کد خبر: ۲۷۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز:
دکتر سید محمد علوی در نشست خبری که امروز (۲۱ تیرماه) برگزار شد، با اشاره به راهبردهای مقابله با کرونا گفت: باید همه پروتکل‌های بهداشتی با هم رعایت شوند. مردم دیگر توصیه‌ها را اطاعت نمی‌کنند.نرفتن به تجمعات باید در دستور کار ما قرار بگیرد. در خوزستان می‌بینیم الی ماشاءالله جلسات، مراسم، عروسی و عزا برگزار می‌شود و در یک مراسم ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر مبتلا می‌شوند و منجر به فوت چند نفر دیگر خواهند شد.
ناطقان:  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از ابتدای بروز کرونا تاکنون حدود ۵۰۰ روز گذشته است و ۷۵ درصد این روزها در استان خوزستان در موج کرونا بوده‌ایم و هیچ استان دیگری این گونه نبوده است.

علوم پزشکی اهواز | ایفانیوز

دکتر سید محمد علوی در نشست خبری که امروز (۲۱ تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: جهش‌های ویروس کرونا هر چند وقت یک بار دنیا را در موج خود می‌برد. اکنون می‌بینیم که آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر که در حال آغاز زندگی عادی‌ بودند، با واریانت جدید برخورد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در انگلستان پس از برگزاری مسابقات فوتبال، موج بیماری در این کشور که بهترین کنترل را آن هم با پوشش بالای واکسیناسیون ایجاد کرده بود، رخ داده است. بنابراین واریانت‌ها را آن‌گونه که هستند باید بشناسیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: زمانی که ویروس‌ها به ویژه ویروس کرونا در یک جامعه تداوم پیدا می‌کنند، فرصت جهش کردن را نیز پیدا می‌کنند. ابتدا کرونای ووهان، بعد آلفا (انگلیس)، بتا (آفریقایی)، دلتا (هندی) و گاما (برزیل) ایجاد شدند و اکنون سوش غالب در دنیا، دلتا است.

وی با اشاره به تفاوت کرونای دلتا با سوش‌های دیگر گفت: عمده تفاوت این سوش، در راه انتقال آن است. شدت انتقال و سرایت این ویروس نسبت به کرونای انگلیسی ۱۴۰ تا ۱۶۰ درصد افزایش یافته یعنی ۱.۶ برابر است. این سوش، دوره کمون کوتاه‌تری نیز دارد یعنی زمان ورود ویروس به بدن تا ایجاد اولین علامت بالینی کوتاه است و بیمار، سریع‌تر دچار علائم بالینی و بستری می‌شود.

علوی تصریح کرد: علائم بالینی این سوش متفاوت است. در گذشته می‌گفتیم تمام کسانی که با آب‌ریزش بینی مراجعه می‌کنند به کرونا مبتلا نیستند و افرادی که حس بویایی یا چشایی خود را از دست می‌دهند به کرونا مبتلا هستند اما اکنون برعکس شده است و مبتلایان به این سوش بیشتر دچار آبریزش بینی می‌شوند و علامت از دست رفتن حس بویایی و چشایی کم‌تر شده است.

وی افزود: ابتلا به کرونای دلتا کاملاً مانند یک سرماخوردگی ساده است و تب، گلودرد، سردرد، سرفه و آبریزش بینی، علائم بیماری هستند. در این سوش سرعت تبدیل شدن و ورود به مرحله ریوی نیز بیشتر از ویروس‌های دیگر است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیمارانی که دچار آب‌ریزش بینی می‌شوند، نباید فکر کنند که سرماخورده‌اند؛ هر گونه علامت سرماخوردگی، علامت کرونا است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

علوی بیان کرد: در ابتدای ورود کرونا با سوش ووهان می‌گفتیم افراد زیر ۳۰ سال به این ویروس مبتلا نمی‌شوند. پس از آن گفتیم که سوش انگلیسی نوجوانان را مبتلا می‌کند و اکنون نیز کرونای دلتا به کودکان هم تمایل دارد و همه را مبتلا می‌کند. اکنون همه خانواده با هم مبتلا می‌شوند. اگر دلتا وارد خانواده شود، همه مبتلا می‌شوند بنابراین باید تماس‌های خارج از خانه کنترل شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: مساله بعدی در این خصوص عفونت مجدد است. اگر کرونا عوض نشده بود مبتلایان قبلی، نباید مجدداً به کرونا مبتلا می‌شدند. بنابراین ابتلای مجدد، نشان‌دهنده ورود ویروس جدید به بدن است. بدن این ویروس را نمی‌شناسد.

وی افزود: اگر ویروس جدیدی پیدا شود که واکسن روی آن اثر نداشته باشد، افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند نیز مجدداً مبتلا می‌شوند. به همین دلیل می‌بینیم در انگلستان که این همه پوشش واکسیناسیون در آن بالا است، مردم در حال مبتلا شدن هستند. این وضعیت به این دلیل است که واکسن روی این ویروس اثر نمی‌گذارد.

علوی گفت: واکسیناسیون لازم است اما دریافت واکسن به معنی این نیست که فرد باید ماسک خود را دربیاورد و رعایت نکند و هر جا که دلش خواست برود. تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت، ریشه‌کنی این ویروس را اعلام نکند و خطر ویروس همچنان وجود داشته باشد باید علاوه بر واکسیناسیون، پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در شرایط اپیدمی جهانی، واکسن خوب از نظر ما واکسنی است که در اولین فرصت در دسترس قرار بگیرد. اینکه بگوییم کدام واکسن خوب یا بد است، زمان‌ می‌برد.

وی با بیان اینکه فاز آزمایش انسانی واکسن چهار سال طول می‌کشد، گفت: در شرایط عادی، سازمان جهانی بهداشت به هیچ کدام از واکسن‌های فعلی اجازه مصرف نمی‌داد زیرا هیچ کدام از واکسن‌ها فاز انسانی چهار ساله را طی نکرده‌اند اما با توجه به این شرایط اضطراری، اجازه استفاده از واکسن‌ها داده شده است.

علوی افزود: مشخص شدن اینکه کدام واکسن اثربخشی بیشتر یا کمتری دارد، زمان‌بر است. بسیاری از واکسن‌ها آنچنان امتحان نشده‌اند. در یک بازه زمانی، بسیار در خصوص استفاده از واکسن آسترازنکا تبلیغ شد اما به دلیل داشتن عوارض ترامبوآمبولی متوقف شد؛ ترامبوآمبولی عارضه خطرناکی است که لخته ایجاد می‌کند و منجر به سکته مغزی و قلبی می‌شود.

وی گفت: در یک بازه زمانی نیز کشورهای غربی واکسن اسپوتنیک روسیه را تحریم کردند اما اکنون اثربخشی بالای آن مشخص شده است و کشورهای اروپایی در حال استفاده از این واکسن هستند. اکنون نیز در مورد واکسن فایزر و مدرنا گفته می‌شود ممکن است بعدها منجر به یک بیماری شود و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد با وجود اینکه اثربخشی بالایی دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: تنها اثربخشی واکسن نیست که اهمیت دارد بلکه واکسن باید بی‌ضرر باشد. نمی‌توان واکسنی تزریق کرد که سال‌های آینده عارضه‌ای ایجاد کند. در حال حاضر هیچ کدام از واکسن‌هایی که در دنیا تزریق می‌شوند فاز انسانی چهار ساله را طی نکرده‌اند بنابراین شاید در آینده نظرها در خصوص این واکسن‌ها تغییر کند.

وی ادامه داد: واکسن‌هایی که از ویروس کامل غیرفعال شده ساخته شده‌اند، مؤثرتر هستند زیرا کل ویروس وارد بدن می‌شود و بدن علیه همه اجزای آن آنتی‌بادی خواهد داشت. واکسن‌هایی که با تکنولوژی بالا ساخته می‌شوند تنها علیه تاج این ویروس مؤثر هستند که فعلاً برای جلوگیری از عفونت، اثربخشی خوبی داشته‌اند اما مشخص شدن این موضوع که عوارض آن کمتر است یا خیر، زمان می‌برد.

علوی با اشاره به راهبردهای مقابله با کرونا گفت: باید همه پروتکل‌های بهداشتی با هم رعایت شوند. نرفتن به تجمعات باید در دستور کار ما قرار بگیرد. در خوزستان می‌بینیم الی ماشاءالله جلسات، مراسم، عروسی و عزا برگزار می‌شود و در یک مراسم ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر مبتلا می‌شوند و منجر به فوت چند نفر دیگر خواهند شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص کانون‌های انتقال بیماری در خوزستان بیان کرد: مهم‌ترین کانون انتقال بیماری در خوزستان، خانواده‌ها و دورهمی‌های خانوادگی است و ۵۴ درصد موارد ابتلا از این طریق رخ می‌دهد. ما نمی‌توانیم جلوی در هر خانه یک نگهبان بگذاریم و از ورود و خروج جلوگیری کنیم بنابراین باید آموزش بهداشت به صورت جدی انجام شود.

علوی ادامه داد: ترددهای بین‌ شهری و درون شهری دومین عامل انتقال بیماری است. رانندگان تاکسی در صورت ابتلا به کرونا می‌توانند تعداد زیادی از افراد را مبتلا کنند بنابراین در این راستا مصوبه‌ای داشتیم که هر هفته یا هر دو هفته یکبار به صورت رایگان از این افراد تست گرفته شود که این مصوبه به صورت نیم‌بند در حال اجرا است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: اماکن عمومی، از جمله اماکن تهیه و توزیع غذا، ادارات و بانک‌ها نیز ۲۱ درصد موارد ابتلا را به خود اختصاص داده‌اند که در این راستا باید نظارت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون جدی‌تر انجام شود. مراسم عروسی و عزای چند هزار نفره نیز ۷ درصد موارد ابتلا را به خود اختصاص می‌دهند. شاید هسته اصلی و اولیه ابتلا، همین مراسم عروسی و عزای چند هزار نفره باشد که در خوزستان کم نیستند.

علوی گفت: در مدت هفت روز در خرمشهر ۱۰ مراسم، در اندیمشک هفت مورد، در شوشتر شش مورد و در هویزه دو گردهمایی بزرگ برگزار شده است. از ۲۵ اسفندماه تا ۱۶ تیرماه نیز در اندیمشک ۱۲۰ مورد و در ایذه ۱۱۸ گردهمایی بزرگ برگزار شده است. این افراد بدون ماسک و سینه به سینه هم در مراسم حضور دارند و موجب انتقال بیماری در سایر نقاط می‌شوند.

وی افزود: از ابتدای بروز کرونا تاکنون حدود ۵۰۰ روز گذشته است و ۷۵ درصد این روزها در استان خوزستان در موج کرونا بوده‌ایم و هیچ استان دیگری این گونه نبوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: موج اول بیماری در خوزستان از اردیبهشت‌ماه ۹۹ تا مردادماه ۹۹ رخ داد و حدود ۱۱۷ روز طول کشید. موج دوم نیز از ۱۲ شهریورماه آغاز شد و تا ۲۵ آذرماه یعنی ۱۰۵ روز طول کشید. موج سوم بیماری نیز از بهمن‌ماه سال ۹۹ شروع شده و هنوز درگیر آن هستیم. در ایام عید روند بیماری رو به کاهش بود اما مسافرت‌های عید و بی در و پیکری خوزستان و عدم کنترل ورود و خروج موجب شد این وضعیت تاکنون ادامه داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر روند بیماری رو به افزایش است و در حد پیک تابستانه مانده‌ایم. این پیک اخیر بسیار وحشتناک و منحنی آن به گونه‌ای بود که سه ‌برابر موج کمرشکن تابستانه بود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: میزان مرگ و میر و موارد بستری، تعطیلی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و تعطیلی بازار، خساراتی بر جای می‌گذارد که هنوز ارزیابی نشده است. دو سال است که آموزش و پرورش تعطیل شده است و این امر در نحوه آموزش و روابط اجتماعی دانش‌آموزان تأثیرگذار است.

علوی ادامه داد: مشکلات اقتصادی نیز وجود دارد و کسی تاب‌آوری ندارد و در این شرایط، مردم به توصیه‌های بهداشتی هم عمل نمی‌کنند. در تمام پدیده‌های مزمن، شرایط این گونه است و در ابتدا مردم اطاعت می‌کنند اما پس از آن شرایط عادی می‌شود. ما با مدیریت درست، نباید بگذاریم شرایط عادی شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: دیگر تعطیلی‌ها جواب نمی‌دهد و باید آموزش، صنعت، فعالیت بازار و کار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. همچنین باید پوشش واکسیناسیون بالا برود.

وی تصریح کرد: واکسن شاید نتواند از ابتلا به بیماری جلوگیری کند اما اگر واکسن خوبی تزریق و ایمنی ایجاد شود، ۶۰ درصد از ابتلا به عفونت، ۸۰ درصد از بستری شدن و ۹۹ درصد از مرگ جلوگیری می‌کند.

علوی با اشاره به تأثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا، عنوان کرد: در موج اول بیماری از هر ۱۰۰ بیمار بستری ۲۳ نفر فوت می‌کردند. اکنون این رقم به ۱۲ نفر رسیده است. این وضعیت به دلیل بالا رفتن تجربه در درمان بیماران، پیدا شدن داروهای بهتر، افزایش امکانات و واکسیناسیون است. هر چند پوشش واکسیناسیون کم است اما به دلیل اینکه هدفمند انجام شده، در پیشگیری از بیماری بسیار تأثیرگذار بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: ۱۲.۶ درصد موارد عفونت در افراد بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد مرگ‌ها نیز در این ۱۲.۶ درصد افراد رخ می‌دهد. بنابراین اگر افراد بالای ۶۰ سال به صورت کامل واکسینه شوند، از ۸۰ درصد مرگ‌ها پیشگیری می‌شود. این پوشش واکسیناسیون برای کنترل بیماری کافی نیست اما برای کاهش مرگ ‌و میرها بسیار اثربخش است.

وی گفت: حدود ۹۱ روز در پیک بیماری بودیم و روزانه ۲۷ تا ۳۰ مورد مرگ داشتیم اما اکنون در خوزستان تعداد موارد مرگ و میر به چهار تا پنج مورد در روز رسیده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چند شهر خوزستان که موارد بیماری در این شهرها بالا است، ضعیف و بین ۴۴ تا ۴۸ درصد است اما میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اندیمشک، بهبهان و دزفول خوب است.

وی تصریح کرد: متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان بر اساس خوداظهاری‌ها ۷۰ درصد اما بر اساس بررسی میدانی ۶۰ درصد است. در اکثر بانک‌ها میزان رعایت فاصله‌گذاری و وجود تهویه خوب نیست. در بسیاری از ادارات نیز پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شوند و اکثر اتاق‌های ادارات تهویه ندارند. این در حالی است که هر ۱۰ دقیقه یک بار باید هوای اتاق عوض شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: موج سوم بیماری از بهمن‌ماه سال ۹۹ در استان خوزستان آغاز شد و هنوز از موج خارج نشده‌ایم. اکنون دامنه انتهایی موج در حد قله پیک تابستانه است. این شرایط به دلیل ویژگی‌های خاص خوزستان است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

علوی افزود: خوزستان قطب اقتصادی و کشاورزی کشور است و باید یک سری الزامات در این خصوص در نظر گرفته شود. در صنایع بزرگ خوزستان نیز کارشناسان خارجی از جمله هندی و چینی فعالیت می‌کنند که مرتب با کشورهای خود تردد دارند.

وی تصریح کرد: شرایط اقلیمی خوزستان نیز بسیار متفاوت است. تنوع فرهنگی در خوزستان نیز بالا است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: اگرچه این موارد، نکات مثبتی هستند اما در شرایط کرونا مشکل‌ساز شده‌اند. هیچ استانی مانند خوزستان سه مرز هوایی، زمینی و دریایی ندارد. اکنون در سرتاسر مرزهای شلمچه و چذابه به صورت غیررسمی تردد وجود دارد.

وی گفت: کشتی‌های کشورهای مختلفی از جمله برزیل، هند و آفریقای جنوبی نیز وارد بنادر استان خوزستان می‌شوند که می‌توانند نه تنها کرونا بلکه بیماری‌های دیگر را وارد کشور کنند.

علوی با اشاره به کنترل مرزهای زمینی و دریایی بیان کرد: خدمه کشتی‌ها اجازه ورود به بندر را ندارند. نیروهای بهداشتی نیز از همه سرنشینان کشتی‌ها تست PCR می‌گیرند و اگر تست یک مورد مثبت شد، کشتی ایزوله می‌شود و بار کشتی نیز به صورت مکانیکی تحویل گرفته می‌شود. در حال حاضر ۱۷ کشتی در بنادر خوزستان ایزوله هستند.

وی گفت: در منطقه شلمچه و چذابه از افراد تست گرفته می‌شود و اگر تست افراد تبعه خارجی مثبت ‌شود، اجازه ورود به کشور را ندارند. این در شرایطی است که برای ایرانی‌هایی که تست‌شان مثبت می‌شود جایی برای قرنطنیه نداریم در حالی که این افراد باید دو هفته قرنطنیه شوند نه اینکه تست این افراد مثبت شود و به مبداء برگردند و در مسیر، دیگران را نیز مبتلا کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: زمانی که پوشش واکسیناسیون در سراسر کشور ۴.۹ درصد است، باید واکسیناسیون در خوزستان ۲۰ درصد باشد. نباید پوشش واکسیناسیون در خوزستان مانند سمنان، اصفهان و استان‌های دیگر باشد. سهم واکسن و کیت‌های آزمایش خوزستان باید بالاتر باشد.

علوی تصریح کرد: وزیر بهداشت گفته بود که در مناطق مرزی سهمیه بیشتری در نظر گرفته می شود که انتظار می‌رود به این حرف‌ها عمل شود.

وی گفت: راهبردهای مقابله با کرونا، آموزش سلامت، واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شناسایی محدود و از بین بردن بیماری در مراحل اولیه و اعمال محدودیت‌ها در داخل شهر و مبادی ورودی و خروجی شهر و مرزها است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نتایج یک مطالعه سوادسنجی سلامت در خوزستان تصریح کرد: بر این اساس متوجه شدیم بعد از گذشت ۱۷ تا ۱۸ ماه از بروز این بیماری، بسیاری از افراد هنوز علائم بیماری را نمی‌شناسند که باید آموزش افزایش سطح سواد سلامت بیشتر انجام شود.

وی گفت: برای آموزش سلامت، باید آگاهی مردم از سواد سلامت جسمانی بالا برود و بیماری و راه‌های انتقال و پیشگیری از ابتلای آن را بشناسند. باید سواد معنوی مردم نیز افزایش یابد یعنی مسئولیت‌پذیری آن‌ها بالا برود و علاوه بر مراقبت از خود، از ابتلای دیگران نیز جلوگیری کنند.

علوی تصریح کرد: سواد رسانه‌ای همه ما ضعیف است. زمانی که کلیپی به دست فردی می‌رسد بدون اینکه بداند منبع آن چیست و چه اثری بر جامعه دارد، نباید آن را منتشر کند.

وی افزود: از طرف دیگر، ناامیدی مردم نیز یکی از علل کاهش سیستم ایمنی بدن است و استرس نیز ام‌الامراض است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیش از ۸۰ درصد اخبار منتشرشده در فضای مجازی دروغ هستند بنابراین باید اطلاعات درست به دست مردم برسد.

علوی بیان کرد: در مطالعه انجام‌شده مشخص شد که بسیاری از مردم، راهکارهای انتقال بیماری را خوب نمی‌دانند و اطلاعات‌شان در خصوص راه‌های پیشگیری، ناقص بود. تعدادی نیز تعریف قرنطینه خانگی و علائم بالینی را نمی‌دانستند و برخی نیز فکر می‌کردند اگر واکسن تزریق کنند می‌توانند زندگی عادی داشته باشند.

وی گفت: در پی مطالعه، اقدامات مورد نیاز انجام شد و در مطالعه بعدی، تغییرات جزئی رخ داد و مشاهده کردیم با ارتقای سطح سواد سلامت، آگاهی از راه‌های انتقال ۸ درصد، آگاهی از قرنطینه خانگی ۴ درصد، آگاهی از علائم بالینی ۶ درصد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۲.۵ درصد افزایش یافته است اما در کسب اطلاعات در خصوص راه‌های پیشگیری تغییری ایجاد نشد. هر چند این اعداد بالا نیستند اما این امیدواری ایجاد می‌شود که اگر کارهای فرهنگی ادامه پیدا کند، به نتیجه می‌رسیم.

علوی گفت: افزایش سطح سواد سلامت به مراتب از رعایت پروتکل‌های بهداشتی اثرگذارتر است زیرا زمانی که سطح سواد سلامت یک نفر افزایش می‌یابد، خودش دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کند و دیگر نیازی به بگیر و ببند نیست.

وی افزود: در این مطالعه مشخص شد که ۵ درصد مردم اصلاً نمی‌دانند پروتکل‌های بهداشتی چه هستند، ۴۱ درصد نیز مقداری اطلاع داشتند و مابقی مردم نیز اطلاعات ناقصی داشتند اما با انجام اطلاع‌رسانی، پس از دو ماه مشاهده کردیم که میزان اطلاع مردم از پروتکل‌های بهداشتی ۲.۵ درصد و اطلاعات ناقص ۱۷.۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در مطالعه نخست، ۴۴ درصد مردم خوزستان باوری به واکسن نداشتند. ما مشاهده می‌کنیم که تبلیغات واکسن‌ستیزی در جهان کم نیستند. ما از نظر واکسن تحریم هستیم و با وجود اینکه واکسن را با ۱۰ برابر قیمت خریداری می‌کنیم، آن را به ما تحویل نمی‌دهند.

وی افزود: این در حالی است که به عنوان مثال در مرکز تجمیعی واکسیناسیون هویزه در یک روز تنها چهار نفر برای تزریق واکسن مراجعه کرده بودند در حالی است که ویال‌های واکسن ۱۰ تا ۱۲ تایی هستند و نمی‌توان یک ویال واکسن واکسن را برای چهار نفر باز کرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: پس از مداخله در خصوص میزان کم تمایل به واکسیناسیون، باورهای غلط در مورد واکسیناسیون ۱۷ درصد بهتر شد اما با این وجود میزان ۳۴ درصد عدم تمایل به تزریق واکسن در خوزستان مشاهده می‌شود که هنوز عدد بالایی است. هر چند در کشورهایی مانند ایتالیا نیز ۳۲ درصد مردم تمایلی به تزریق واکسن ندارند، اما این رقم در خوزستان نسبت به سایر استان‌های کشور ما بالا است.

علوی با اشاره به تبلیغات کشور ارمنستان در خصوص واکسیناسیون گردشگران بیان کرد: در کشور ارمنستان میزان پوشش واکسیناسیون جمعیت ۱.۷ درصد است. مردم این کشور به واکسن اعتقادی ندارند و واکسن‌هایی که روی دست‌شان مانده و تاریخ‌شان گذشته را برای مردم تزریق می‌کنند.

وی افزود: می‌بینیم که در کشور ما هر نفر ۲۰ میلیون تومان برای رفتن به ارمنستان و دریافت یک دوز واکسن هزینه می‌کند. اکنون هم کشور ارمنستان عنوان کرده که واکسیناسیون تنها برای افرادی که ۱۰ روز در این کشور اقامت می‌کنند، انجام می‌شود. بنابراین یک نفر برای دریافت واکسن و اقامت در ارمنستان، ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نتایج طرح شهید سلیمانی بیان کرد: قبل از اینکه ویروس در جامعه خیزش مجددی پیدا کند، باید از خیزش آن جلوگیری کرد و برای این کار علاوه بر آموزش بهداشت و واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باید اقدامات مورد نیاز دیگری نیز برای مقابله با بیماری اجرا شود.

وی افزود: طرح شهید سلیمانی برای کنترل بیماری اجرا می‌شود و در استان خوزستان ۲ هزار و ۱۰۲ تیم رهگیری، مراقبت، نظارت و حمایت با حدود ۷ هزار نیرو در اجرای آن همکاری می‌کنند. ۲۸ مرکز بهداشت، ۵۰۶ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی، ۳۱۰ پایگاه سلامت و ۹۳۸ خانه بهداشت در استان خوزستان در اجرای این طرح شرکت دارند.

علوی بیان کرد: اگر این طرح اجرا نمی‌شد، ۲۴ هزار بیمار اضافه برای بستری در بیمارستان‌های خوزستان داشتیم؛ ۱۷ هزار بیمار در بیمارستان‌های خوزستان بستری شدند و اگر این طرح اجرا نمی‌شد و به ازای هر بیمار بستری ۱۲ بیمار شناسایی نمی‌شدند، ۲۴ هزار بیمار دیگر داشتیم. بیمارستان‌ها برای بستری این ۱۷ هزار بیمار نیز جا نداشتند و مجبور شدیم طرح درمان موقت را اجرا کنیم. اجرای این طرح منجر به کاهش حدود ۴ هزار مرگ نیز شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کاهش فعالیت طرح شهید سلیمانی افزود: در این بازه زمانی به ازای هر بیمار، ۱۲ بیمار سرپایی شناسایی می‌کردیم که البته اکنون به چهار تا پنج مورد رسیده است. از ۱۰ نفر از موارد تماس، از یک بیمار تست گرفته می‌شد اما اکنون به سه مورد رسیده است. ما در هماهنگی بین بخشی بسیار ضعیف هستیم و به دلیل نداشتن انضباط کاری، اجرای طرح شهید سلیمانی کمرنگ شده است اما باز هم نسبت به دیگر مناطق کشور بهتر است.

وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از مسئولان خطر کرونا را درک نکرده‌اند، گفت: اگر این طرح با جدیت و بر اساس محتوای علمی اجرا شود، حتی اگر واکسن تزریق نشود بیماری کنترل خواهد شد.

علوی افزود: در حال حاضر همه کشور از نظر شیوع کرونا در شرایط مشکلی قرار دارند اما خوشبختانه تنها سه شهر خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند هر چند نباید این شرایط، موجب عادی‌انگاری شود  زیرا موارد بیماری و بستری در استان خوزستان افزایش یافته است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین