کد خبر: ۲۸۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
یک وکیل دادگستری درباره شرایط استفاده از حق حبس در دوران عقد و ازدواج توضیحاتی داد.
ناطقان: رضاصومی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز درباره حق حبس اظهار کرد: در یک قاعده فقهی گفته شده  " للزوجه الامتناع قبل الدخول حتی تقبض مهر‌ها ان کان حالا " و  مطابق این قاعده، زن می‌تواند تا زمانی که مهریه اش را دریافت نکرده ، از تمکین در برابر شوهر خود امتناع کند.


صومی بیان کرد: قانون مدنی نیز این قاعده را پیش بینی کرده است و استفاده زن از این حق در اصطلاح، حق حبس زوجه در عقد نکاح نام دارد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه  بر اساس قانون مدنی، زن موظف به تمکین در مقابل شوهر خود است گفت: این تمکین هم  تمکین عام یعنی فرمانبرداری در تمام امور کلی زندگی و هم تمکین خاص یعنی رابطه زوجیت را در بر می‌گیرد اما در شرایطی، عدم تمکین از سوی زن مجاز است و در این حالت زن با عدم تمکین ناشزه شناخته نمی‌شود.


وی گفت: در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی گفته شده زن می‌تواند تا مهریه به او تسلیم نشده ، از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند؛ همانگونه که از این ماده مشخص است زن می‌تواند تا پرداخت کامل مهریه از تمکین خاص در مقابل شوهر خودداری کند که در این صورت، زن از حق حبس استفاده کرده است.

صومی با بیان اینکه برای اعمال حق حبس از سوی زن شرایطی مقرر شده است اظهار کرد:  برای استفاده زن از این حق باید شرایطی وجود داشته باشد، برای مثال مهریه زن باید عندالمطالبه باشد؛ همچنین، در صورتی که زن قبلا حتی یکبار در مقابل شوهرش تمکین خاص کرده باشد، دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود استفاده کند.

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا در دوران حق حبس به زن نفقه تعلق می‌گیرد یا خیر بیان کرد: یکی از نکات مهم در مورد استفاده زن از حق حبس، نفقه‌ای است که به زن تعلق می‌گیرد؛  به عنوان مثال اگر زن با عدم تمکین در منزل پدرش سکونت داشته و تقاضای مهریه کرده باشد با توجه به ماده ۱۰۸۵ زن می‌تواند تا زمانی که مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط به اینکه مهر او عندالمطالبه باشد و این امتناع باعث از بین رفتن حق نفقه نخواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین، نفقه زن در دوران حق حبس کماکان پابرجا بوده و او می‌تواند علاوه بر اینکه مطالبه مهریه کرده، نفقه اش را نیز مطالبه کند البته برای اعمال حق حبس و عدم تمکین از شوهر باکره بودن شرط است و اگر اثبات شود باکرگی به دلیل رابطه جنسی قبلی از بین رفته حق مذکور نیز از بین می رود.

صومی بیان کرد: موضوع حق حبس در مواد قانونی کامل و دقیق بیان نشده و باید به ریشه های فقهی موضوغ رجوع کرد، البته در برخی موارد و ابهامات ریز تر بین فقها در این مورد اختلافاتی وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین