کد خبر: ۲۹۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
مردم ترکیه در اعتراض به کاهش ارزش لیره و افزایش قیمت مسکن به خیابان‌ها آمدند.
ناطقان: به نقل از اسپوتنیک، با توجه به بحران ارزی در ترکیه، افراد زیادی در استانبول و آنکارا دست به تظاهرات زده اند.

گفته می‌شود امروز (یکشنبه) هزاران نفر در استانبول به خیابان‌ها آمدند. تظاهرکنندگان در بخش آسیایی شهر تجمع کردند و تابلو‌هایی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «کافیست».

همچنین تعدادی دانشجو که تحت جنبش «ما نمی‌توانیم سرپناه پیدا کنیم» با وجود ممنوعیت فرمانداری برای تظاهرات در پایتخت تجمع کرده بودند، دستگیر شدند. گفته می‌شود تعداد دستگیرشدگان بیش از ۹۰ نفر است.

از تابستان امسال، دانشجویان با کمپین‌های مختلفی نسبت به اجاره بهای بالا اعتراض کرده و خواستار مسکن ارزان قیمت شده‌اند.

اعتراضات ترکیه با کاهش مداوم ارزش لیره و نرخ تورم بیش از ۲۰ درصد آغاز شد. به عنوان مثال، در استانبول، طبق گفته سازمان مدیریت شهری، زندگی در طی یک سال بیش از ۵۰ درصد گران شده است. روغن آفتابگردان با حدود ۱۳۸ درصد افزایش، بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است.

عدنان سرداراوغلو، دبیرکل کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری مترقی ترکیه، در تلویزیون هشدار داد: «مردم در حال فقیر شدن هستند.» او خواستار افزایش قابل توجه حداقل دستمزد ماهانه در این کشور شده است.

به گفته منتقدان، دخالت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سیاست‌های پولی بانک مرکزی عامل اصلی بی‌ثباتی اقتصادی فعلی در این کشور است. اردوغان بار‌ها بر نرخ‌های بهره پایین تأکید کرده است و برخلاف تئوری اقتصادی فعلی، این دیدگاه را دارد که نرخ بهره بالا باعث افزایش تورم می‌شود.

دو روز گذشته نیز منابع خبری اعلام کردند درپی حمایت مجدد رجب طیب اردوغان از طرح کاهش نرخ بهره، ارزش لیره ترکیه بیش از دو درصد کاهش یافته است.

گفتنی است، لیر ترکیه در سال جاری ۴۶ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

همچنین مؤسسه بین‌المللی اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» هشدار داده است که سیاست‌های دولت نرخ مبادله لیره را بیشتر تضعیف کرده و چشم‌انداز تورم را بدتر می‌کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین