کد خبر: ۲۸۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
علت حس طعم فلز در دهان می‌تواند ناشی از عوارض جانبی دارو یا سایر بیماری‌های دیگر باشد.
ناطقان: بسیاری از افراد در طول زندگی مزه فلزمانند دهان را تجربه کرده‌اند. در واقع مزه فلز در دهان، نوعی اختلال چشایی است که دریافت مزه‌های ترش و شیرین را تغییر می‌دهد و در نهایت باعث ایجاد مزه فلز می‌شود.

از مهم‌ترین علل ایجاد این طعم در دهان می‌توان به بیماری‌های لثه و بهداشت نامناسب دهان، بد هضمی یا سوزش سردل و عفونت سینوس‌ها در حلق و بینی اشاره کرد.

عوامل دیگری مانند اوایل بارداری، آلرژی و حتی عوارض کووید ۱۹ در طعم فلز مانند دهان نقش دارند. از دیگر عوامل ایجاد این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند حشره کش ها، سرب و جیوه
- بیماری‌های مزمن مانند پارکینسون، دیابت، زوال عقل و سکته مغزی
- دارو‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا به خصوص قرص‌های مکیدنی و جوشان
- درمان‌های سرطان مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی
- مصرف برخی مکمل‌های حاوی مس، روی و منیزیم
- برخی دارو‌ها مانند ضدفشارخون، متفورمین و همچنین آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین و ضدافسردگی

بهترین راه برای رفع طعم فلز مانند دهان رعایت بهداشت دهان و دندان است. البته برای شناسایی علت اصلی و رفع این اختلال چشایی می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

عواملی مانند ترک سیگار، دوری از آلرژن‌ها و نوشیدن مایعات سالم و کافی برای جلوگیری از خشکی دهان و رفع طعم فلز مانند دهان بسیار حائز اهمیت است.

شستشوی دهان با محلول آب گرم و جوش شیرین قبل از غذا و همچنین مکیدن موقتی یخ و آدامس نعنایی بدون قند به رفع این اختلال چشایی کمک می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید مصرف غذا‌هایی که طعم فلز را مخفی می‌کنند مانند مرکبات و مکیدن آبنبات سفت یا جویدن زنجبیل، زمان شیمی درمانی برای رفع طعم فلزمانند دهان بسیار موثر هستند.
برچسب ها: طعم فلز ، دهان ، بیماری
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین