نگاه ملی داشت اختصاص داده‌ایم. موضوعاتی نظیر راه‌های روستایی، آب روستایی و گازرسانی به روستاها در اولویت مجلس قرار دارد.

وی عنوان کرد: ما طرحی در خصوص سهمیه بنزین در مجلس داشتیم که از نظر بنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس طرح خوبی بود اما با توجه به نظر نمایندگان و ایراداتی که طرح داشت در مجلس به تصویب نرسید اما این طرح نیز در آینده دنبال خواهد شد. این طرح به یارانه‌های بنزین بازمی‌گشت. متاسفانه ما در برخی از یارانه‌ها شاهد هستیم که عده‌ای 23 برابر دیگران از یارانه استفاده می‌کنند. چرا یک خانواده پنج‌نفره که پنج خودرو دارد باید با یک خانواده پنج نفره که حتی یک موتور نیز ندارند به یک میزان از یارانه انرژی بهره‌مند باشند. مجلس این موضوع را در قالب طرح دنبال خواهد کرد و مصمم است تا از حقوق مردم حمایت کند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مصوبات بودجه‌ای مجلس، اضافه کرد: در بودجه سال آینده 32 هزار میلیارد تومان در حوزه اشتغال، 19 هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی و 2200 نقطه به طور معین برای صرف این اعتبارات در نظر گرفته شده است. یعنی کاملا مشخص است که این اعتبارات در کدام روستا یا کدام پروژه و با چه سقفی باید تخصیص داده شود. همانطوری که گفتم مجلس در حوزه راه‌های روستایی، حل مشکل آب روستاها و گازرسانی به روستاها برنامه معینی دارد.

قالیباف خاطرنشان کرد: بعضا شاهدیم که روی کاغذ نوشته می‌شود با تخصیص مثلا 30 میلیون تومان شغلی ایجاد شده و چندین نفر بر سر کار خواهند رفت اما پس از تخصیص این اعتبار نه شغلی ایجاد شده و نه کارگری سر کار می‌رود. اینجاست که فرق نظارت میدانی با نظارت ستادی مشخص می‌شود. ما در حوزه محرومیت‌زدایی با جدیت وارد شدیم، در حوزه اشتغال‌زایی برنامه‌ریزی شده و نظاماتی در نظر گرفته شده تا نظارت با جدیت دنبال شود. متاسفانه ما بعضا شاهدیم بخشی از درآمدهای کشور به سختی به دست می‌آید به دلیل تمرکز و بروکراسی غلط به آسانی به هدر می‌رود.

وی  افزود: در بودجه سال آینده بر اساس جداول تعیین‌شده هر نماینده می‌داند که این اعتبار در کدام نقطه استان و با چه هدفی باید هزینه شود. ما برای کارگاه‌هایی که در شرایط کرونایی با سختی کارگران خود را حفظ کردند بخشودگی جرایم در نظر گرفتیم. یکی از اقداماتی که در حوزه اصلاح ساختاری بودجه انجام شد خارج‌کردن بودجه از حالت ردیفی و عملیاتی‌کردن آن به سمت تعیین پروژه‌ها بود. اکنون مشخص است که این بودجه به دست چه کسی و در چه جغرافیایی و با چه سقفی می‌رسد و پروژه مد نظر باید ظرف چه مدتی تمام شود.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به اقدامات مجلس در حوزه کشاورزی بیان کرد: در زمان بررسی بودجه در مجلس در کمیسیون کشاورزی گفته می‌شد که بودجه سال آینده بوی کشاورزی می‌دهد. ما بطور جدی به امنیت غذایی اهمیت می‌دهیم. در حوزه کشاورزی تقویت صندوق بیمه کشاورزان برای پرداخت خسارات وارده به آنها و بخشودگی جرایم تسهیلات کشاورزی دو مولفه‌ای بود که با جدیت دنبال شد. حدود 27 هزار میلیارد تومان برای توسعه بخش کشاورزی پیش‌بینی شده است. بطور کلی توجه به بحث تولید، اشتغال، معیشت و سلامت از موضوعاتی بود که بطور ویژه در بودجه دیده شد و در هر کجای بودجه نگاه بیندازید جاپایی از آن وجود دارد. از سوی دیگر بحث شفافیت و جلوگیری از تبعیض در سراسر بودجه به چشم می‌خورد. از بحث گمرک گرفته تا مالیات و از تسهیلات بانکی گرفته تا حوزه‌های دیگر ما در جهت شفاف‌سازی حرکت کردیم.

رئیس مجلس عنوان کرد: در بحث خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز ما مصمم هستیم در سال آینده به کمک دولت آینده برنامه محکمی در قالب برنامه هفتم توسعه تدوین و تنظیم کنیم که با اجرای آن مردم سال به سال شاهد تحول در حوزه مسائل اقتصادی خود باشند.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین