کد خبر: ۲۹۲۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
حاج اسماعیلی گفت: به دلیل نبود پژوهش میدانی دقیق از بازار کار، فرصت شغلی کشور از 4 هزار شغل فراتر نرفته است.
ناطقان: حمید حاج اسماعیلی کارشناس روابط کار در رابطه با سازمان آموزش فنی و حرفه ای اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای یک سازمان دولتی و حاکمیتی محسوب می‌شود، بر اساس قانون وظایفی برای این سازمان تعریف شده است، از قسمت‌های اصلی یکی از وظایف آن مشارکت در برنامه ریزی آموزش عمومی فنی و حرفه‌ای در کشور در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، خدماتی خواهد بود.
 
وی افزود: همچنین از دیگر وظایف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همکاری با سازمان‌های کارگری و کارفرمایی است، برای نمونه در بحث آموزش، آموزش در خصوص کارگران و کارفرمایان انجام می‌شود.

حاج اسماعیلی گفت: توسعه آموزش و ارتقای سطح مشاغل از مهم‌ترین وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای است و باید با دانش و تکنولوژی جدید مشاغل بتواند رشد و توسعه پیدا کنند، به این معنا که مشاغل موجود در کشور از ابزار و تکنولوژی مدرن و دانش روز دنیا برای بهبود مشاغل استفاده کند.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در همکاری با بنگاه‌ها و صنایع مختلف معمولا افراد را در قالب کارور، کارآموز، طرح‌های بازآموزی به کار می‌گیرد تا بتواند دانش روز کارآفرینان و مربیان، کارگران، کارفرمایان را ارتقا دهد.

حاج اسماعیلی بیان کرد: این سازمان متولی امر مهارت باید بتواند متناسب شرایط بازار کار نیرو تربیت کند، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بایستی یک ارزیابی دقیق از بازار کار کشور داشته باشد، اینکه چه نیاز‌هایی در بازار کار کشور وجود دارد و متناسب آن‌ها بتواند دوره‌های آموزشی و مهارت آموزی را در سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد کند تا مربیان، کارآفرینان و کارفرمایان خوبی را بتواند برای بازار کار تربیت کند.

این کارشناس روابط کار افزود: یکی از انتقاداتی که می‌شود به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وارد کرد این است که نتوانسته به اندازه‌ی کافی توسعه لازم را در حوزه‌ی مشاغل ایجاد کند، زیرا در کشور ما حدود ۴ هزار شغل وجود دارد و در کشور‌های توسعه یافته تعداد مشاغل ۴ برابر کشور ایران است.

حاج اسماعیلی گفت: از دیگر وظایف و کارکرد‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این خواهد بود که پژوهش میدانی دقیق از بازار کار و نیاز‌های کشور در اختیار داشته باشد و متناسب آن بتواند آموزش‌های لازم را برای ایجاد مشاغل جدید در کشور انجام دهد.

وی ادامه داد: به دلیل نبود پژوهش میدانی دقیق از بازار کار و نیاز‌های کشور تعداد مشاغل موجود در کشور از حدود ۴ هزار شغل فراتر نرفته است، یکی از وظایف حاکمیتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این است که بتواند مشاغل جدید را در کشور تعریف کند.

حاج اسماعیلی بیان کرد: سوالی که به وجود می‌آید این خواهد بود که چرا یک کشور توسعه یافته حدود ۱۵ هزار شغل دارد، اما در کشور ایران حدود ۴ هزار شغل وجود دارد؟ این مسئله نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از فعالیت و کار‌ها به صورت تخصصی و ماهرانه، فنی در کشور انجام نمی‌شود، وقتی به شغل‌ها به صورت یدی نگاه شود شغل‌ها کارآمدی و کیفیت، بهره وری نخواهند داشت.

وی اظهار کرد: همین مسئله موجب شده که یکی از مشکلات کشور ما بهره وری پایین در بخش نیروی انسانی و سرمایه باشد، لذا باید در بخش نیروی انسانی توسعه نیروی انسانی در کشور را جزو سیاست هایمان قرار دهیم.

حاج اسماعیلی گفت: آموزش مدوام و مستمر از جمله کار‌هایی است که در حوزه توسعه نیروی انسانی انجام می‌شود و از وظایف اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای محسوب خواهد شد.

وی ادامه داد: دومین مسئله این است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید بتواند افراد را با دانش و تکنولوژی روز آشنا کند، هنگامی که نیرویی در کشور به صورت سنتی و قدیمی کار کند نمی‌تواند در توسعه بازار کار موفق و بهره وری بالایی داشته باشد، همچنین دچار فرسودگی خواهد شد.

حاج اسماعیلی بیان کرد: دانش و تکنولوژی روز را سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید بتواند به نیروی کار و نیروی انسانی آموزش دهد، تا در امر توسعه کشور اثر گذار حرکت کند، بنابراین هر چه تعداد مشاغل افزایش پیدا می‌کند نشان می‌دهد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دارد کارش را خوب انجام داده است، چون اگر شغل هایمان محدود باشد نمی‌توانیم نیرو‌های مختلف انسانی را در کشور متناسب علاقه هایشان در فعالیت‌ها به کار بگیریم، زیرا افراد ذائقه و علاقه مختلفی دارند، ما باید متناسب علاقه و نیاز بازار مشاغل را در کشور توسعه دهیم.

وی ادامه داد: هنگامی که سایر کشور‌های توسعه یافته حدود ۱۵ هزار شغل دارند، اما در کشور ما حدود ۴ هزار شغل وجود دارد نشان می‌دهد که ارزیابی دقیقی از بازار کار کشور و نیروی انسانی خود نداریم و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نتوانسته است تعداد مشاغل را متناسب شرایط کشور برای توسعه کشور گسترش دهد.

این کارشناس روابط کار گفت: مسئله‌ی قابل ذکر بعدی این است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بانک جامع اطلاعاتی کار ندارد، سازمان فنی و حرفه‌ای برای اینکه بتواند فعالیت هایش را به نحو احسن و موثر انجام دهد باید اطلاعلات کامل از بازار کار کشور داشته باشد، به این معنا که بتواند ارزیابی از مشاغل مورد توجه داشته باشد و بداند چه بخش‌هایی به این مشاغل نیاز دارند.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید ارزیابی درباره‌ی اینکه کدام رشته‌ها تعداد کارگاه هایشان بالا و یا کافی است، چه تعداد کارگر و متخصص و یا نیروی فاقد مهارت و دانش در کشور وجود دارد، همچنین چه بخش‌هایی نیازمند بیشتر تلاش هستند تا دانش روز به افراد آموزش داده شود انجام دهد.

حاج اسماعیلی افزود: این مسئله میسر نمی‌شود مگر اینکه بانک جامع اطلاعاتی کار در کشور وجود داشته باشد و سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از سازمان‌هایی است که باید این کار را انجام دهد.

وی بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید ارتباط مستمر و سازمانی با دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها داشته باشد، بسیاری از افرادی که در دانشگاه‌ها اقدام به تحصیل می‌کنند نیازمند تجربه برای ورود به بازار کار هستند، چون بسیاری از دروس دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی کشور صرفا تئوریک هستند.

حاج اسماعیلی اظهار کرد: افراد هنگامی که جذب بازار کار می‌شوند می‌شوند معمولا تجربه لازم را برای ورود به بازار را ندارند، سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند این افراد را از طریق کارگاه‌های ویژه‌ای با کارآموزی آشنا کند و افراد در مدت کوتاهی برای ورود به بازار کار آماده شوند.

وی ادامه داد: ارتباط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با سازمان‌های مختلف از جمله بخش صنعتی، بخش کشاورزی، بخش خدمات است تا بتواند یک ارتباط دقیق سازمانی داشته باشد و نیاز‌های افراد را در قالب آموزش، برای کارجویان جدید و افراد دنبال کننده‌ی مهارت و کسب دانش در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رفع کند.

حاج اسماعیلی بیان کرد: قطعا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نقش اساسی را می‌تواند در بازار کار داشته باشد، زیرا بسیاری از مشاغلی که در کشور وجود دارند نزدیک به نیمی از آن نیازمند تحصیلات دانشگاهی نیست و افراد می‌توانند در سازمان‌های فنی و حرفه‌ای در آموزشگاه‌های مختلف رشته‌هایی همانند خیاطی، جوشکاری، رانندگی، گچکاری آن را آموزش ببینند و به سرعت جذب بازار کار شوند.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هر چه قدر بتواند نیرو‌های تخصصی در قسمت‌های مختلف آموزش دهد مطمئنا افراد به زودی جذب کار خواهند شد بازار کار ایران توسعه پیدا خواهد کرد، همچنین هزینه‌های ملی در حوزه خسارت‌های بازار کار کاهش پیدا خواهد کرد.

حاج اسماعیلی افزود: فردی که به خوبی هر رشته‌ای را آموزش ببیند می‌تواند در زمان کمتری نسبت به باقی افراد وارد بازار کار شود و با کیفیت بالایی کار را خود را ارائه دهد و به فردی مفید و موثر برای جامعه‌ی کار تبدیل شود.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نباید همیشه خود در راس، امور خود را انجام دهد و باید بتواند صدور مجوز‌ها را برای بخش خصوصی تسهیل کند تا آموزشگاه‌ها در سراسر کشور از طریق بخش خصوصی ایجاد شوند

این کارشناس روابط کار بیان کرد: هنگامی که از مشارکت مردم و بخش خصوصی برای مهارت آموزی استفاده کنیم این مسئله باعث توسعه و فراگیری دانش و مهارت آموزی در بازار کار کشور خواهد شد.

وی گفت: افرادی که در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند می‌توانند در قالب کارآفرین در جامعه‌ی خود بنگاه تاسیس کنند و کار تولیدی راه بیاندازند، همچنین توانایی تولیدات خانگی و صنایع دستی به واسطه آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای بدون تاسیس کارگاه در منزل را پیدا خواهند کرد.

حاج اسماعیلی اظهار کرد: نقش بخش خصوصی و مشارکت مردم برای مهارت آموزی می‌تواند کمک بزرگی به سازمان فنی و حرفه‌ای و توسعه مشاغل در کشور کند، درعین حال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید نظارت‌های لازم را انجام دهد تا آموزش‌ها صحیح انجام شود و به محلی برای سو استفاده تبدیل نشود، همچنین سازمان فنی و حرفه‌ای طبق وظایف حاکمیتی خود باید به گونه‌ای عمل کند تا موجب آسیب و خسارت برای کشور نشود و استاندارد‌ها در حوزه‌ی آموزش و مهارت آموزی رعایت شود.
برچسب ها: شغل ، ایران ، بازار کار
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین