کد خبر: ۲۹۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: تحقیقات نشان داده با شیوع کرونا، اختلالات روانی در سطح کشور افزایش یافته است.
ناطقان: احمد حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: طبق پژوهشی که در اواخر سال ۱۳۹۹ انجام شد، ۲۹.۷ درصد  از جمعیت ایران، دچار مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی و اضطراب شدند که نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

او ادامه داد: ۱۴.۹ درصد از افراد شرکت کننده در این مطالعه، دچار بیماری کرونا شده بودند. در بین افرادی که مبتلا به این بیماری شده اند،  شیوع مشکلات روانشناختی ۳۹.۸ درصد گزارش شده است.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت بیان کرد: بیماری کرونا  شیوع اختلالات روانی را بالا برده است. استرس و مشکلات روانشناختی در افراد شرکت کننده در این تحقیق که عزیزان شان بر اثر کرونا فوت کرده بودند، بیش از سایرین بوده است.

حاجبی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش استرس ناشی از بیماری و به خصوص عوارض روانی بیماری کرونا افزود: علاوه بر غربالگری، مشکلات سلامت روان و ارائه خدمات پزشکی و روانشناختی به افراد و گروه‌های هدف در مراکز ارائه دهنده خدمات در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه، خدمات روانشناختی تلفنی از طریق سامانه ۴۰۳۰ ارائه می‌شود از طرفی خدمات مشاوره در سوگ و همچنین خدمات سلامت روان برای بهبودیافتگان کرونا در مراکز خدمات جامع سلامت در دسترس است.

او تاکید کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه خودارزیابی روانشناختی، ضمن پاسخ به سوالات خودارزیابی روانشناختی، محتوا‌های آموزشی خودمراقبتی در حوزه سلامت روان را دریافت کنند.

حاجبی افزود: خدمات توانمندسازی جمعیت عمومی با هدف پیشگیری اولیه، مانند آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های فرزندپروری نیز همچنان در مراکز خدمات جامع سلامت، ارائه می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: برنامه تشخیص و مراقبت اختلالات روانپزشکی یکی از مهمترین خدماتی است که در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه ارائه می‌شود. با توجه به عوارض روانشناختی ناشی از همه گیری کرونا، به ویژه در دوره پساکرونا، انتظار می‌رود با مشکلات شایع روانپزشکی از قبیل افسردگی و اضطراب روبرو شویم.

او گفت:  نظام خدمات بهداشتی اولیه سعی کرده با تقویت سیستم غربالگری در حوزه سلامت روان ،در جهت تشخیص و درمان به موقع افرادی که مبتلا به اختلالات روانشناختی هستند، گام بردارد.  علاوه بر این خدمات، برنامه پیشگیری از خودکشی و حمایت‌های روانی اجتماعی به دنبال حوادث غیرمترقبه و بلایا نیز در نظام بهداشتی کشور مطرح شده و در فهرست خدمات پایه حوزه سلامت روان قرار گرفته است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین