کد خبر: ۲۷۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مردم‌دارند عادت به نبود سیاهی در شهر می‌کنند برخی شهرداری‌ها به‌عمد، سیاهی را از انبار بیرون نمی‌آورند و شهرها را سیاه‌پوش نمی‌کنند.
ناطقان: حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی امروز در چهارمین نشست روسای شورای هیئت‌های مذهبی کل کشور که در زائرسرای صادقیه برگزار شد، بابیان اینکه احیای امر ائمه در دست شماست و امید است این توفیق از ما گرفته نشود، اظهار کرد:  این اختلاف‌نظرها باید به عظمت هیئت سیدالشهدا برسد و تمام تلاش ما این است که یک پرچم بیشتر زده شود، در انتخابات هم حضرت آقا فرمودند هرکسی که می‌تواند بیاید و مردم را دعوت کند، یک رأی هم مهم است.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی ابراز کرد: مراجع تقلید گفتند کسی که نذر برگزاری هیئت دارد حتی اگر ساقط شود، حق تبدیل آن را ندارد.

وی بابیان اینکه تعظیم شعائر حسینی شعار اصلی محرم امسال است، عنوان کرد: متأسفانه مردم‌دارند به نبود سیاهی در شهر عادت می‌کنند و برخی شهرداری‌ها نیز به‌عمد، سیاهی را از انبار بیرون نمی‌آورند و شهرها را سیاه‌پوش نمی‌کنند.

حریزاوی بابیان اینکه فردی می‌گفت اگر شهر را سیاه کنید مردم یادشان می‌آید که محرم است و به هیئت می‌روند، ادامه داد: از همه هیئت‌ها خواهش می‌کنم در محرم حتی یک بلندگو برای امام حسین(ع) جلوی هیأت بگذارند.

وی بیان کرد: کارشناسان امر دین ازنظر سازمان تبلیغات اسلامی، درواقع رؤسا و پیر غلامان هیئت‌ها هستند، بنابراین کسی هم که اگر قصد کمک دارد باید زیردست بزرگان هیئت کار یاد بگیرد.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی بابیان اینکه در انگلیس برای آشتی مردم با مذهب، واکسن زدن را به کلیساها آوردند، خاطرنشان کرد: برخی به بهانه کرونا به دنبال تعطیل کردن هیئت هستند، بنابراین ضرورت دارد برای بزرگداشت شعائر حسینی در این ایام که محدودیت‌های کرونایی وجود دارد با رعایت کامل پروتکل‌ها هیئت‌های نیمه تعطیل را راه‌اندازی کنیم و مجالس این ایام را باشکوه برگزار کنیم.

فعالیت ۹۰ هزار هیئت مذهبی در کشور

در این نشست معاون مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: با توجه به تجربه و مطابق با دستورالعمل‌های اعلام‌شده همچون سال گذشته برنامه‌های ماه محرم سال جاری باشکوه بیشتری برگزار می‌شود.

حمید بهرامی افزود: بر اساس تجربه سال گذشته مراسم ماه محرم با همکاری سایر نهادها و به‌صورت شبکه‌ای به‌طور گسترده اجرا شود.

وی بابیان اینکه در برگزاری مراسم ماه محرم سال گذشته حماسه‌ای برپا شد، عنوان کرد: با حضور مداحان معروف کشور، امکان فعال‌سازی هیئت‌هایی که سال گذشته نتوانستند برنامه خود را اجرا کنند، امکان‌پذیر است.

معاون مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از آغاز برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات مذهبی ماه محرم از قبل ماه رمضان خبر داد و گفت: این جلسه برای بررسی آخرین دستاوردها و برنامه‌ها برای هم‌افزایی بیشتر در اجرای کار تشکیل‌شده است.

وی بابیان اینکه مراسم ماه محرم و صفر سال گذشته مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا برگزار شد، یادآور شد: حدود ۹۰ هزار هیئت مذهبی در کشور مشغول به فعالیت هستند.

بهرامی ادامه داد: برخی هیئت‌های مذهبی سال گذشته نتوانستند متناسب با دستورالعمل‌ها برنامه خود را برگزار کنند و برای رعایت سلامت مردم برنامه هیئت خود را لغو کردند.

وی بیان کرد: جلسات هماهنگی بین تمام شوراهای مذهبی و نهادهای مرتبط در سطح ملی در حال تشکیل است و تاکنون ۲۷ مصوبه تهیه‌شده، اکنون نیز هر کمیته‌ای بر اساس کار مشخص‌شده، انجام‌وظیفه می‌کند.

بلایا مانعی برای تعطیلی روضه‌ها نیست

همچنین در این نشست مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: هنر هیئت‌های مذهبی این است که بتوانند جامعه را مجاب کنند که امکان برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان فراهم است.

حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی یادآور شد: عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) دارای یک غنای معنوی است و این سنت عزاداری همچون گذشته که گاهی در خفقان دولت‌ها برگزار می‌شد تا زمان ظهور حضرت ولی‌عصر‌(عج) ادامه دارد و بلایا نیز مانعی برای تعطیلی روضه‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه برای اقناع جامعه باید به سراغ سر شبکه‌های مردمی مانند هیئت‌های مذهبی رفت، خاطرنشان کرد: درگذشته دو هزار و ۵۰۰ روضه خانگی زنانه در مشهد برگزار می‌شد که در سال گذشته و با شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های آن، تعداد هیئت‌هایی که قصد برگزاری روضه را داشتند، کاهش یافت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی در خراسان رضوی افزود: برخی دلیل خود را وجود کرونا اعلام کردند و بقیه نیز به دلایل مختلف قصد تعطیلی مجلس روضه را داشتند، سعی شد تا روش‌های برگزاری روضه همراه با نوآوری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به برخی از بانیان مجالس آموزش داده شود که موجب برگزاری بیش از ۸۰۰ روضه خانگی در سال گذشته شد، برخی از هیئت‌ها نیز مبالغ نذورات را به سایر جلسات دادند یا در طرح مواسات شرکت کردند.

وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی نیز سال گذشته اعلام کرد که دو صحن از اماکن متبرکه رضوی را برای برگزاری روضه‌های خانگی در اختیار بانیان قرار می‌دهد که اقدام به‌جا و شایسته‌ای بود.

صاحبقرانی با انتقاد به دستورالعمل‌های ستاد کرونا که گاهی ممانعت صددرصدی و گاهی موافقت کامل است، بیان کرد: باید برنامه‌های ابتکاری جایگزین به وجود بیاید تا روضه‌ها به‌عنوان یک وظیفه دچار تعطیلی نشود.

وی با بیان اینکه ماه رمضان سال گذشته برای مراسم احیای شب‌های قدر ۲۵ نقطه در فضای باز برای تجمع در مشهد معرفی شد و این الگو توسعه یافت، افزود: در مشهد با حضور سه و نیم میلیون نفر جمعیت و با همکاری هیئت‌های مذهبی، روضه‌های بابرکتی برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: این حرکت باعث شد تا فضای برگزاری روضه‌ها از فضای بسته خانه‌ها و مساجد به سطح شهر گسترش پیدا کند و باعث تغییر و تحول بسیاری در فضای شهر مشهد شد که اکنون تبدیل به یک فرهنگ در برگزاری روضه‌های با جمعیت بالای ۱۰ هزار نفر در فضای آزادشده است.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های معاند از هم‌اکنون در حال مسموم کردن فضا علیه برگزاری برنامه‌های ماه محرم هستند، افزود: سعی می‌کنیم تا با کمک کنشگران اجتماعی شهری و هیئت‌های مذهبی بتوانیم لبخند رضایت را بر لبان حضرت ولی‌عصر(عج) و مقام معظم رهبری بنشانیم.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین