کد خبر: ۲۷۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
گاهی اوقات به دلایلی ممکن است زوجین در همان دوران عقد تصمیم به طلاق بگیرند. مسائلی مانند ازدواج زودهنگام و در سنین پایین، طولانی شدن دوران عقد و یا مشکلات اجتماعی و خانوادگی منجر به جدایی در دوران عقد می‌شود. بر طبق ماده 1133 قانون مدنی مرد هر وقت بخواهد میتواند همسر خود را طلاق دهد و حق طلاق با او است. با این وجود، درصورتی که زن شرایطی را که قبلاً در عقدنامه تعیین شده ایفا نکند مرد می تواند از این دلیل هم برای طلاق بهره ببرد.
ناطقان: گاهی اوقات به دلایلی ممکن است زوجین در همان دوران عقد تصمیم به طلاق بگیرند. مسائلی مانند ازدواج زودهنگام و در سنین پایین، طولانی شدن دوران عقد و یا مشکلات اجتماعی و خانوادگی منجر به جدایی در دوران عقد می‌شود. بر طبق ماده 1133 قانون مدنی مرد هر وقت بخواهد میتواند همسر خود را طلاق دهد و حق طلاق با او است.  با این وجود، درصورتی که زن شرایطی را که قبلاً در عقدنامه تعیین شده ایفا نکند مرد می تواند از این دلیل هم برای طلاق بهره ببرد.

طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی – ره جویان عدالت

به عنوان مثال اگر قبل از ازدواج زن دارای بیماری پنهانی باشد که اساس و پایه زندگی را متزلزل کند و آن را از مرد پنهان کرده باشد بعنوان فریب در ازدواج است  و درنتیجه طلاق صادر می شود. اما در هر صورت بدون هیچ دلیل هم مرد می تواند مسر خود را طلاق دهد. البته مرد بعد از طلاق باید نصف دارایی خود که بعد از زندگی مشترک به دست آورده را به نام زن کند مشروط به اینکه:

    طلاق به درخواست مرد باشد.
    تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد.

به طور کلی مواردی که قانون به زن حق تقاضای طلاق داده است به شرح زیر است:

    خودداری شوهر از دادن نفقه
    عسر و حرج زوجه
    غیبت طولانی مرد و بی خبری از او

شروط ضمن عقد چیست؟

شروط ضمن عقد که در صورت امضای مرد، زن می تواند با اثبات آنها طلاق بگیرد به این شرح است:

    خودداری شوهر از دادن نفقه به مدت شش ماه
    بدرفتاری غیر قابل تحمل مرد با زن و فرزندان
    بیماری خطرناک غیرقابل درمان مرد که سلامت زن را به خطر اندازد
    دیوانه بودن مرد زمانیکه امکان فسخ نباشد
    اشتغال مرد به کاری که به حیثیت و آبروی زن لطمه زند
    محکومیت به حبس در حال اجرا از پنج سال به بالا
    اعتیادی که به اساس زندگی خانوادگی لطمه زند
    ترک بدون علت زندگی یا غیبت یکسره شش ماهه بدون دلیل موجه
    اجرای هر نوع مجازاتی برای مرد که آبروی زن را به خطر اندازد
    بچه دار نشدن مرد پس از پنج سال
    ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر

شرایط طلاق توافقی در دوران عقد

در دوران عقد به دلیل اینکه طرفین هنوز زیر یک سقف نرفته اند اثبات عسر و حرج دشوار است. در صورتیکه طلاق توافقی نباشد و زوج نیز رضایت به طلاق نداشته باشد،  اگر زن بخواهد در دوران عقد طلاق بگیرد باید یکی از شروط دوازده گانه عقد وجود داشته باشد. البته اگر زن وکالت در طلاق داشته باشد می تواند از همسر خود جدا شود.

لازم به ذکر است که در دوران عقد طرفین میتوانند طلاق توافقی بگیرند که منوط به توافق طرفین است و آن‌ها در خصوص مهریه و نفقه با یکدیگر به توافق میرسند.

یکی از راه‌هایی که زوجه برای تحت فشار قرار دادن زوج و طلاق از او از آن استفاده می کند، حق حبس است. حق حبس به معنی امتناع از انجام وظایف زناشویی است و زوجه تا زمانیکه هنوز اقدام به انجام این وظایف نکرده است، میتواند از حق حبس خود استفاده کند.

زوج موظف است که برای زوجه مسکن تهیه کند اگر بعد از عقد زوج زوجه خود را بلاتکلیف رها کند زن می تواند با دادخواست الزام به تهیه مسکن و گرفتن رای از دادگاه مقدمات طلاق را فراهم کند.


مهریه در دوران عقد



درمورد مهریه در دوران عقد لازم به ذکر است که در این زمان هم مهریه به زن تعلق میگیرد. با این تفاوت که اگر در این دوران نزدیکی رخ نداده باشد و زوجه باکره باشد مهریه نصف میشود اما در غیر اینصورت زوجه مالک کل مهریه است.

البته در دوران عقد اجرت المثل، حضانت و نحله قابل طرح نیست و جایی ندارد و فقط بحث مهریه و نفقه مطرح است. اگر زوجه باکره باشد و طلاق بگیرد می‌تواند با در دست داشتن گواهی باکرگی خود نسبت به دریافت شناسنامه جدید بدون نام همسر قبلی اقدام کند .
اهمیت حضور یک وکیل در روند طلاق

مساله طلاق امر سخت و طاقت‌فرسایی است که هم به زوج و هم زوجه ضربه وارد می‌کند. برای اینکه روند طلاق به خوبی طی شود و از آسیب‌های روحی بیشتر جلوگیری شود می توانید از یک وکیل طلاق خوب و با تجربه کمک بگیرید که با مشاوره و راهنمایی‌هایش به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند و مانع تضییع حقوق‌تان می شود.



منبع:وکلای سفیرصلح
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین