کد خبر: ۲۷۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
یکی از مهم‌ترین کارهایی که در هنگام خریدوفروش خودروی دست دوم باید انجام شود تعویض پلاک خودرو است. خریدار باشید یا فروشنده، قبل از هر چیز باید طبق تاریخ و ساعت دقیقی که در قولنامه برای حضور در مرکز تعویض پلاک مشخص شده است به این مراکز مراجعه کنید. نام مرکز هم طبق توافق دو طرف در همان قولنامه ذکر می‌شود. ازآنجاکه مراحل تعویض پلاک زمان‌بر است و معمولا هم مراکز شلوغ هستند، بهتر است صبح زود، یعنی قبل از ساعت ۷:۳۰ صبح در مقابل مرکز تعویض پلاک حاضر شوید. حتی در این‌صورت هم احتمال دارد تا ظهر درگیر این کار باشید، بنابراین یک روز را به این کار اختصاص دهید. همچنین مدارک لازم جهت تعویض پلاک را حتما به همراه داشته باشید. با ما همراه باشید، در این نوشته به شما خواهیم گفت که شرایط تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۰ چگونه است.
ناطقان: در هنگام تعویض پلاک و انتقال سند خودرو، حضور فروشنده و خریدار ضروری است. اگر نمی‌توانید در این روز حاضر شوید، باید به طرف مقابل وکالت قانونی بدهید که از طرف شما کارهای تعویض پلاک و انتقال سند را انجام دهد.

3 راه سریع پیگیری کارت ماشین - شوفر

هرچند توصیه می‌کنیم حتما خودتان حضور پیدا کنید، مخصوصا اگر فروشنده اتومبیل هستید (تا زمانی‌که پلاک به نام شماست و تعویض نشده است، هر رویدادی به نام شما تمام خواهد شد).

قبل از این که به مراکز تعویض پلاک خودرو بروید، مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک را آماده کنید و همراه ببرید.

در مطلب پایین، مدارک لازم برای تعویض پلاک در سال ۱۴۰۰ را که هم موردنیاز شخص فروشنده و هم خریدار است، آورده‌ایم.
مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو برای شخص فروشنده

۱. کارت خودرو

۲. بیمه نامه خودرو

۳. برگ سبز یا سند مالکیت یا برگه شناسایی خودرو

۴. سند مالکیت ثبت شده در دفتر اسناد (اگر دارد)

۵. اصل شناسنامه و کارت ملی

۶. برگه عدم خلافی خودرو (اگر خودرو خلافی دارد فروشنده می‌تواند در همان مرکز تعویض پلاک آن را پرداخت کند)

۷. کارت معاینه فنی معتبر (برای خودروهایی که بیش از ۴سال از تولیدشان می‌گذرد)

۸. کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه خلافی

مدارک تعویض پلاک خودرو برای خریدار

۱. اصل شناسنامه و کارت ملی

۲. کارت عابربانک برای پرداخت هزینه‌ها

۳. سند احراز محل سکونت (یعنی سندی که نشان دهد شما ساکن شهری که تعویض پلاک در آن انجام می‌شود هستید. مثل سند قطعی خانه، اجاره نامه دارای کد رهگیری و هولوگرام، جواز کسب معتبر، گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان با ذکر آدرس محل سکونت والدین که به تایید آموزش و پرورش منطقه رسیده باشد و…)

۴. قبض آب، برق یا گاز محل سکونت که آدرس آن با آدرس سند بالا یکی باشد.

نکته: اسناد مربوط به محل سکونت باید به نام شما، همسرتان یا اگر با والدین زندگی می‌کنید، به نام آن‌ها باشد. در این صورت باید اسناد شناسایی کسی که خانه یا اجاره‌نامه به نام اوست و نسبتش با شما را مشخص می‌کند، همراه خود ببرید.

یکی از شرایط تعویض پلاک آماده‌سازی تمامی مدارک گفته شده چه برای فروشنده و چه برای خریدار است. بنابراین مدارک لازم جهت تعویض پلاک را حتما به همراه داشته باشید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین