کد خبر: ۲۸۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
یک متخصص بیماری های عفونی انتقال ویروس کرونا از طریق وسایل و بویژه وسایل مشترک در مکان های عمومی را محتمل دانست.
ناطقان: دکتر سیاوش وزیری با بیان اینکه ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف نشسته و ایجاد آلودگی می کند، خاطرنشان کرد: این ویروس زمانی از طریق سطوح منتقل می شود که دست افراد با این سطوح تماس داشته و پس از آن دست آلوده با مخاط چشم، بینی و دهان تماس یابد.

کرونا از طریق "وسایل" و "لباس" منتقل می‌شود؟

وی افزود: در همین راستا تا زمانی که دست آلوده به مخاط چشم، بینی و دهان تماس پیدا نکند، دست زدن و تماس صرف با سطوح نمی تواند موجب انتقال بیماری شود.

این متخصص بیماریهای عفونی خاطرنشان کرد: این میان عمدتا وسایلی که مشترک هستند می‌توانند خطر بیشتری برای انتقال ویروس داشته باشند، وسایلی مانند دستگیره درها، نرده ها وسطوحی که در مکان های عمومی هستند.

وی افزود: بنابراین توصیه می شود افراد پس از تماس دست با وسایلی که در مکان ها و خودروهای عمومی وجود دارد، بطور جد از دست زدن به صورت خود خودداری کرده و حتما دست ها را ضدعفونی کنند.

وزیری در خصوص انتقال ویروس کرونا از طریق لباس هم گفت: امکان انتقال آلودگی از طریق لباس هم وجود دارد و توصیه می شود افراد زمانی که از بیرون به منزل برمی گردند حتما لباس های خود را در محلی جدا قرار دهند.

وی تصریح کرد: در خصوص ضدعفونی کردن لباس ها هم اگر افراد آنها را 20 دقیقه جلوی نور آفتاب قرار دهند، ویروس های احتمالی روی لباس از بین خواهند رفت. همچنین شست و شوی لباس ها با مواد شوینده موجب از بین رفتن ویروس های احتمالی بر روی آن خواهد شد.

این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: انتقال ویروس از طریق تماس دست با وسایل و البسه و سپس تماس دست با مخاط دهان، بینی و چشم محتمل است، اما راه اصلی نیست و  تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که در حال حاضر اصلی ترین راه انتقال ویروس از طریق ذرات ریز سرفه و عطسه افراد آلوده است.

وی افزود: در این ذرات ویروس کرونا توسط ابر حاوی بخار احاطه شده و همین امر موجب می شود که چسبندگی ویروس بیشتر شود و اگر این ذرات مدتی در محیط مانده و ابرِ اطراف آنها خشک شود قدرت انتقال ویروس هم در پی آن کم می شود.

وزیری گفت: بنابراین توصیه می شود افراد در تماس با افراد مختلف و بویژه افراد علامت دار حتما از ماسک استفاده کرده و رعایت فاصله فیزیکی را داشته باشند.

وی افزود: در کنار عطسه و سرفه، حرف زدن با یک فرد آلوده به مدت چند دقیقه در یک محیط بسته هم می تواند بسیار پرخطر بوده و زمینه انتقال ویروس را فراهم کند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین