کد خبر: ۲۸۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
بازدید رئیس جمهور از تخت جمشید ، انتصاب حاشیه ساز در موزه فرش، حضور ایران در اجلاس WTO مالدیو و تبدیل خانه های تاریخی به خانه خلاق از جمله خبرهای حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.
ناطقان: این هفته راهنمایان گردشگری تهران در یک گشت تخصصی به دیدن ظرفیت‌های تاریخی محله سنگلج رفتند. بناهایی که هنوز برای عموم مردم قابل بازدید نیستند و به جاذبه گردشگری تبدیل نشده اند.

بازدید راهنمایان گردشگری از یک محله قدیمی/جاذبه های پنهان سنگلج!

گشت نیمروزه آشنایی با اقدامات حفاظت و احیا در محله سنگلج تهران به همراه بازدید از بناهای تاریخی و تماشاخانه سنگلج برگزار شد. در این برنامه جمعی از راهنمایان گردشگری و اعضای انجمن سنگلج به بازدید بناهای تاریخی شاخص یکی از محله‌های قدیمی تهران رفتند و در مسیر گردشگری آن پیاده روی کردند همچنین برخی از بناهای تاریخی را با هماهنگی قبلی مورد بازدید قرار دادند و از وضعیت فعلی آنها آگاه شدند مهمتر از همه اینکه پی بردند محله سنگلج با وجود قدمتی که دارد و بناهای تاریخی زیاد، اما ابنیه تاریخی شاخص آن غیرقابل بازدید برای عموم هستند.

در این برنامه که به مناسبت هفته تهران و ۵۶ مین سالگرد تأسیس تماشاخانه سنگلج برگزار شد، مریم جلالی دبیر کارگروه حفظ آثار در زیرمجموعه انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران و عضو هیأت رئیسه انجمن سنگلج گفت: تهران و محله سنگلج تعدادی جاذبه دارد که برخی مرمت شده و برخی نیاز به مرمت دارد به هر حال اینها ظرفیت اصلی محله هستند که به جاذبه تبدیل نشده اند و خیلی از این بناها بسته بوده و گردشگران نمی‌توانند از آن بازدید کنند.

بازدید راهنمایان گردشگری از یک محله قدیمی/جاذبه های پنهان سنگلج!

اولین بازدید این گروه از خانه تاریخی پدر جلال آل احمد انجام شد. خانه‌ای که سردر خانه باستان شناسان را دارد ولی به مخروبه بیشتر شباهت پیدا کرده است این بنا در حال حاضر توسط صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی به بخش خصوصی برای تبدیل به مرکز رویدادهای فرهنگی واگذار شده است اما هنوز اقدام مرمتی در آن انجام نگرفته است.

دیدار ارزیابان ایکوموس با معاون میراث فرهنگی کشور

معاون میراث‌فرهنگی با ارزیابان اعزامی از سوی کمیته میراث جهانی یونسکو (ایکوموس) دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار گزارشی از بررسی‌ها و پیمایش‌های انجام شده از سوی ارزیابان یونسکو ارائه شد.

علی دارابی در این نشست از بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده در ارزیابی ۵۶ کاروانسرای معرفی شده در پرونده کاروانسراهای ایرانی تشکر و قدردانی کرد.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: امیدوارم لوح اسناد و لوح ثبت پرونده کاروانسراهای ایرانی نیز همچون اسناد و لوح رسمی ثبت جهانی راه‌آهن سراسری و منظر فرهنگی هورامان / اورامانات سال آینده از سوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو تحویل کشورمان شود.

مهدی حسام ارزیاب مصری کمیته میراث جهانی نیز در این نشست گفت: گفت‌وگو با افراد و مردم محلی، متخصصان و کارشناسان، کارگران که با علاقه بازدیدها و بررسی‌ها دنبال می‌کردند بیانگر آگاهی مردم از ارزش‌های آثار تاریخی و گام نهادن در حفاظت هر چه بیشتر این آثار است.

چان پیچان ارزیاب اهل ترکیه نیز که از روز گذشته ارزیابی خود را با همراهی مهدی حسام آغاز کرده و تخصص و دکترای او در زمینه کاروانسراهای آناتولی است از حضور در ایران ابراز خرسندی کرد.

مدیرکل حراست وزارت میراث فرهنگی منصوب شد

مدیرکل حراست وزارت میراث فرهنگی منصوب شد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دو حکم جداگانه مدیرکل حراست و مدیرکل دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات این وزارتخانه را منصوب کرد.

سیدعزت‌الله ضرغامی امروز شنبه ۱۷ مهر ماه در دو حکم جداگانه وحید سلطانی را به‌عنوان مشاور وزیر و مدیرکل حراست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و میثم آسوپا را به‌عنوان مدیرکل دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات این وزارتخانه را منصوب کرد.

بازدید از موزه‌ها برای پرسنل نیروی انتظامی رایگان است

بازدید از موزه‌ها برای پرسنل نیروی انتظامی رایگان است

این هفته مدیرکل موزه‌ها خبرداد: بازدید از موزه‌های میراث‌فرهنگی به‌مناسبت هفته نیروی انتظامی برای پرسنل نیروی انتظامی رایگان شد.

محمدرضا کارگر گفت: با موافقت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با درخواست فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به‌مناسبت گرامیداشت هفته نیروی انتظامی، بازدید پرسنل نیروی انتظامی به‌همراه خانواده از موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش وزارتخانه از ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰ رایگان شد. پرسنل نیروی انتظامی به‌همراه خانواده خود می‌توانند با ارائه کارت شناسایی تا ۲۳ مهرماه ۱۴۰۰ از موزه‌ها رایگان بازدید کنند.

تبدیل ۵ مجموعه تاریخی و فرهنگی به خانه خلاق

تبدیل ۵ مجموعه تاریخی و فرهنگی به خانه خلاق

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، از راه اندازی خانه‌های خلاق در ۵ مجموعه تاریخی در سراسر کشور خبر داد.

هادی میرزایی با اشاره به نتایج نهایی آخرین فراخوان عمومی بناهای تاریخی و فرهنگی که مهر ماه سال جاری اعلام شد تصریح کرد: حمام حاج شهباز خان (استان کرمانشاه)، عمارت مشیر دیوان (استان کردستان)، خانه زعیم ابویی (استان سیستان و بلوچستان)، خانه نجفی و عمارت حاج رئیس (استان بوشهر) ۵ مجموعه تاریخی هستند که مدیریت بهره برداری آنها در آخرین فراخوان عمومی این صندوق با کاربری خانه خلاق به سرمایه گذار بخش خصوصی سپرده شد.

او تصریح کرد: علاوه بر مأموریت احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، حمایت، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع‌دستی و فرش دستباف نیز به مأموریت‌های این صندوق اضافه شده که تعریف کاربری خانه خلاق برای بناهای تاریخی در همین راستا بوده ست.

میرزایی خاطرنشان کرد: با توجه به روند رو به رشد صنایع‌دستی بومی، در کنار اهمیت و ارزش بالای مواریث فرهنگی و وجود جاذبه‌های طبیعی به عنوان بال توسعه اقتصاد معیشتی و اشتغالزایی پایدار، با راه‌اندازی مرکز خلاق صنایع‌دستی و فرش دستباف با هدف آموزش، توسعه، ترویج و صادرات محصولات بومی مجموعه‌های تاریخی، قدمی مؤثر در اشتغال پایدار حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برداشته خواهد شد.

برگزاری همایش گردشگری داخلی در مالدیو با تمرکز بر رهبران گردشگری

این هفته خبر رسید که «برنامه سالانه آموزش اجرایی UNWTO» با تمرکز بر استفاده از قدرت گردشگری داخلی برای بهبود و رشد مقاصد توریستی آسیا و اقیانوس آرام برگزار شد.

این برنامه آموزشی که در پانزدهمین سال خود قرار دارد، بار دیگر به عنوان بستری پیشرو برای رهبران گردشگری منطقه در راستای ایجاد شبکه و توسعه راهکارهایی برای هدایت رو به جلو این بخش عمل کرد. در این رویداد نمایندگان ۲۵ کشور گرد هم آمدند، درحالیکه شش کشور (افغانستان، بنگلادش، ایران، سریلانکا، مغولستان و نپال) به میزبانی مالدیو به صورت حضوری در جلسات آموزشی شرکت کردند.

دکتر عبدالله معصوم، وزیر گردشگری مالدیو، با خوشامدگویی به نمایندگان شرکت کننده حضوری و آنلاین، جلسه آموزشی را به طور رسمی افتتاح کرد. ریاست UNWTO با برجسته کردن حمایت سیاسی سطح بالای کشور میزبان از گردشگری، با وزیر و همکارانش ملاقات کرد تا از برنامه‌های متنوع بخش خود بیشتر بداند.

دکتر معصوم با تشکر از UNWTO برای فرصت میزبانی از جلسات آموزشی، بر تعهد مالدیو در جهت توسعه پایدار گردشگری با تمرکز بر ترویج فرهنگ غنی، میراث و تنوع زیستی جزایر تاکید کرد.

دبیرکل UNWTO زوراب پولولیکاشویلی، در افتتاحیه این رویداد تاکید کرد که با شروع مجدد گردشگری در بسیاری از نقاط جهان، "این بخش به رهبرانی نیاز دارد که بتوانند ایده‌هایی را که موجب ایجاد تغییر می‌شوند و افراد نواوری کننده را بشناسند و از استارتآپ ها و شرکت‌های نوپا حمایت کنند.

نوآوری و مشارکت بخش خصوصی

برنامه آموزش اجرایی با بازتاب شروع مجدد مجدد گردشگری داخلی قبل از گردشگری بین المللی، چه در سراسر آسیا و اقیانوسیه و چه در سطح جهانی، بر امکان سرمایه گذاری مقاصد مختلف گردشگری در هر اندازه بر این روند تمرکز کرد. جلسات افتتاحیه بر مدیریت مقصد گردشگری متمرکز بود و توسط کارشناسان UNWTO در کنار شرکای کلیدی از جمله Google و مطالعات موردی از بنگلادش، کامبوج، هنگ کنگ، چین، اندونزی، ایران، مغولستان، پاکستان، سریلانکا و ویتنام برگزار شد. پس از آن جلساتی با محوریت نقش نوآوری و مشارکت بخش خصوصی در رشد گردشگری داخلی متمرکز شد و مطالعات موردی توسط نمایندگان بوتان، ماکائو، چین، مالدیو، میانمار، فیلیپین، ساموآ، هند و چین ارائه شد.

دستاوردهای برگزاری گرامیداشت هفته گردشگری در ۵ استان منتخب

دستاوردهای برگزاری گرامیداشت هفته گردشگری در ۵ استان منتخب

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی اقدامات انجام شده توسط پنج استان اردبیل، کردستان، کرمانشاه، کرمان و فارس در طول هفته گردشگری را تشریح کرد.

محمد قاسمی با اشاره به اقدامات انجام شده در استان‌های منتخب برای بزرگداشت هفته گردشگری، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و با توجه به همزمانی این رویداد با عزاداری اربعین حسینی برای روز اول مراسمی در روز دوشنبه پنجم مهرماه ۱۴۰۰ در نگارخانه شاه اسماعیل صفوی و پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی با حضور مداحان ملی، رؤسای مذهبی محلات شش‌گانه اردبیل، نمایندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونان اداره‌کل برگزار شد.

ادای احترام به مقام شامخ سرداران شهید جنگ‌های شیروان و چالدران و سرداران هشت سال دفاع مقدس در محل شهیدگاه پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، آئین احیای نذورات صفوی با پخت ۷۲ دیگ احسان بنام شهدای کربلا در صحن قیزیلباشلار، اجرای مراسم آئینی زنجیر اجیرلو با حضور ۲۵۰ نفر به صورت میدانی، اجرای موسیقی آئینی قارانی، مداحی تلفیقی سنتی با حضور مداحان برگزیده، نمایش جاذبه‌های گردشگری استان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در نگارخانه شاه اسماعیل صفوی، ایجاد نمایشگاه پرتابل ازجاذبه‌های گردشگری استان در فرودگاه اردبیل (برای اولین بار در کشور)، برگزاری رویدادها و جشنواره‌های محلی درشهرستان‌ها همزمان با هفته گردشگری ازجمله جشنواره گردوی سبز، انگور و…، تجلیل از برگزیدگان مسابقه عکاسی، اعطای لوح سپاس برای فعالان و رؤسای تشکل‌های گردشگری استان از دیگر برنامه‌های استان اردبیل بود که قاسمی به آن‌ها اشاره کرد.

"سجاد نوروزیان" مدیر موزه فرش شد

"سجاد نوروزیان" مدیر موزه فرش شد

این هفته طی حکمی سجاد نوروزیان به عنوان رئیس موزه فرش ایران منصوب شد. این انتصاب حاشیه‌های زیادی را در برداشت و خیلی‌ها از اینکه نوروزیان تخصصی در حوزه فرش ندارد نگران انتصاب صورت گرفته شدند و برخی دیگر وی را با سجاد نوروزی که فعال در حوزه سینما و هنر است اشتباه گرفتند و دیگرانی نیز بودند که کلیپ‌های پخش شده از نوروزیان را دلیلی بر اثبات مخالفتشان با این انتصاب دانستند.

سجاد نوروزیان که پیش از این توسط عزت الله ضرغامی در ستاد انتخاباتی به عنوان دستیار در حوزه کسب و کار در فضای مجازی معرفی شده بود، مسئولیت موزه فرش را بر عهده گرفت.

رئیسی از تخت جمشید بازدید کرد

اواخر هفته حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در سفرش به استان فارس از تخت جمشید بازدید کرد.

در این بازدید متولیان امر پیرامون این سایت جهانی اطلاعاتی را به رئیس جمهور دادند.

رئیسی در جریان این بازدید گفت: بناهای تاریخی مثل سایت جهانی تخت جمشید از هنر فاخر هنرمندان این مرز و بوم حکایت دارد.

وی با اشاره به اینکه تخت جمشید یک پیام دیگر هم دارد، گفت: تخت جمشید خطاب به ستمگران پیام می‌دهد که عاقبت ظلم به مردم چیست.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین