کد خبر: ۲۶۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
تا قبل از آمدن کرونا حتی به ذهنمان هم خطور نمی‌کرد که روزی از راه برسد که مجبور شویم از رسم و رسومات چندین و چند ساله که برایمان بسیار اهمیت داشت و از نیاکانمان به یادگار مانده بود، دست بکشیم.
ناطقان: سیزده بدر یا همان روز طبیعت ایرانیان با آن همه عظمت و شکوه و مشتاقانی که بی صبرانه آمدنش را انتظار می‌کشیدند نیز از گزند کرونا در امان نماند.

این دومین سیزده بدری است، که به دلیل وجود کرونا حتی باید از طبیعت زیبای خداوند محروم باشیم و درهای طبیعت به رویمان بسته شود و از عزیزانمان دور بمانیم تا کرونا گریبان کسی را نگیرد.

هرساله آخرین روز از تعطیلات نوروز یعنی سیزده بدر را به دامن طبیعت و کوه و صحرا پناه می‌بردیم و ساعاتی را در کنار خانواده و جمع‌های دوستانه خانوادگی به گشت و گذار در جایی خوش آب و هوا و زیبای شهر و بیرون از شهر می‌پرداختیم.

سیزده بدر هرچند که هر ساله نشان از آشتی با طبیعت داشت؛ اما این دومین سالی است که طبیعت و انسان از هم دور افتاده‌اند و آن جمله معروف نحسی سیزده گرچه خرافات محسوب می‌شد اما این سال‌ها به یک واقعیت محض تبدیل شده است و یک سهل‌انگاری کافی است تا خانواده‌ای از هم متلاشی شود.

این روزها گرچه سخت و طاقت فرسا و دور از انتظار می‌نماید اما گاهی اوقات بد نیست برای محافظت از جان خود و عزیزانمان از برخی عادت‌ها، سنت‌ها و رسم‌ها دست بکشیم تا از گزند بلا در امان بمانیم.

چه بخواهیم و چه نخواهیم کرونا تلخ‌ترین واقعیت حقیقی این سال‌ها است؛ سال گذشته سیزده بدر را در خانه ماندیم و هشتگ من در روز سیزده بدر در خانه میمانم راه انداختیم و گمان می‌کردیم سال دیگر جبرانی خواهد بود برای همه دور افتادن‌ها و تنهایی به سر کردن‌ها اما این دومین سیزده بدری است که کرونا با مردم شهر همنشین شده و گویی کم کم قصد دارد، رد پای سیزده بدر و بسیاری از مراسم‌ها را از حافظه تقویم روی دیوار پاک کند.

اگر از همه سختی‌هایی که کرونا برایمان به ارمغان آورد؛ بگذریم، کرونا هرچند به ضرر انسان معاصر تمام شد اما به طبیعت جانی دوباره بخشید و فرصتی برای طبیعت فراهم کرد تا به دور از تخریب و آسیب انسان‌ها دوباره خود را پیدا کند.

سیزده‌بدر تنها اسمش آشتی با طبیعت بود، هرساله در روز طبیعت انسان‌ها با رفتنشان به دامن طبیعت و رفتارهای نابه‌جایشان سبب می‌شدند نحسی 13 گریبانگیر طبیعت شود.

امسال هم همانند سال گذشته مجبور هستیم به در خانه ماندن! زیرا هر گونه سهل‌انگاری و بی توجهی به هشدارها می‌تواند زخمی عمیق از خود بر پیکره جامعه به جای بگذارد و موجب گسترش بیش از پیش این ویروس و ابتلای بیشتر شهروندانمان شود.

ممنوعیت گردهمایی در اماکن تفریحی در روز طبیعت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان گفت: در روز طبیعت ممنوعیت در شهرهای قرمز و نارنجی اجرا شود.

محمدابراهیم زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق گزارش ستاد کرونا قرار بر این است ممنوعیت در شهرهای قرمز و نارنجی اجرا شود و مردم در روز طبیعت در بوستان‌ها و پارک‌ها حضور نداشته باشند.

وی وضعیت استان را ازلحاظ کرونا شکننده اعلام کرد و افزود: شهرستان سقز در وضعیت قرمز قرار دارد لذا از مردم درخواست داریم همچنان کرونا را جدی بگیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان ذکر کرد: همچنین سه شهرستان بیجار، دیواندره و بانه در وضعیت نارنجی قرار دارند که ممنوعیت تردد در این شهرستان‌ها اعمال می‌شود.

زارعی بیان کرد: مردم در شهرستان‌های با وضعیت زرد می‌توانند روز طبیعت در بوستان‌ها حضور یابند اما باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی در خصوص ستاد ملی کرونا در راستای وضعیت استان‌ها، خاطرنشان کرد: در صورت تغییر وضعیت از زرد به نارنجی اعمال قانون انجام و ممنوعیت تردد اجرا می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان با اشاره به اینکه در شهرهای با وضعیت زرد ممنوعیت از ساعت ۲۲ تا سه بامداد است، یادآور شد: بر اساس تشخیص دوربین‌های پلیس برای متخلفان جریمه صادر و قانون اعمال می‌شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین