کد خبر: ۲۶۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
حقیقت گفت: با توجه به شرایط جوی و کاهش بارندگی به کشاورزان توصیه می‌شود که هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند.
ناطقان: مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی از بارش پراکنده باران در برخی نقاط خبر داد و گفت: امروز در جنوب غرب، جنوب، نواحی مرکز و غرب و دامنه های جنوبی البرز بارش پراکنده باران گاهی همراه با رعد و برق رخ می دهد.

وی افزود: روز شنبه در کل نوار غربی، نواحی مرکز و دامنه های جنوبی البرز بارش پراکنده و خفیف همراه با رعد و برق رخ می دهد که در این مناطق گاهی با وزش باد شدید همراه است.

حقیقت از وزش باد شدید در برخی نقاط خبر داد و گفت: بنابر نقشه های هواشناسی طی روزهای جمعه و شنبه در جنوب غرب، غرب و برخی نواحی فارس وزش باد شدید همراه با تولید گرد و خاک در این مناطق را به همراه دارد که تولید گرد و خاک می تواند مشکلاتی برای مرغداران ایجاد کند.

این مقام مسئول از استمرار رگبار پراکنده باران در برخی نقاط خبر داد و گفت: روز یکشنبه علاوه بر نوار غربی در کل سواحل دریای خزر، دامنه های جنوبی البرز، نواحی بوشهر، فارس و مناطق مرکز، شرق و جنوب شرق ابرناکی، رگبار پراکنده باران گاهی رعد و برق رخ می دهد.

وی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به کمبود بارش در اکثر مناطق کشور به کشاورزان توصیه می شود که آبیاری منظم را در مزارع کلزا همراه با سولفات آمونیاک انجام دهند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: کشاورزانی که می خواهند سم پاشی انجام دهند به علت وزش باد در ساعات بعد ازظهر بهتر است در ساعات صبح این کار را انجام دهند، اما یک روز قبل به زنبورداران اطلاع دهند که قصد سم پاشی مزارع را دارند.

وی با تاکید بر کاشت سریع چغندرقند بویژه در استان های آذربایجان غربی و کرمانشاه گفت: باغداران جنوب کشور دور آبیاری در باغات مرکبات را منظم انجام دهند، همچنین سم پاشی در نخیلات به طور مرتب انجام شود و همواره مراقب سوسک سرخرطومی باشند.

به گفته حقیقت، باتوجه به سرمازدگی باغات پسته، باغدارانی که ۵۰ درصد برگ درختان آنها آسیب دیده نسبت به ابیاری سبک باغات اقدام کنند و در صورت آسیب دیدگی بالای ۵۰ درصد بهتر است آبیاری انجام نشود.

کاهش ۵۰ درصدی بارش نسبت به سال قبل

این مقام‌مسئول درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش‌کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۱۱.۱ میلی متر، مدت مشابه سال قبل ۲۲۰‌.۵ میلی متر و دوره بلندمدت ۱۸۵ میلی متر بوده است که این امر کاهش ۴۰.۲ درصدی نسبت به دوره نرمال بلندمدت و ۵۰ درصدی سال قبل را نشان می دهد.

حقیقت در پایان تصریح کرد: گرچه بارش در نیمه فروردین. اردیبهشت قدری بهتر می شود، اما خشکسالی همچنان ادامه دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین