کد خبر: ۲۷۵۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
رئیس سازمان فضایی روسیه هشدار داد مسکو در صورتی که واشنگتن تحریمهای اعمال شده علیه بخش فضایی آن به عنوان عامل ایجاد اختلال در پرتابهای ماهواره‌ای روسیه را برندارد، در سال ۲۰۲۵ از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج خواهد شد.
ناطقان:  به نقل از خبرگزاری رویترز، دمیتری روگوزین، رئیس سازمان فضایی روسیه موسوم به "روس‌کاسموس" این اظهارات را در جریان سخنرانی خطاب به نمایندگان پارلمان کشورش و در آستانه برگزاری نشست اواخر ماه جاری میلادی در ژنو میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی او مطرح کرد.

هشدار روسیه به آمریکا درخصوص خروجش از ایستگاه فضایی بین‌المللی

روگوزین گفت، مسکو به خاطر تحریمهای آمریکا که به روسیه اجازه واردات برخی مجموعه میکروچیپهای لازم برای برنامه فضایی‌اش را نداده، در پرتاب برخی از ماهواره‌هایش به مشکل برخورده است.

روگوزین بیان کرد: ما بیش از حد کافی موشک داریم اما چیزی که با این موشکها پرتاب کنیم نداریم.

این یک اذعان نادر از سوی یک مقام ارشد روسی به این که تحریمهای غربی‌ها به طور جدی در توسعه یک صنعت مشخص اخلال ایجاد کرده، محسوب می‌شود.

او در ادامه گفت: ما فضاپیماهایی داریم که تقریبا اسمبل شده‌اند اما فاقد یک مجموعه میکروچیپ مشخص هستند که ما به خاطر تحریمها راهی برای خریدشان نداریم.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی اعمال تحریمها علیه روسیه را در پی اقدام این کشور در الحاق شبه جزیره کریمه به خاکش در سال ۲۰۱۴ شروع کردند. در جدیدترین مورد، آمریکا تحریمهایی را علیه مسکو به بهانه مداخله در انتخابات، حملات سایبری و مسموم ساختن آلکسی ناوالنی منتقد کرملین اعمال کرد در حالی که مسکو اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرد.

روگوزین که شخصا از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده، اظهار کرد، روسیه در صورتی که واشنگتن به زودی تحریمها علیه مقاطعه کاران فضایی روسیه را برندارد ممکن است در سال ۲۰۲۵ از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود.

او گفت: این مساله در دستان شرکای آمریکایی ما است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی که در سال ۱۹۹۸ راه اندازی شد، یک پروژه چند ملیتی و متشکل از دو بخش شامل یک بخش روسی و بخش دیگری که مورد استفاده آمریکا و دیگر سازمانهای فضایی بوده، است.

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی تا دست کم سال ۲۰۳۰ را ترجیح می‌دهد و اخیرا بیل نلسون، رئیس این سازمان به سی ان ان گفت، که خروج روسیه از این ایستگاه ممکن است منجر به راه افتادن یک رقابت فضایی جدید شود که در آن روسیه و چین مقابل آمریکا قرار می‌گیرند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین