کد خبر: ۲۷۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به خشکسالی کشاورزی طی سال آبی جاری، خسارت هنگفتی به کشاورزان برخی استان ها وارد شده است.
ناطقان: احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه فصل بارش به روزهای پایانی خود رسیده است، اظهار کرد: طی ماه های آتی تا باقی مانده سال زراعی، بارش پراکنده با شیب ملایمی در جنوب و شمال کشور رخ می دهد.

وی افزود: از ابتدای سال آبی تاکنون، میزان بارش تفاوت چشمگیری با شرایط نرمال داشته است.

وظیفه با بیان اینکه خشکسالی در تمام نقاط کشور حاکم است، گفت: مدل ها نشان می دهد که خشکسالی در جنوب شرق و جنوب کشور بسیار شدید است.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش کشور ۱۲۸ میلی متر بوده که این میزان نسبت به دوره بلندمدت ۴۱ درصد و مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد کمتر است.

وی بیشترین کم بارشی از نظر مقداری را مربوط به کرمانشاه، چهار محال و بختیاری و لرستان اعلام کرد و گفت: مقدار بارش در کرمانشاه با ۲۴۶ میلی متر و چهار محال و لرستان با ۲۳۰ میلی متر کمتر از نرمال بلندمدت است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بارش اردیبهشت در محدوده نرمال بوده است، بیان کرد: مدل ها نشان می دهد که بارش در شمال شرق و شرق در حد نرمال و بیش از نرمال و  در غرب کمتر از نرمال بوده است.

وی درباره آینده وضعیت بارش باران گفت: با توجه به اتمام فصل بارش در ماه های باقی مانده سال آبی، میزان بارش محدود به نوار جنوب شرق همچون منطقه جنوب سیستان و بلوچستان، چابهار، جنوب شرق، کرمان، جیرفت و شرق هرمزگان خواهد بود.

وظیفه متوسط دما در اردیبهشت را ۲۲.۶ درجه اعلام کرد و افزود: از ابتدای فروردین تاکنون ۲.۲ تا ۲.۳ درجه دما نسبت به نرمال بالاتر بوده است.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: بنابر مدل های اقلیمی دما به طور متوسط ۱ تا ۱.۵ درجه بالای نرمال است و بطور کلی دما در فصل تابستان نسبتا گرم خواهد بود.

وی با بیان اینکه خشکسالی کشاورزی در جنوب، غرب، نیمه شرقی، نیمه جنوبی و جنوب غرب کشور خسارت هنگفتی وارد می کند، افزود: بنابر آمار ۳۰ تا ۸۰ درصد بارندگی ها کمتر از نرمال است که کم بارشی فصل بهار به تولید محصول آسیب می زند و همواره به سبب کمبود علوفه در مراتع هم دامداران با مشکلات متعددی روبرو هستند.

به گفته این مقام مسئول، گرم شدن دما، بارش های کمتر از نرمال و کمبود رطوبت منجر به آتش سوزی جنگل ها می شود، کمااینکه در ۲ ماه گذشته آتش سوزی گسترده ای اتفاق افتاد.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان تصریح کرد: با خشک شدن سطح آب دریاچه ها و خیزش گرد و خاک در قسمت های شرقی امیدواریم در ماه های آتی گرد و خاک کاهش یابد، همچنین روستاییان و افرادی که در منطقه زاگرس زندگی می کنند، مراقبت های لازم را به عمل آورند تا آتش سوزی بصورت سهوی ایجاد نشود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین